Mikael_L
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Jag har väldigt bra “bevisläge” på alla turer som varit och över vad som sagts och skrivits. Kan skriva en bok om allt strul som varit här så detta är väldigt förenklat och nedkortat.

Stort tack på förhand
Jag tycker att du verkar ha ett mycket bra utgångsläge här.
Och du verkar kunna visa på att du varit proaktiv med önskan om avstämningar och sånt, så du kan inte lastas för att inte agerat i tid.

Lite saker att kika på är om anbudet fick en "oren accept", då blir det lite annat, då blev accepten ett nytt anbud tillbaka, och så får man reda ut vidare i kedjan vad som egentligen gäller.

Sen ska du vara uppmärksam på om de anser något vara tillkommande arbeten. Men att det förväntas bli ett bra slutresultat är inget extra arbete. Jag är på många byggen, och där står målarna och jobbar i värsta släpljuset osv, och tycker det är normal standard. Har man haft en bra betald yrkesman hos sig så ska det helt enkelt vara bra.
Men när man besiktigar så finns det regler, allt ska besiktigas/betraktas från vissa avstånd och i det för lokalen normala ljuset. Måste man gå någon dm från väggen eller använda speciellt ljus för att se felet så är det inte någon besiktningsanmärkning. Krävs det det resultatet så bör det avtalas på något sätt, krävs det plötsligt under arbetets gång kan det ses som tilläggsbeställning, för är det inte avtalat är det nog räknat med schablonvärden.

Frågan är väl lite vad du ska ta dig till nu.
Först och främst ska du vara mycket försiktig med att avbryta arbetet, att bryta avtalet, ty då kanske du begår avtalsbrott, vilket naturligtvis inte är bra.
Man kan avbryta arbetet på juridiskt korrekta vis, men ta reda på hur du gör.
Vill du avbryta, vilket jag misstänker att du vill så tycker jag att du kan kontakta firman och lägga fram det som att vad som nu skett är i strid med ert avtal och att du kommer ta strid för detta, så att du anser att firman kan tillfälligt ta hem sina arbetare ett tag ifall de vill, fram tills en lösning kommit.

Du kan agera på en rad olika vis.
Du kan låta någon kunnig värdera vad hittills utfört arbete har för värde, och betala det beloppet, och sen försöka häva jobbet/avtalet på korrekt sätt. Eller välja att låta de jobba vidare och hålla tummarna.
Du kan börja med hävning.

Men hur du än gör så är du skyldig att betala för värdet av redan utfört arbete, dvs inte deras timmar, men för vad det skulle ha kostat dig med en normal firma. Så ett eller annat försök till värdering av arbetet kommer du inte ifrån. Och skulle det gå till rätten är det en stor fördel ifall värderingen gjorts av någon oberoende från dig som kan anses ha kunskap i området, en besiktningsman, en annan hantverkare osv.
 
  • Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
D dthompa skrev:
Har du ett fastpris ska dom ju egentligen göra klart till det priset med max 15% påslag. Eller vad är det för avtal ni har?
Ett fastpris är ett fast pris. Ska entreprenören ha mer än sitt lämnade pris krävs en godkänd ÄTA. Dvs att omfattningen förändrats på något sätt. Det är löpande räkning mot budget där entreprenören har skylldighet att meddela och varsla om man överstiger budget och inte har rätt till mer än 15% över budget om man inte kommunicerar denna avvikelse och redogör för den.
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Jag uppfattar det som rätt tydligt att du har fått en kostnadsuppskattning. Då borde den + max 15% vara taket för kostnad. Observera att det betyder inte att de skall sluta arbeta när de nått taket, arbetet skall göras klart av dem eller av någon annan till den kostnaden. Om de nu ex. sticker för att du inte betalar, så kan du ta in en annan fiorma som gör klart för ex. 200 000, då blir din första firma skyldig dig pengar. Du har ett avtal där de förbundit sig att utföra arbetet inom kostnadsuppskattningen +15%. I praktiken kommer du dock aldrig att få tillbaka något från firman.

