Ska inom den närmsta framtiden börja bygga på vår altan (ca 9 x 4 m) och behöver lite tips från er. Jag har inte så mycket utrymme att spela på i höjdled då sockeln är låg och lutningen från huset är mindre brant där altanen ska ligga.

Det innebär att jag inte kan/vill bygga altanen som jag hade hoppats, nämligen med tre bärlinor och på dem vilandes reglar. Blir för högt, så jag skulle behöva gräva diken för bärlinorna. Tanken är då att istället bygga in bärlinorna på samma höjd som reglarna. Då blir höjden 145mm +28mm (trall) = 17,3 cm.

Tänkte först gräva ner plintar i tre rader under bärlinorna men har fått rådet att skippa det, pga att marken är 100% sand ett par meter ner, och istället lägga altanen på lecablock. Man kanske kan gräva ner ca 4st 700mm plintar för att konstruktionen ska sitta fast, och palla upp resten med lecablock? Är det vettigt?

Jag har funderat på två olika sätt att bygga denna låga altan.

Alernativ 1: Tre bärlinor med reglarna i mellan fastsatta med balkskor. Blir ca 60 balkskor med detta alternativ vilket ju blir en del skruvande... Lecabloc/plintar under bärlinorna, hade tänkt 6 stycken block per bärlina fördelat på altanens längd ca 9 m. Se bild nedan.

Alternativ 2: Jag skippar bärlinan i mitten och närmast huset. Fixerar reglarna cc60
med en trallbräda längst in mot huset bara medans jag bygger. Lecablock måste jag då sätta under reglarna längst in och i mitten på varje regel. (Längst fram 6 stödpunkter under bärlinan som finns kvar). Blir många lecablock att få i våg med detta alternativ.. Se bild nedan.

(Har inte ritat in alla lecablock osv i bilderna men hoppas ni förstår hur jag menar.)

Eller finns det ett tredje bättre alternativ? Tacksam för alla tips!
 
  • altan1b1web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan1b2web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska själv till att börja bygga veranda snart och kommer, precis som du, inte ha plats att lägga bärlina + regel + trall i höjd, så som "man alltid gjort förr".

Men, jag har helt anammat idén med balkskor, och kommer att köra på det. 212 st balkskor blir det för min del (120 kvm veranda). Visst, det blir en hel del skruvande, men jag tror det blir riktigt bra också.

Det här kanske inte gav dig så mycket mer info, men nu vet du att fler tänker på det sättet. :)

Lycka till!
 
sennen skrev:
212 st balkskor blir det för min del
Kan tipsa om att Biltema säljer 20 pack för 149kr.
 
Bra tips! Tack.
 
Jag skulle föreslå att ni skippar balkskorna och skråspikar med 100mm-spik istället, typ fyra i varje ände. Såga kortlingarna 1 mm för långa och banka dem på plats och skråspika sedan.
Ni kommer spara åtminstone nån tusenlapp på detta.

Sen finns ju alternativet att kortlingarna sitter växelvis (cc 600, men förskjutet 300 på ena sidan). Då behöver man bara skråspika mot bärlinan på huset, men nackdelen är att man inte får så snygga trallskruvsrader.
 
Tackar för tipsen. Nackdelar med skråspikning? Är ju helt klart billigare, men är inget jag sysslat med förut så jag vet inte hur svårt det är att göra bra. Gör jag fel så antar jag att det är svårt att fixa till?
 
Skråspikning för hand kräver lite övning och erfarenhet. Det vill gärna flytta på sig när man spikar första spiken. Skråspikning med spikpistol är det enklaste som finns.
 
I
Till en början: istället för nergrävda Lecablock som underlag, välj begagnad slipers istället. De är mycket lättare att få till att ligga rakt och i våg än X antal Lecablock. Och så går det att spika golvreglarna med skråspik direkt i dem.

För det andra: ett litet knep när ni ska skråspika (spika på snedden genom en virkesdel till en annan virkesdel) för att reglarna inte ska flytta på sig. Ta spiken (4" eller 5" eller vad ni nu ska ha) och sätt den i snickarhammarens klo, cirka 25-30 mm från spetsen och böj spiken cirka 10-15 grader så att spiken inte är rak. Slå sen in spiken med spetsen neråt på sidan av golvreglarna. (Krökningen gör att spiken böjer sig inne i regeln och drar rakt ner i syllen även om den slås in nästan vågrätt i golvregeln. Och då flyttar inte heller golvreglarna på sig. Behöver endast göras med första spiken på en sida i varje ände.)
 
  • Gilla
Pelle Lund
  • Laddar…
Bra idé med begagnade slipers. Var kan man tänkas få tag i det?
 
I
Ring Banverket eller satsa på nya (icke slipers) tryckimpregnerade 5"x5" i NTR-klass M eller lägst A. Du har åtminstone 20 års rötskyddsgaranti på sådana stockar enl. NTR från Svenska Träskyddsföreningen upp till 100.000:- om du följer deras anvisningar..

TRÄSKYDD

är länken till dem.
 
Tack för tipset. Känns som sagt som ett bättre alternativ till leca. Dock googlade jag på begagnde slipers och på banverkets hemsida står det:

"Kan jag köpa begagnade slipers av Banverket Produktion?
Svar: Nej, slipers innehåller cancerframkallande ämnen och är klassade som farligt avfall. Det är dessutom olämpligt och i vissa fall förbjudet att använda sliprar i trädgårdar.

Tror personligen inte det kan göra något med sliprar under en altan, men går det inte att få tag i så kan ju NTR A -klassat vara ett alternativ förutsatt att det inte kostar jättemycketpengar.
 
Vi byggde med betongplattor och grus (men då hade vi lera istället för sand som du har). La plattorna på ca 1,2m emellan + en under bärlinan vid huset (skruvad fast linan i sockeln som var av leca). Sedan gick jag precis som ni säger ut med reglar (45*170) med c7c 60 emellan samt kortlade på två ställen (egentligen bara för att det blev passande bitar över).
På detta 28*120 trall. Detta var förra året och den är fortfarande rak och still.

Peter
 
Rev altanen i veckan och den var uppbyggd på slipers, fy fan vad det luktade skit ! Stinker som bara den, luktar som gammal militärutrustning som legat några år i ett blött förråd, malmedel och annat äckel.

Det kan knappast vara nyttigt, jag ska då släga dem åt h-vete och bygga en ny på leca med vanligt tryckat virke.


Mvh Tobbe
 
Kanske säkrast låta bli slipers..

En annan sak jag kom att tänka på nu. Dum fråga kanske men går det bra att skruva i reglar på båda sidor om en bärlina, på samma ställe, med balksko? Så att reglarna möts och trallskruvsraderna blir raka och fina? Krockar inte ankarskruvarna med varandra då?
 
I
Som regel har balkskorna flera hål och du behöver ju inte proppa ankarspik i alla på varje sida. Då går det att undvika krock.

Tillägg: Hur många spik du ska slå i beror på grovlek och den last balkskon ska ta. Det handlar om ren tvärkraft i ett enskärigt förband och runt 50 kg/skär kan du lätt uppnå med en spik nr. 37 i rund form. Har du fyrkantig spik får du räkna med 62,5.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.