Jag har varit runt och pratat med en del personer om hur jag bäst bygger ett trädäck på mark och jag har fått olika åsikter varje gång jag har frågat.

Här är ett axplock:

* Lägg reglarna direkt på backen
* Lägg en planka under varje regel "för att fördela tyngden bättre"
* Lägg reglarna på Leca-block
* Lägg reglarna på cementplattor eller marksten (en per meter)

Underlaget är urgrävt och packat med grus och fiberduk till en plan yta som har en svag lutning ut från huset.

Kan någon göra mig klokare?

Tack på förhand.
 
Hej

Jag kanske inte kan göra dig klokare, men jag ska också bygga altan nu till sommaren och jag kommer att göra som dig med fiberduk och grus och sedan lägga bärlinorna och reglarna på Leca.

Vill inte gräva grottor för några plintar ( bor i Kiruna måste isf gräva ca 2m ) så jag kör på en flytande konstruktion som inte sitter fast i huset heller.

Säkerligen måste man justera altanen med tiden men det känns ändå lättare än att börja gjuta och böka.

Kanske några tycker att det är slappt och slött men så får det bli.

Mvh Tobbe
 
Hej,

Har efter många goda råd också kommit fram till att detta är en enkel och framkomlig lösning... och skulle skiten sätta sig något får man väl baxa upp kabraket med en domkraft eller liknande... men gräva vill jag undvika så mycket som möjligt. Fick till och med accept för det hos en fackhandel, som menade att det var overkill. Min altan blir förvisso endast en 30 m2.

AltanBoy
 
Här är en som kommer att använda cementplattor att lägga reglarna på. Tror det blir mycket bra..ser bra ut än så länge
 
Hur många betongplattor bör man använda per regel/meter???

Måste man ha fiberduk OCH grus?

/altan novisen
 
hej,
ska oxå lägga trädäck där det nu ligger betongplattor. har dock inte så mkt höjd att leka med om jag inte ska gräva bort allt. tänkte höra med er här om det funkar att ha ett regel verk på 45x95. altan går längs med huset 10m och sen 3m ut

tacksam för svar
//
Kenneth
 
Enligt spännviddstabellen jag har så klarar 45x95 bara en spännvidd på 1,5meter.
Ligger den på betongplattor hela vägen så går det förstås bra.
 
Jesca_j skrev:
Enligt spännviddstabellen jag har så klarar 45x95 bara en spännvidd på 1,5meter.
Ligger den på betongplattor hela vägen så går det förstås bra.
hmm, dum fråga, men vad menas egentligen med spännviddstabell ??
är det något man bara behöver tänka på om det ska fästas i väggen ?

ska in till Beijer i veckan o höra vad de säger...hoppas det funkar med 45x95 som regelverk om de vilar på betongplattor..

Tack för svaret !!

//
Kenneth
 
Spännvidden är avståndet som reglarna hänger i luften mellan uppläggen/plintarna/betongplattorna, och spännviddstabellen anger då hur långt det kan vara mellan uppläggen/plintarna/betongplattorna utan att reglarna böjs för mycket när de belastas.

På betongplattor räcker det gott med 45x95.
 
Jesca_j skrev:
Spännvidden är avståndet som reglarna hänger i luften mellan uppläggen/plintarna/betongplattorna, och spännviddstabellen anger då hur långt det kan vara mellan uppläggen/plintarna/betongplattorna utan att reglarna böjs för mycket när de belastas.

På betongplattor räcker det gott med 45x95.
kanon...tack för svaret :)
 
Hej,

Jag har samma planer för mitt trädäck men sockeln på huset tillåter inte mer än
45*70 reglar. Tror ni att det kommer att bli tillräckligt stabilt det också?

Tror ni att det håller(=ej ruttnar) att lägga NTR AB virke direkt på plattorna med syllpapp eller takpapp mellan istället för NTR A?

Mvh
Fredrik
 
Ja det kommer säkert att hålla med AB eftersom de int ligger direkt mot den fuktiga marken konstant så att säg. Bygger själv precis så just nu.
 
skogstomten skrev:
Bygger själv precis så just nu.
Samma här.
 
  • Gilla
mrjim
  • Laddar…
Ska igång med ett altanbygge och tänker lägga regelverket direkt på plattor. Om jag har förstått det rätt så räcker 45 x 95 reglar och max 1,5 meter mellan plattorna. Gäller cc 60 fortfarande mellan reglarna och vilken dimension på trallen ska det vara??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.