De kommer troligen att hävda att uppskattningen gäller för normal utförande. Och att du har krävt högre finish än vad som är normalt, vilket då ev. kan uppfattas som en ändring av avtalet. Svårt att veta om de kan lyckas med den tolkningen, beror på vad som avtalats. Det finns "branschregler" där det anses acceptabelt med brister i finish som inte går att se på ett visst avstånd (tror att dte är 1m). På samma sätt så "får det finnas" ojämnheter som bara syns i släpljus.
Jag håller med. Enligt konsumenttjänstlagen 4 § ska tjänsten utföras fackmannamässigt. Det inkluderar i praktiken också estetiska hänsyn. Har du andra krav än fackmannamässighet i utförandet, t ex extremt höga krav på finishen och inte meddelat detta före företaget gav prisuppskattningen så gäller ju inte prisuppskattningen för denna del.
 
Det vanliga misstaget.
Ingå inga avtal utan att skriva in att "inga extrakostnader accepteras om de inte är skriftligen överenskomna".
Har skrivit många sådana avtal, både professionellt och privat, och de har alltid fungerat. Visst kommer det motiverade extrakostnader men inga överraskningar. Men det gäller att vara konsekvent och skriftligen bekräfta en muntlig överenskommelse omedelbart för muntliga överenskommelser måste göras för att ett bygge/en renovering ska löpa smidigt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
B Byggdinframtid skrev:
Så fort man uppmärksammar fel så har man skyldighet att informera sin motpart för att begränsa skadan. Vilket innebär att du behöver stoppa arbetet. Du kan inte ha och äta kakan.

Vad som är rimligt pris eller inte kan ingen här på forumet bedöma då tidigare skick och övriga förutsättningar inte framgår utan det är bara vilda gissningar. Oavsett hur stort eller litet jobb du har fått för de pengarna så är det fortfarande en offert(om du har det skriftligt). Så frågan är varför ni ens ska ha en veckovis avstämning mot offerten? Rent juridiskt så behöver företaget ha ett (skriftligt) godkännande för ändrings - och tilläggsarbeten. Så de ska alltså höra av sig till dig om något tillkommer. Om det tillkommer något så är nästa fråga om det är något som du kan förvänta dig att som kund att det tillkommer? Var det något som inte kunde besiktigas vid besök innan du fick offerten

Som företagare är det ytterst viktigt att ha en detaljerad offert om man vill undvika missförstånd. Enkelt förklarat som till exempel står "målning av lägenhet" så kan du som kund anta att hela lägenheten skall målas. Vad skulle då rimligtvis kunna tillkomma om man har räknat på att utföra målning i hela lägenheten?

(Edit) Spela in alla samtal som du har med din motpart om du tror att det kan leda till ytterligare bevisning.

Endast en entreprenajurist kan göra en helhetsbedömning utifrån allt bevis du har. Endast det som är skriftligt kommer att vara intressant. Så lägg inte mer tid på ett forum utan bestrid fakturorna och kontakta jurist. Sammanfatta alla bevis i ett dokument.så du enkelt kan skicka det till juristen. Kontakta 2-3 jurister för att ta den som du får bäst intryck av.

Lycka till!
Bra skrivet, riktigt sammanfattat.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Det är ju väldigt kul att de har satt en finsnickare att montera ihop lådorna till Ikea-köket. Det kan vilken lärling som helst göra.
Utgår från att det är ett nyköpt ikeakök. Varför köpte du inte ett med rätt färg från början?

Vi renoverade vårt kök förra året. Förvisso målade jag själv men lejde ut montering av kök, el, vvs samt golvläggning. Kök och golv betalades separat.

Rivning och bortforsling av gammalt kök + ren montering av nytt kök och golvläggning + nya golvlister och foder = ca 28 000 kr efter rot.

El + vvs = ca 5000 kr (det mest på samma ställe som innan).

Nu var detta under sommaren så det drog ut lite på tiden. Men när golvet var lagt så tog det max två dagar att montera själva köket.

Detta var via svenska, väletablerade, bygg/vvs/elfirmor.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Hej

Har en renovering som havererat. Liten 1.5a där jag själv skrapat rent alla ytskikt och snickerier samt rivit ut köket. De skulle komma in och köra ytskikt i förhall, hall och kök. Samt montera kök samt att ytterligare en finsnickare bygger lådor och luckor till IKEA köket. Ingen raketforskning. Firman i fråga har total-entreprenad.

Börjar med den korta versionen då jag inte vet om det blir något rättsligt och att det då är dumt att skriva detaljer här. Så den korta versionen är att det offererats 140 000.- för målning av snickerier och övriga ytskikt. Sen ytterligare 19 500.- för att måla de tillverkade luckorna och lådor i kök. Utöver det 30 000.- + 7 000.- i materialkostnad för dessa målerijobb.

