K KjellTimell skrev:
en fartygsränna närmast väggen
?
 
K
Ähhh, det skall ju vara lite rough i pannrum :)
 
Fotografen Fotografen skrev:
?
Kärt barn har många namn. Det är en kabel- eller trådstege som avses.

155756460.jpg
 
K
M -MH- skrev:
Jo, men om det inte skall vara lite rough?

Enligt tips i annan tråd så drar jag nog stammen i taket med plastklämmor från Rinkaby. Typ såna här.

[länk]

Stammen blir i 22mm med 15 mm stick till radiatorerna.

Jag funderade lite på det med, men jag var orolig för knäppningar.
Vilken tråd kollade du i? Vore kul att se hur andra löst det.. Försökte googla lite i igår men hittade inte mycket.
 
Letar trådar inför ett jobb i källaren, ska använda rörmokare men vill kunna ställa bra krav. Sorry för lyft av gammal tråd men denna beskriver bäst mina frågeställningar.

Bakgrund; Gammalt hus från 1909. Jag har precis 2m i takhöjd i källaren så vill gärna ha upp dem så långt upp det går, samt så tätt ihop. Kök och en toa är omgjort med nytt VA med PEX RIR som kommer ned i tak och ska anslutas. Skyddsrören mynnar på ett ställe som "tål läckage". Det finns inte plats för nån mer avancerad lösning. Badrummet har kopparrör som mynnar i källartak. Detta är äldre (70-80-tal?) och ska väl göras om i nån framtid på 10 år så det får bli en kompromiss.

Det är alltså kallt från inkommande vatten, samt varmt tappvatten från pannan. Allt däremellan ska dras om, det är rör som går genom 3 rum och 2 väggar, samt upp i tak på 3 ställen. Källaren är inte ett ställe vi bor och sover, men jag har tänkt isolera golvet i närtid och skapa ett "hemmakontor" - så vill ha de nya rören så snyggt och diskret det går, med rimlig insats (det är och förblir en källare med låg takhöjd). Edit: Allt tappvatten i källaren ska altså dras om, rören är från Jesu födelse eller strax därefter med hemmapul på vägen. Edit2: Det är putsat tak, under kraftig bjälklagsbotten av trä, men med ca 8-10mm mellan plankorna, så har man "otur" träffar man rakt i en sådan med vad man än skruvar upp. Synd om ett helt längsgående rör träffar samma springa...

K KjellTimell skrev:
Hade det inte vart för dörrarna hade jag ansett att det är rätt med cirka 10cm mellan överkant rör och takbjälklag samt fritt avstånd mellan rören också cirka 10cm för att möjliggöra en vettig och fackmannamässig isolering av stammarna..
Jag tror det är så röris tänker, men tänker att om det går att lösa med en proffsig installation med mindre utrymme i tak så är jag villig att betala för lite extra timmar för att få detta...


Rörisen vill dra koppar, det känns rimligt. Befintliga rör (för VP och värme) sitter i en "bygel" som ett upponedvänt U där svepen så att säga skruvas i U:et. Då är ju dock avståndet mellan rören rätt stort och de hänger ned en bit från taket. Han verkade tänka samma lösning för de nya rören. Även om de gamla inte ska röras så vill jag ha upp de nya rören så nära tak det går och så tätt ihop de går, då de kommer gå längsmed en korridor och då kommer åt sidan så mycket som möjligt. Jag tänker då skruvstift vore bättre? Dock verkade rörisen inte så sugen på att sätta detta för tajt...

Man använder väl kopparrör som kläms ihop (med oring, jag är skeptisk till att gummit ska hålla mitt liv ut men det är väl det som gäller idag så jag har väl inget att sätta emot där). Jag förstår att man ska kunna klämma rören, få in verktyget, samt sen isolera dem.

Jag tänker köra löpande, så är jag en "bra kravställare" så blir det som jag vill.

1) hur tätt ihop kan rören sitta?
2) hur nära taket kan rören sitta?
3) är det rimligt med skruvstift och svep?
4) genomföring vägg (tegel, betong) - obruten isolering? eller rör som går genom ett metallrör (så ser det ut på värmesystemet, men där är väl kondens inget problem?)
5) tvättstuga som skall i framtid bli extra dusch mm - kan man tänka oisolerade kromade utanpåliggande rör till tvättmaskin, dusch mm. - det är ju tåligt utrymme där kondens inte är ett problem? Jag tänker att man bara monterar ett T med ballofix och får dra de utanpåliggande rören när det närmar sig, och sen bara ett enda temporärt uttag för tvättmaskin.

Tankar från proffsen här på forumet?
 
Redigerat:
I ett hus la vi rören i vanliga kabelkanaler för elkablar som fästes upp direkt mot taket. (Finns olika storlekar på kabelkanaler). Drog rören och fäst upp på några få ställen. Sen på med locket så hölls rören på plats och det syntes inget av rören, allt rakt och snyggt, vitt, och låg kloss mot taket, gick snabbt, enkelt att inspektera och modifiera. Tror det var vanliga prisolrör som sattes dit.
Vit kabelkanal avsedd för elkablar, öppen för att visa utrymmet inuti där rören kan dras och fästas längs med taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Rörmokarn jag haft kontakt med gillade inte rör direkt mot tak, han ville ha hängande i svep och isolerade. Idag är det en blandning mellan oisolerade galvade, prisol (koppar med plast på) och sen sista rörmokarn som hängde upp pex med buntband i källarn och sa "har de hållit 100 år håller de några till, vi har inte tid just nu att göra annat än en provisorisk koppling". Det är alltså en annan röris än den jag har kontakt med nu. För nu vill jag byta allt (det ville jag förra gången också).

