Mr Lorentz skrev:
Jag träffade en firma idag som jobbar med Isodrän. Det var bla. två saker han sa som jag tänkte på. Det första var att han sa att man inte behöver ta bort all asfalt på väggen utan det räcker ner till och man kan ta på något ställe. Men det gör inget om hälften sitter kvar. Jag har fått uppfattningen om att allt skall bort. Hur är det?

Det andra var att jag måste ha en ny brunn på tomten. Jag har två idag. Dagvatten och spillvatten. Han sa att jag måste ha en till som blir dräneringsbrun. Här sammanstrålar rören och sedan måste jag ha en pump som pumpar upp till dagvattenbrunnen. Måste jag ha en brun till och framförallt måste an ha en pump där i?
Jag jobbade som sagt med pordrän (sak samma) och jag tog bort asfalten nästan 100% nedersta 50cm. Därefter gjorde jag bara "mönster" i asfalten så att fukten kan vandra ut.
Jag satte dit två brunnar. (Tidigare fanns ingen) en brunn till dagvatten som rinner ut i dagvattenledningar. Brunn nummer två till dräneringen där jag satte en pump med automatisk nivåpumpning som pumpar över dräneringsvattnet till dagvattenbrunnen. Jag har självklart frostskyddskabel till pem-slangen som vattnet pumpas i. Överledningen ligget ca 30cm under jord fast med fall åt dagvattenbrunnen så den töms automatiskt. Det finns flera trådar här på bh som avhandlar detta med brunnar och pumpar. ;).

Kostnaden för en extra brunn med pump blir ca 5tkr. Det känns som en bra investering när det ändå är uppgrävt! Bli inte dumsnåla men slösa samtidigt inte. :)

Ha det gott!
/Niklas
 
Det här med att fukten skulle vandra utåt mot en dränerande skiva är för mig ett byggnadstekniskt mysterium.

Hur skall fukt kunna vandra ut genom väggen och in i en skiva som innehåller fritt vatten i sitt porsystem? Dessa Pordränskivor måste vara något alldeles särskilt finurliga! :banghead:
 
Locke skrev:
Det här med att fukten skulle vandra utåt mot en dränerande skiva är för mig ett byggnadstekniskt mysterium.

Hur skall fukt kunna vandra ut genom väggen och in i en skiva som innehåller fritt vatten i sitt porsystem? Dessa Pordränskivor måste vara något alldeles särskilt finurliga! :banghead:
Det är mycket möjligt att du har helt rätt. Jag följde bara tillverkarens rekommendationer. Arbetet var inte så jobbigt så det kändes ok.
Hur det funkar rent "fysiskt" vet jag inte men jag kan tänka mig att det uppstår en fuktigare miljö inne i källaren relaterat till levnadsvanor samt fukt från marken (under). Vill nu den fukten ta sig utåt via nedre delen av grundmuren så vem är jag att hindra den? ;) Jag tror inte på att själva skivan drar ut fukten liksom jag heller inte tror på trolldom, sierskor eller tomten. ;)
Jag ger min högst oprofessionella och autostavade syn på det hela och mitt största tips är att inte ta genvägar eller snåla när det väl är uppgrävt.
Lev väl!
/Niklas
 
Lite bilder från mitt "hell on earth". Hoppas det funkar att se dem.


ImageUploadedByByggahus.se1390332011.145112.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1390332042.549376.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1390332092.810742.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1390332180.395612.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spillvattenbrunn? Är den för vanliga avloppet med fettavskiljare?
Dränbrunn som pumpar till dagvattenbrunn kan ju vara bra, då rinner väll vatten vidare från dagvattenbrunnen ut och du har en backventil i pumpen så dräneringsbrunnen inte blir översvämmad av dagvattnet.
 
flashower är det du själv som gör allt? Isodrän/Pordrän? Kostnad? :)
 
BaNaN85 skrev:
flashower är det du själv som gör allt? Isodrän/Pordrän? Kostnad? :)
Gjort allt själv. Grävandet var svårt första 8h sen blev det riktigt enkelt. ;) Kostnaden beskriver jag ovan.
Jag räknade på ca 2 meters höjd med isolering x längden på grunden. Pordrän har en bra hemsida med alla manualer mm i pdf. Kolla där. Jag tyckte inte att 2 lager var nödvändigt. Alltså har jag 10cm isolering runt om.
Viktigast tycker jag nog trots allt att uppgraderingen av dagvattnet är. Det visade sig i mitt fall att det gamla läckte som ett såll och var stopp på 1 ställe. Känns mycket bättre i dagsläget! ;)
 
Företaget jag hade hemma idag tyckte inte det var värt pengarna att sätta dubbla isodrän. Han sa att det har jag inte igen. På Isodräns hemsida står det att det att 7-10 år att gå plus minus noll. Får se när offerten kommer vad prisskillnad blir men jag tror jag kommer köra på 100mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.