Jag har från dag 1 sagt i tele och text att jag vill ha löpande avstämning så vi vet hur vi ligger till mot offert. Vi har haft flertalet kris-möten där man lovar förbättring. Men nu utan någon uppdatering den senaste tiden, trots att jag bett om det flertalet gånger, så har de med de fakturor som kom häromdagen nu fakturerat för 404 timmar och 242 400.- bara för målarnas arbetstid och prognosen är att det är runt 61 200.- kvar i arbete. Alltså totalt 303 600 för något som offererats som 159 500.-.

Projektet har varit kantat med strul från dag ett och jag borde dragit i handbromsen för länge sen. Vid senaste uppdateringen jag faktiskt fick i februari, efter ett krismöte, så var det 3 veckor effektiv tid kvar. Med jobb som gjorts sedan dess och det som prognostiseras vara kvar så blir dessa 3 veckor nu istället 7 veckor. Trots att jag bett om uppdatering under dessa veckor så har jag inte fått någon förrän faktura på detta kom. Så förutom allt annat strul som kostat mig så är detta 96 000.- som faktureras utan att jag haft någon chans att bromsa eller stoppa.

Jag känner att detta är orimligt på så många plan. Vad har man som kund för skydd och rättigheter här? Jag kan ju bestrida fakturorna till företaget men baserat på dagens diskussion och tidigare diskussioner kommer jag inte komma någonstans med bara med det.

Kan man ta in en opartisk besiktningsman som kontrollerar utfört jobb och ställer det i relation till fakturor? Eller ska man koppla in en jurist? Har man ens någon chans att komma någonstans? Ja, hur fasen kan man ta detta vidare?

Jag har väldigt bra “bevisläge” på alla turer som varit och över vad som sagts och skrivits. Kan skriva en bok om allt strul som varit här så detta är väldigt förenklat och nedkortat.

Stort tack på förhand
Herregud vilka priser! Finns inte en chans att en hantverkare kommer över min tröskel. Får allt agera vvs:are elektriker och snickare själv fortsättningsvis också. Då slipper man få hjärnblödning över firmornas ocker. För de pengarna de vill ha för den lilla sketna renoveringen kan man köpa en liten gård här på landet där jag bor....
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Hej
Är det svenska hantverkare?

Har en renovering som havererat. Liten 1.5a där jag själv skrapat rent alla ytskikt och snickerier samt rivit ut köket. De skulle komma in och köra ytskikt i förhall, hall och kök. Samt montera kök samt att ytterligare en finsnickare bygger lådor och luckor till IKEA köket. Ingen raketforskning. Firman i fråga har total-entreprenad.

Börjar med den korta versionen då jag inte vet om det blir något rättsligt och att det då är dumt att skriva detaljer här. Så den korta versionen är att det offererats 140 000.- för målning av snickerier och övriga ytskikt. Sen ytterligare 19 500.- för att måla de tillverkade luckorna och lådor i kök. Utöver det 30 000.- + 7 000.- i materialkostnad för dessa målerijobb.

Jag har från dag 1 sagt i tele och text att jag vill ha löpande avstämning så vi vet hur vi ligger till mot offert. Vi har haft flertalet kris-möten där man lovar förbättring. Men nu utan någon uppdatering den senaste tiden, trots att jag bett om det flertalet gånger, så har de med de fakturor som kom häromdagen nu fakturerat för 404 timmar och 242 400.- bara för målarnas arbetstid och prognosen är att det är runt 61 200.- kvar i arbete. Alltså totalt 303 600 för något som offererats som 159 500.-.

Projektet har varit kantat med strul från dag ett och jag borde dragit i handbromsen för länge sen. Vid senaste uppdateringen jag faktiskt fick i februari, efter ett krismöte, så var det 3 veckor effektiv tid kvar. Med jobb som gjorts sedan dess och det som prognostiseras vara kvar så blir dessa 3 veckor nu istället 7 veckor. Trots att jag bett om uppdatering under dessa veckor så har jag inte fått någon förrän faktura på detta kom. Så förutom allt annat strul som kostat mig så är detta 96 000.- som faktureras utan att jag haft någon chans att bromsa eller stoppa.

Jag känner att detta är orimligt på så många plan. Vad har man som kund för skydd och rättigheter här? Jag kan ju bestrida fakturorna till företaget men baserat på dagens diskussion och tidigare diskussioner kommer jag inte komma någonstans med bara med det.

