Får göra en kalkyl på platon vs isodrän.
Handgräva 40m - nån som vågat?
 
Handgräva...Grannen hade några polacker som handgrävde.Ett par man i 2 veckor.Tänk på att du ska ner en bit under klacken vilket brukar bli ca2,5 meters grävdjup om du har full källare....
Dom där buskarna som står precis vid huset borde du ta bort oavsett om du gräver om dräneringen eller inte.
Ingen växtlighet i anslutning till huset.Läs och följ monteringsanvisningen för det isoler/dräneringsystemet du väljer och lyssna inte på förståsigpåare som tror sig veta bättre än tillverkaren.
Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Har du typ Cramo i närheten? I Växjö tar de 1750 + moms per dag å hyra en 1-tonnare. Hämta fredag å lämna måndag morgon = 2 dagars hyra. Man lär sig ratta en sådan på ett kick!
 
Bödde skrev:
Har du typ Cramo i närheten? I Växjö tar de 1750 + moms per dag å hyra en 1-tonnare. Hämta fredag å lämna måndag morgon = 2 dagars hyra. Man lär sig ratta en sådan på ett kick!
Hyr av någon privat istället, nu bor jag långt bort men hyr ut min 5 tonnare för 1600:-/ dag så en liten borde kosta runt 1000:- kolla blocket finna massvis med grävare att hyra:)
 
Det är trångt på tomten, ett plommon träd på framsidan och ett stort äppelträd på ena hörnet av huset/sidan om altan, samt emellan garaget.
Vill ju helst inte förstöra tomten helt och hållet, altanen tex. Såg en billig minigrävare på blocket för ett tag sedan men kommer inte ihåg vad han hette som hyrde ut. Tror det var 2000 för en hel helg men den grävde nog inte tillräckligt djupt.
 
Redigerat:
Handgräva dränering! Då ska det va fullt med prisbelönta petunior på tomten :).

Hade jag ens funderat över något sådant så hade jag åtminstånde hyrt ett transportband för att skicka upp jorden, och grävt så mycket som möjligt med grävmaskin.

Många grävmaskinister är grymt skickliga, de kan ta bort grus ur ögat med en 13 tons grävmaskin. Om du ser till att skaffa en skicklig förare så ska nog tomten klara sig hyfsat bra.
 
thestrut skrev:
Hyr av någon privat istället, nu bor jag långt bort men hyr ut min 5 tonnare för 1600:-/ dag så en liten borde kosta runt 1000:- kolla blocket finna massvis med grävare att hyra:)
Det har jag aldrig funderat på, strålande! Tack tack tack!
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Grannen la ut stora pressar som jordden lade upp på.Det blir groteskt stora högar.
 
Tjena!
Har precis dränerat om själv. Här är mina erfarenheter:
# det går göra själv men räkna med att det faktiskt är jobbigt och lerigt.
# Platon vs isodrän/pordrän/alla andra liknade märken säger jag inget om. Läs på och prata med grannar som har samma jord som du. Jag använde pordrän och det var väldigt lättarbetat med utförliga beskrivningar på deras hemsida.
# inte mindre grävare än 3 ton! Annars når du inte ner på 2,5m djup.
# leta upp en lokal, seriös entreprenör som du antingen hyr grejer av eller anlitar för delar av jobbat som du även kan ringa och fråga.
# i god tid; se till att få kablar, ledningar, vatten och avlopp utmärkta!
# dagvattnet är lika viktigt att fixa som dräneringen. Snåla inte där!
# jag beställde material från billigamarkprodukter.se Det funkade kanon för mig. Mycket billigare än bygghandeln.
# planera för stora jordmassor på tomten och sen dubblar du det! ;)
# beställ hem singel i god tid.
# singel är tungt. Kolla möjligheten att hyra motordriven skottkärra.
# jag grävde upp halva huset och isolerade mm sen fyllde jag igen halvvägs. Dagvattnet skulle ju ner sen. ;) Jag hade precis som du hört om hus som satt sig och blev lite nojjig.
# tomten förstörs. Så är det bara.
# fira delmomenten som blir klara. Det blir roligare då!

Jag har säkert glömt nått så hör av dig om du funderar på nått....
Lycka till!
/Niklas.
 
Redigerat:
Tack Niklas
Hur mycket har kalaset gått på om man får fråga?
Jag har pratat med grannen min och har för mig att han sa det var mycket sand när dom dränerade om.
Storlek på singel 8-16 hår många ton går åt på typ 40löpmeter
 
BaNaN85 skrev:
Tack Niklas
Hur mycket har kalaset gått på om man får fråga?
Jag har pratat med grannen min och har för mig att han sa det var mycket sand när dom dränerade om.
Storlek på singel 8-16 hår många ton går åt på typ 40löpmeter
Ca 45tkr varav 27tkr material exkl singel. 13tkr för hyra av maskin 4,5 ton. Jag har turen att omges av god grann/bysämja. Jag har fått mycket kompispriser (ej material).

Hur mycket makadam som går åt ska du ringa en entreprenör eller typ ncc och fråga. Det kommer låta mkt men det går alltid åt. Jag behövde 20 ton. Det räckte precis runt huset samt runt garaget. Sammanlagt ca 50 meter.

Jag kan rekommendera priserna hos billigamarkprodukter. Dessutom bra kvalitet och support. Men viktigast är att läsa på på olika hemsidor, detta forum mm.

Det är sjukt jobbigt stundtals men det är värt det när man är färdig och ser slutnotan! ;)
Sen måste du ha lite pilsner och whisky hemma så du kan muta hantverkare mm om det behövs. ;)
 
Just det. Viktigast är att behålla en god relation med den du lever med i huset (om du nu är ensam får du ta lite egentid). ;)
Min kära sambo är fantastisk med att både vara tålmodig, stödjande och att hon hjälpte till oerhört mkt! Om du misstänker att du får jobba själv så ska du absolut boka in dagar med polare eller liknande som kan hjälpa dig med vissa moment.
 
Lite snabbt räknande så är jag uppe i 22tkr på material från billigamarkprodukter.
Pordräns dränklossar känns som lagom overkill. 280kr/m jämfört mot vanligt rör 22.5kr/m. 10tkr skillnad på 40meter
 
E
Ska du göra jobbet själv och vara ledig (från jobbet) dagtid så får du räkna med 4-6 starkpilsner per dag och person. Whiskey vid delmomentsfirande.
 
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
Jag träffade en firma idag som jobbar med Isodrän. Det var bla. två saker han sa som jag tänkte på. Det första var att han sa att man inte behöver ta bort all asfalt på väggen utan det räcker ner till och man kan ta på något ställe. Men det gör inget om hälften sitter kvar. Jag har fått uppfattningen om att allt skall bort. Hur är det?

Det andra var att jag måste ha en ny brunn på tomten. Jag har två idag. Dagvatten och spillvatten. Han sa att jag måste ha en till som blir dräneringsbrun. Här sammanstrålar rören och sedan måste jag ha en pump som pumpar upp till dagvattenbrunnen. Måste jag ha en brun till och framförallt måste an ha en pump där i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.