S skogstomten skrev:
I ett hus la vi rören i vanliga kabelkanaler för elkablar som fästes upp direkt mot taket. (Finns olika storlekar på kabelkanaler). Drog rören och fäst upp på några få ställen. Sen på med locket så hölls rören på plats och det syntes inget av rören, allt rakt och snyggt, vitt, och låg kloss mot taket, gick snabbt, enkelt att inspektera och modifiera. Tror det var vanliga prisolrör som sattes dit.
[bild]

Iden är god, hade jag bestämt mig för att göra allt själv så hade jag nog nappat på denna, men jag har inte riktigt tiden och kunskapen att få detta bra, då får man ta en bra röris som kan lova göra klart och försöka hitta en lösning han gillar med med en twist som gör att jag blir nöjd också, därav tänker jag att det vore bra att få rören något tätare än standard, åtminsone på de två platser där man kommer gå under och utmed rören varje dag. I ett annat rum går de utmed en vägg där de inte alls "stör" då andra rör vi inte kan bli av med ändå går.
 
K
Skall du isolera rören så skall fritt utrymme mellan 2st. isolerade rör, eller mellan isolerat rör och tak/vägg vara 50mm enligt AMA. Där har du nog nivån på fackmässigheten.
Så skall du ha 20mm rörskålar så skall rören ha 20+50+20mm fritt avstånd och mot taket och vägg 20+50mm
 
K KjellTimell skrev:
Skall du isolera rören så skall fritt utrymme mellan 2st. isolerade rör, eller mellan isolerat rör och tak/vägg vara 50mm enligt AMA. Där har du nog nivån på fackmässigheten.
Så skall du ha 20mm rörskålar så skall rören ha 20+50+20mm fritt avstånd och mot taket och vägg 20+50mm
Men, även fackmannamässigt borde det väl gå att tumma lite granna på detta, bara man kan komma åt att klämma och isolera rören? Rören kommer måsta passera en dörr och tvärs över där man kommer gå, så det är en klar fördel om det går att slimma maximalt. Och jag vill gärna veta vad jag kan kan kräva, utan att det för den skull blir nåt som inte följer de regler som måste följas.
 
Det finns inga regler om detta, det gör du upp med rörisen hur ni kan få ihop det. Reglerna är mest för större byggnationer där allt ska isoleras. Oisolerade rör avger värme och det tillkommer källaren, har du haft en panna där förut så är det inte fel med oisolerat. Det driver ut en del fukt med ventilationen. Den lilla förlust som oisolerat ger är försumbar.
 
Staffans2000
J jonaserik skrev:
Det finns inga regler om detta, det gör du upp med rörisen hur ni kan få ihop det. Reglerna är mest för större byggnationer där allt ska isoleras. Oisolerade rör avger värme och det tillkommer källaren, har du haft en panna där förut så är det inte fel med oisolerat. Det driver ut en del fukt med ventilationen. Den lilla förlust som oisolerat ger är försumbar.
Visst.
De kan klammas med dina gamla kalsonger om du vill, eller kloss an taket med bockade spikar.

Staffan
 
Jo, nu är jag ute efter en bra kompromiss som både rörisen kan göra med stolthet och heder i behåll och som ger ett estetiskt och funktionellt resultat. Kalsonger och krokig spik kvalar nog inte in...

Vad gäller värmesystemets rör är de till stor del oisolerade och därigenom värmer källaren. Om det är rätt sätt att värma vet jag inte, gissar att det vore bättre att ha radiatorer med termostat, men källaren är ändå något kall, så troligen kommer det sällan vara ett problem att det blir FÖR varmt i källaren pga detta.

Men de rör jag nu pratar om är tappvatten, jag vill ha så snabbt varmvatten till kranen/duschen som det går, lika som jag inte vill ha kondens på kallvattnet. Nu har det ju gått bra i 100 år med oisolerade eller rör isolerade med några gamla tidningspapper (nästan kalsongnivå och nuvarande rördragning är faktiskt på krokig spik nivå, eller värre), så jag är inte så bekymrad över detta. Men vill ha nåt som ser snyggt ut, inte riskerar vattenskador och som försäkringsbolagen inte direkt avfärdar som hempul. Helt enkelt säkra upp situationen...

Så, inom ramarna för vad en normal röris tycker är OK, hur tätt och tajt mot taket kan man dra?
Förra rörisen använde ju dessa U fästen då jag bad honom "dra så tajt det går". Då var jag på jobbet när han var här. Nu i corona kan jag ju teoretiskt hänga bakom rörisen hela tiden (även om jag inte tycker det är sjysst att göra så). Han jag pratade med nu tyckte ju de var en bra lösning med dessa U fästen. Men eftersom rördragning har några passager det skulle vara bra att vara tajtare vill jag veta var jag kan lägga ribban från undantag från det normala...
 
Kallvatten går att isolera med armaflex som ska klistras mot varandra, inte fel, blir igen kondens då. ( samma som KB till VP )
Klart en röris vill använda takjärn då alla mått stämmer för isolering och avstånd mellan rören,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.