Kan man ta in en opartisk besiktningsman som kontrollerar utfört jobb och ställer det i relation till fakturor? Eller ska man koppla in en jurist? Har man ens någon chans att komma någonstans? Ja, hur fasen kan man ta detta vidare?

Jag har väldigt bra “bevisläge” på alla turer som varit och över vad som sagts och skrivits. Kan skriva en bok om allt strul som varit här så detta är väldigt förenklat och nedkortat.

Stort tack på förhand
 
B Byggdinframtid skrev:
Så fort man uppmärksammar fel så har man skyldighet att informera sin motpart för att begränsa skadan. Vilket innebär att du behöver stoppa arbetet. Du kan inte ha och äta kakan.

Vad som är rimligt pris eller inte kan ingen här på forumet bedöma då tidigare skick och övriga förutsättningar inte framgår utan det är bara vilda gissningar. Oavsett hur stort eller litet jobb du har fått för de pengarna så är det fortfarande en offert(om du har det skriftligt). Så frågan är varför ni ens ska ha en veckovis avstämning mot offerten? Rent juridiskt så behöver företaget ha ett (skriftligt) godkännande för ändrings - och tilläggsarbeten. Så de ska alltså höra av sig till dig om något tillkommer. Om det tillkommer något så är nästa fråga om det är något som du kan förvänta dig att som kund att det tillkommer? Var det något som inte kunde besiktigas vid besök innan du fick offerten

Som företagare är det ytterst viktigt att ha en detaljerad offert om man vill undvika missförstånd. Enkelt förklarat som till exempel står "målning av lägenhet" så kan du som kund anta att hela lägenheten skall målas. Vad skulle då rimligtvis kunna tillkomma om man har räknat på att utföra målning i hela lägenheten?

(Edit) Spela in alla samtal som du har med din motpart om du tror att det kan leda till ytterligare bevisning.

Endast en entreprenajurist kan göra en helhetsbedömning utifrån allt bevis du har. Endast det som är skriftligt kommer att vara intressant. Så lägg inte mer tid på ett forum utan bestrid fakturorna och kontakta jurist. Sammanfatta alla bevis i ett dokument.så du enkelt kan skicka det till juristen. Kontakta 2-3 jurister för att ta den som du får bäst intryck av.

Lycka till!
Bra, klokt och korrekt svarat.
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Hej

Har en renovering som havererat. Liten 1.5a där jag själv skrapat rent alla ytskikt och snickerier samt rivit ut köket. De skulle komma in och köra ytskikt i förhall, hall och kök. Samt montera kök samt att ytterligare en finsnickare bygger lådor och luckor till IKEA köket. Ingen raketforskning. Firman i fråga har total-entreprenad.

Börjar med den korta versionen då jag inte vet om det blir något rättsligt och att det då är dumt att skriva detaljer här. Så den korta versionen är att det offererats 140 000.- för målning av snickerier och övriga ytskikt. Sen ytterligare 19 500.- för att måla de tillverkade luckorna och lådor i kök. Utöver det 30 000.- + 7 000.- i materialkostnad för dessa målerijobb.

Jag har från dag 1 sagt i tele och text att jag vill ha löpande avstämning så vi vet hur vi ligger till mot offert. Vi har haft flertalet kris-möten där man lovar förbättring. Men nu utan någon uppdatering den senaste tiden, trots att jag bett om det flertalet gånger, så har de med de fakturor som kom häromdagen nu fakturerat för 404 timmar och 242 400.- bara för målarnas arbetstid och prognosen är att det är runt 61 200.- kvar i arbete. Alltså totalt 303 600 för något som offererats som 159 500.-.

Projektet har varit kantat med strul från dag ett och jag borde dragit i handbromsen för länge sen. Vid senaste uppdateringen jag faktiskt fick i februari, efter ett krismöte, så var det 3 veckor effektiv tid kvar. Med jobb som gjorts sedan dess och det som prognostiseras vara kvar så blir dessa 3 veckor nu istället 7 veckor. Trots att jag bett om uppdatering under dessa veckor så har jag inte fått någon förrän faktura på detta kom. Så förutom allt annat strul som kostat mig så är detta 96 000.- som faktureras utan att jag haft någon chans att bromsa eller stoppa.

