Ops va kanske lite snabb :blushing:
Tittade på duab och där skiljer det en hundring men de verkar som att dom är väldigt dyra på 85an.
Men jag föredrag 135an för att det är lättare att byta blad och sen har den styrbackar för sågbladet.
Sen har jag tappat räkningen på hur många gånger den svarta knoppen har gått sönder på 85an :rolleyes:
 
Suhagg skrev:
Jämnför med GST 85 PE. Är ju ingen hantverkare som står hela dagarna med sågen. Är den ett bra val?

Jag vet att 135an är populär men vad gör att man väljer den före 85an som är ca 650kr billigare samt 200g lättare.
Bladstyrningen?
 
+ hurtigfeste til bladene. Dessuten er 135 egnet opptil 135mm.
 
LLLVäxjö skrev:
Är det bara jag som stör mej lite på placeringen av bygeln framför bladet? Tycker att den är i vägen när jag ska följa en linje.
Det första som irriterade mej var just bygeln som störde sikten så den drogs ut.
Fördelen med maskinen är nog bladstyrningen även om den inte alltid behövs.
Man skall nog inte glömma bladens betydelse i sammanhanget. Idag finns ju en stor uppsättning för alla slags ändamål. Tycker man inte om att såga underifrån kan man ju ha blad med nedåtriktade tänder.
Har även en "handväska" GST75 (som Harald Nyborg sålde ett tag) som är väldigt behaglig även om den inte har bladstyrning.
 
P
Jag har både Festool PS300 och Bosch GST135 (och har haft Makita och Bosch GST85) och kan således försöka vara hyfsat opartisk.

I korthet; Boschen är lite bättre än Festool på det mesta, den sågar rakare i tjockare material (med RÄTT blad i bägge) och Boschen vibrerar klart mindre. Kanske har den extra kapaciteten i Bosch ett litet finger med i spelet. Dojan är mycket lättare att vinkla om man behöver det. Sågar man i tjockare material är Boschen mycket bättre medan Festool fungerar lika bra upp till ca 25-30mm materialtjocklek.

Eftersom jag satt plug it kabel på min Bosch och har den i en systainer så har jag inga klagomål kvar. ;)

Även med skena så tycker jag att en sticksåg inte är ett bra verktyg för raka, vinkelräta längre snitt så Festools fördel med skenan tycker jag inte är så stor. För skivmaterial har jag en snabb-klämskena som jag kör både Festool och Bosch på istället - billigare och funkar lika bra.

Festool lider av att den är dyr och jobbigare att ställa sulan på. Den är inte mycket lättare än Boschen heller. Inte i praktiken.

Festool är bättre på instickssågning - även om den sparkar mer än Bosch GST85:an. Bosch 135:an är så stark att jag tvekar att instickssåga i hårt trä eftersom jag hört att man kan slå sönder pistongen i maskinen. Myt? Vet inte - men försiktighet skadar ju inte. I övrigt är bägge riktigt robusta.

Ska det sågas rakt och vinkelrätt eller ett kritiskt snitt kör jag cirkelsågen.

Jag är nöjd med bägge men min Festool PS300 - som är min andra- är nästan oanvänd.
 
Vad är bygeln till för??
 
woodrat skrev:
Vad är bygeln till för??
Säkerhetsgrej antagligen. Inte lika lätt att såga sig i fingrarna eller nått sådant.
 
pingvinlakrits skrev:
Jag har både Festool PS300 och Bosch GST135 (och har haft Makita och Bosch GST85) och kan således försöka vara hyfsat opartisk.

Eftersom jag satt plug it kabel på min Bosch och har den i en systainer så har jag inga klagomål kvar. ;)
Intressant :)

Har du en bild på Boschen med plug it? Blir inte sladden "tung"?

Hur är dom att köra ihop med dammsugare?
 
woodrat skrev:
Vad är bygeln till för??
I manualen kallas den "beröringsskydd". För att man inte ska pilla in ett finger där typ...
 
P
springare: det var lite bökigt att få till det på just Bosch 135 men det gick fint till slut. Den blir inte tyngre då maskinen vilar på underlaget. Dock får man korta sladden maximalt så inte plug-it-bulan tar i kanten på skivmaterialet. Man kan inte korta den så himla mycket heller för då kan man inte få av bakhöljet på maskinen.

Har inte provat dammutsuget ännu så jag kan inte kommentera det ännu. :)
 
ClasseClas skrev:
I manualen kallas den "beröringsskydd". För att man inte ska pilla in ett finger där typ...
Står det inte att det är förbjudet samt att det sitter ett plastskydd i vägen så åker man på fet stämmning i USA :D
 
Fått min 135a nu. Vilken maskin! Sågade pussel i en 2 tums bräda som det vore smör. Hur kul som helst. Alla jag känner ska få ett egengjort pussel i julklapp d^_^b
 
Jag har klurat hur länge som helst. Under tiden har jag svurit över hur kass den gamla stickisen är.

Men i fredags var det dags. Dags att beställa en alldeles egen Bosch GST 135 CE från DUAB. :D Föga populär hos sin kära sambo blev man när kompressor + lite essentiella tillbehör slank med i ordern. Synd att dra på sig fler fraktkostnader än nödvändigt, ju. :p
 
Marcus J skrev:
Jag har klurat hur länge som helst. Under tiden har jag svurit över hur kass den gamla stickisen är.

Men i fredags var det dags. Dags att beställa en alldeles egen Bosch GST 135 CE från DUAB. :D Föga populär hos sin kära sambo blev man när kompressor + lite essentiella tillbehör slank med i ordern. Synd att dra på sig fler fraktkostnader än nödvändigt, ju. :p
Det är ju oftast lättare att få förlåtelse än tillåtelse också ;)
 
FredrikR skrev:
Det är ju oftast lättare att få förlåtelse än tillåtelse också ;)
Ungefär så. Väl talat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.