Stinger:beställde också en nu i veckan. Håller med om att han verkade lite jäktat och arrogant, men var han verkligen otrevlig?? snabbt gick det som sagt, och bra pris blev det, passade på att köpa lite blad som kommer att räcka många år framåt. Snabb leverans hade de också 24/h..
 
Inte var han trevlig, men han bad mig skicka beställningen per mail, så framöver slipper man den personliga kontakten. Men väldigt imponerad över hur fort jag fick sakerna. Skall beställa lite mer nästa vecka bland annat fler blad vilket jag glömde.
 
Vad köster det?
 
2098 + frakt 129:-
 
Köpte först en gst85 men bytte en dag senare till gst135. Mycket enklare att byta blad på 135:an, bara det värt merkostnaden. 135:an verkar också vara en mer rejäl maskin, även fast de ser lika ut. Förr sågade jag inget med sticksågen (en Ferm från Jula), nu sågas allt med Boschen. Boschen sågar alltid rakt, det gjorde aldrig Fermen.
 
PS 300 VS GST 135

Hej! Jag har länge lockats av PS 300, men efter allt gott som sagts om GST 135 börjar jag vackla. Festoolen ligger helt klart bättre i mina händer (handskstorlek 7,5), för att inte tala om min sambos (handske storl 6). Ergonomipoäng till Festoolen! Emellertid säger flera här att Boschen sågar bättre. Funktionspoäng till Bosch! 1-1 i halvtid.

Festoolens parallellanslag har inte fått några strålande recensioner - inte för att det inte funkar, utan för att det inte tycks vara mödan lönt att plocka fram det - onödigt helt enkelt. Ett viktigt Festoolargument urholkas.

En vanligtvis välunderrättad källa som jag talat med, försäljare av både Bosch och Festool, framhöll Festoolens snäva kurvtagning som en fördel jämfört med GST 135.
Stämmer detta med era erfarenheter? Festoolen har ju ett cirkelanslag som kan användas för cirkeldiameter ned till 130 mm - ganska snävt alltså. Kan GST 135 matcha detta?

Försäljaren jag talade med sade också att Festoolens (relativt?) höga ljudnivå berodde på att det fanns ett stort antal rörliga delar som möjliggjorde snäva svängar. Jag nämnde också att somliga här sagt att Festoolen inte sågar lika 90-gradigt som Boschen. Det menade han nog kunde bero på felaktig inställning av maskinen. Det var något med att många på ren känsla ställde in bladet symmetriskt i förhållande till ett eller annat, där bruksanvisningen i stället föreskriver asymmetrisk inställning. Ungefär så.

Jag föredrar Festoolens hanterbarhet och känsla i handen, men inte till priset av sämre snitt. Hög ljudnivå är också ett stort minus. Sågar Boschen verkligen bättre än en riktigt inställd PS 300?

Kommentarer någon?

Erik E, mellan två hötappar
 
öbo skrev:
PS 300 VS GST 135

...Festoolen inte sågar lika 90-gradigt som Boschen. Det menade han nog kunde bero på felaktig inställning av maskinen. Det var något med att många på ren känsla ställde in bladet symmetriskt i förhållande till ett eller annat, där bruksanvisningen i stället föreskriver asymmetrisk inställning. Ungefär så.
Nu blir jag fundersam.. Jag har tyckt att snittet inte alltid blir vinkelrätt mot bordets anläggningsyta och att detta återkommer efter ett tag efter att man har justerat in det. Denna injustering borde rimligtvis inte vara någon specialare? Vinkelhaken mot bordet och vinkla det tills bladet är i vinkel.

Någon som har sparat bruxen och kan kolla vad öbo syftar på?
 
Det viktiga är som sagts tidigare av Elof att man använder nya och bra blad om man vill ha vinkelräta snitt. Man kan inte kompensera ett dåligt blad nämligen.

Pratar vi om stickisar typ blåa Bosch och Festo så kan de såga vinkelrätt med nya blad inom rimliga gränser. Gränserna bestäns av tjockleken på materialet, materialets hårdhet samt hur man sågar. Det man skall göra är att ta det lugnt, blir bladet varmt så kan man glömma allt med inställningar.

Jämför med en byggsåg där man först klyver en tums fur och sen kör på med 6 tums ekbjälkar som man bara forcerar igenom. Den klingan kommer att wobbla något otroligt och det är samma med alla sågar. Stickisar, cirkelsågar och bandsågar. Med motorsågar så töjs kedjan istället och driver iväg.

Jag kan ju sen säga att trots att jag har föregångaren till GST85 dvs GST60 så föredrog jag den framför jobbets Festo 300. Min nästa stickis blir GST135 eller mer troligen dess efterföljare, min GST60 håller nämligen för bra än så länge trots ungefär 20 år *ler*

/Kent
 
elof skrev:
Angående att köpa blåttt och packa i systainer så är det precis vad jag har gjort ;) Har även tänkt att köpa en plug-it kontakt och sätta på den, men har aldrig blivit av ::)

Då du tycks leva i en systainer, vad kan tänkas vara en lämplig storlek på dito att packa en GST 135 i??
 
Hy ni systainersnickare! Flyttar ni över från boschlådan till festools lådor av ren logistik eller hur ligger det till?

lagavulin
 
Ja, logistiken är anledningen för min del. Framför allt så är det lättare att hålla ordning i bilen när alla lådor är av samma format, och sen är det ganska smidigt att stapla upp alla systainers på pirran och rulla in hela klabbet på arbetsplatsen.
I den mån maskinerna får plats i en systainer så köper jag lösa sådana och stoppar andra maskiner i dom. Har även en större till handverktyg och en till alla gipsverktyg.
 
Kan du inte ta några exempelnärbilder på öppna lådor?
 
Var idag på jakt efter en gst135 som jag suktat efter i ett par års tid nu. Hörde först på järnaffären här i Ystad men dom skulle efter prut ha 2495. Jag visste ju att den finns för 2095+frakt på drift-underhåll. Eftersom jag hade ärende in i malmö så svängde jag in om Optimera på bulltofta och kollade pris. då såg jag röda fina siffror på prislappen 1995kr  ;D  Hurra äntligen och till fint pris.
 
Någon som har haft sin 135:a i golvet några ggr? Jag står och väljer mellan 85:an och 135:an och är lite fundersam på den sistnämdas gjutna platta och hur tålig den är.
135:an verkar klart mest intressant men 85:an ser tåligare ut och det vore synd att tvingas byta maskinen om några år bara för en sprucken platta.
 
Jag har haft min i lite drygt 2 år. Använder den dagligen och den har nog gått i golvet ett tiotal gånger, en gång från en liten aluställning (drygt 2m.).. Den går fortfarande som tåget.

Enda problemet jag haft/har med den är att man får korta sladden då och då, då dragavlastningen (eller vad det nu är) i maskinen gör att det blir glapp där med jämna mellanrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.