Jag känner att detta är orimligt på så många plan. Vad har man som kund för skydd och rättigheter här? Jag kan ju bestrida fakturorna till företaget men baserat på dagens diskussion och tidigare diskussioner kommer jag inte komma någonstans med bara med det.

Kan man ta in en opartisk besiktningsman som kontrollerar utfört jobb och ställer det i relation till fakturor? Eller ska man koppla in en jurist? Har man ens någon chans att komma någonstans? Ja, hur fasen kan man ta detta vidare?

Jag har väldigt bra “bevisläge” på alla turer som varit och över vad som sagts och skrivits. Kan skriva en bok om allt strul som varit här så detta är väldigt förenklat och nedkortat.

Stort tack på förhand
Helt grundlurad. Hoppas du vinner i rätten.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
I Ickedickedoa skrev:
Jag har mängder med kunder till dig om du startar eget och sätter upp ett kök på en dag, bara säg till!
Det har tagit mig ungefär en dag att sätta upp ett normalstort kök med täcksskivor, smygar etc. Det förutsätter att skåp lådor och annat är monterade och klara (dvs att kunden gjort detta) och att väggarna är, rena, raka och fina och att allt material finns på plats. Sedan tillkommer, el, vatten och t.ex. kakling.
 
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
...Jag känner att detta är orimligt på så många plan. Vad har man som kund för skydd och rättigheter här? Jag kan ju bestrida fakturorna till företaget men baserat på dagens diskussion och tidigare diskussioner kommer jag inte komma någonstans med bara med det.

Kan man ta in en opartisk besiktningsman som kontrollerar utfört jobb och ställer det i relation till fakturor? Eller ska man koppla in en jurist? Har man ens någon chans att komma någonstans? Ja, hur fasen kan man ta detta vidare?

Jag har väldigt bra “bevisläge” på alla turer som varit och över vad som sagts och skrivits. Kan skriva en bok om allt strul som varit här så detta är väldigt förenklat och nedkortat....
Det hela beror i största utsträckning till hur avtalet ser ut, och detaljerna i hur det är utformat. Är det ett fastprisavtal så är det märkligt att leverantören debiterar mer än överenskommet, är det löpande räkning så kommer det krävas en professionell besiktning och rimlighetsbedömning som är betydligt mer komplicerat än jag kan gå in på här.

Om det går till tingsrätten kommer det sannolikt kosta dig minst 300 000 i advokatkostnader (gissning baserat på befintliga kostnader) och motparten lika mycket, så då drar kostnaderna iväg rejält. Det kan ta ett par år att lösa en tvist genom TR (Tingsrätten). Då gäller det att båda parter har bra ansvarsförsäkringar.

Jag har en kompis som byggde sitt kök själv och för honom kostade bara materialet ca 150 000 kr för ca 10 år sedan. Så kostnaden i sig ser jag inte som helt uppåt väggarna högt, utan det beror väldigt mycket på hur det ser ut i det specifika fallet.

Om du är privatperson så kan det vara bättre att använda sig av ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) som kostar gratis om du gör jobbet med skrivelser själv. Men i tingsrätten är det klokt att anlita en riktig Advokat.

Men jag skulle trots er pågående osämja föreslå att du skriver ner och dokumenterar alla dina synpunkter och sätter dig med motparten och resonerar igenom dina förväntningar och deras leverans INNAN du drar in hela ärendet i en "officiell" tvist (TR eller ARN) för när det väl blir tvist och du vägrar betala fakturor så kommer hela bygget stanna helt, och du kan i stort sett inte fortsätta med annan entreprenör förrän tvisten är löst. Annars ger det motparten bränsle på sin kvarn.

Om du inte får till en lösning på egen hand med dem som båda parter är nöjd med, så kan du ta hjälp av en riktigt bra advokat i förhandlingarna med leverantören (utan att gå till TR eller ARN). Först om såna förhandlingar misslyckas bör du gå vidare. För annars rusar kostnaderna iväg blixtsnabbt. Att ta hjälp några enstaka timmar av advokaten i förhandlingar kan bli avsevärt billigare. Men det måste vara en bra advokat som är bra på förlikningar.

En vettig advokat kostar från 1600-4000 kr per timme. Var inte småsnål, utan välj den bästa advokaten oavsett timpris, inte baserat på lägst pris, för det får man ångra bittert. Jag har hittat en superbra advokat som jag använt vid ett par tvister och det blev en riktigt bra lösning som jag är supernöjd med. Det hade säkert kunnat kosta mig 30 gånger så mycket utan den superbra advokaten. Jag tror det advokaten hade ett arvode på ca 2000-3000 kr per tim, det var värt varenda krona.

Ett annat tips är att helt lägga undan dina personliga känslor (frustration, hämndbegär, ilskan och känslan av ha blivit förd bakom ljuset/lurad) för det gör bara att du hamnar i ett sämre förhandlingsläge. Behåll lugnet i alla lägen och se ENBART till sakfrågan och hur den ska lösas på bästa sätt för båda parter, då är det större sannolikhet att ni kan komma överens med en lösning som funkar för båda parter. Det kan vara bättre om båda parter anlitar advokat i förhandlingar för advokater ser till hur avtal och lagen samverkar. men försök hålla er borta från TR (helst även ARN), försök lösa frågan genom förhandlingar i första hand.
 
Redigerat:
Är det en lägenhet i ett gammalt slott TS håller på att renovera?

Verkar ju helt stolliga kostnader redan från början, men eftersom TS accepterade den nivån så kan det ju inte vara någon vanlig lägenhet, inte ens med ett pedanteri man kan begära att någon hantverkare i sin vildaste fantasi ska kunna föreställa sig.
 
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Hej

Har en renovering som havererat. Liten 1.5a där jag själv skrapat rent alla ytskikt och snickerier samt rivit ut köket. De skulle komma in och köra ytskikt i förhall, hall och kök. Samt montera kök samt att ytterligare en finsnickare bygger lådor och luckor till IKEA köket. Ingen raketforskning. Firman i fråga har total-entreprenad.

Börjar med den korta versionen då jag inte vet om det blir något rättsligt och att det då är dumt att skriva detaljer här. Så den korta versionen är att det offererats 140 000.- för målning av snickerier och övriga ytskikt. Sen ytterligare 19 500.- för att måla de tillverkade luckorna och lådor i kök. Utöver det 30 000.- + 7 000.- i materialkostnad för dessa målerijobb.

Jag har från dag 1 sagt i tele och text att jag vill ha löpande avstämning så vi vet hur vi ligger till mot offert. Vi har haft flertalet kris-möten där man lovar förbättring. Men nu utan någon uppdatering den senaste tiden, trots att jag bett om det flertalet gånger, så har de med de fakturor som kom häromdagen nu fakturerat för 404 timmar och 242 400.- bara för målarnas arbetstid och prognosen är att det är runt 61 200.- kvar i arbete. Alltså totalt 303 600 för något som offererats som 159 500.-.

Projektet har varit kantat med strul från dag ett och jag borde dragit i handbromsen för länge sen. Vid senaste uppdateringen jag faktiskt fick i februari, efter ett krismöte, så var det 3 veckor effektiv tid kvar. Med jobb som gjorts sedan dess och det som prognostiseras vara kvar så blir dessa 3 veckor nu istället 7 veckor. Trots att jag bett om uppdatering under dessa veckor så har jag inte fått någon förrän faktura på detta kom. Så förutom allt annat strul som kostat mig så är detta 96 000.- som faktureras utan att jag haft någon chans att bromsa eller stoppa.

Jag känner att detta är orimligt på så många plan. Vad har man som kund för skydd och rättigheter här? Jag kan ju bestrida fakturorna till företaget men baserat på dagens diskussion och tidigare diskussioner kommer jag inte komma någonstans med bara med det.

Kan man ta in en opartisk besiktningsman som kontrollerar utfört jobb och ställer det i relation till fakturor? Eller ska man koppla in en jurist? Har man ens någon chans att komma någonstans? Ja, hur fasen kan man ta detta vidare?

Jag har väldigt bra “bevisläge” på alla turer som varit och över vad som sagts och skrivits. Kan skriva en bok om allt strul som varit här så detta är väldigt förenklat och nedkortat.

Stort tack på förhand
Vad du än gör betala inte och kalla in en opartisk besiktigare eller bara en advokat som skriver till firman om händelse förloppet och bildbevisen
Erbjud att för det varande arbetet betala 1/4 del för att du behöver göra om allt med en firma som har rätt kvalité. Lycka till.
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
Jag tror dessvärre detta mycket väl kan vara ett fall där entreprenören mjölkar dig på pengar. Antingen för att hantverkarna är inkompetenta, dåligt tajmade eller klantiga, eller för att han helt enkelt suger ut dig inför en förväntad lågkonjunktur ..:rolleyes:
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.