Hey hey

Köpte hus förra året med vetskapen om att det är "förhöjda fuktvärden i utreglade källarkonstruktioner". Huset byggt 67, 1plan med källare.

Från orginal ritning kan man läsa:
Huset grundlägges på betongplatta.
Dränering 1 sträng dräneringsrör i grus kring byggnad, under byggnad min. 15cm grus.
Vattenisolering i källarytterväggar med asfaltstrykning.
Yttergrundmurar i källare av betonghålblock.


Besiktningsmannen tyckte jag skulle riva innerväggar, ut med heltäckande mattor, mögeltvätta = ok.
Jag frågade om omdränering + isolering av ytterväggar och då sa han att det vore det bästa.

Hur som helst så är det dags att börja bestämma sig vad jag ska göra.
Ska jag riva innerväggarna och göra rent & nytt - eller gräva upp runt huset, isolera samt dränera om..

Att det är fuktvandring in mot källarväggarna är det inget snack om men hur är det med dräneringen? Om den är ok nu efter 45år så lär den ju hålla 45år till så kanske låta den vara och endast på med isodränskivor... Eller är det dum snålt att inte ta och lägga nya dräneringsrör på en gång även om det gamla systemet är ok?

HUR avgör jag om dräneringen är ok? Plastfolie på källargolv i 14dagar? Inspektera dräneringsrör via brunnen?

Mvh Janne
 
S
Kan inte tänka mig att en dränering håller i 90 år. Känns som det är dags att göra om hela dräneringen och då med modernt material.
 
Håller med DanileF. Materialet håller säker i 200 år till, men tekniken att dränera på den tiden var att man la tegelrör (ca 40 c, långa) i rader. Med andra ord räcker det med en sättning i marken så börjar systemet "läcka", eller ännu vanligare är att rötter letar sig in genom skarvarna. Givetvis kan allt vara ok, men det är ju tyvärr omöjligt å kontrollera (mig veterligen i alla fall...).
Se det som en investering, både för er men även vid en ev försäljning. Ny modern dränering är säljande i sig :)
 
Eller så bara riva ut till betong både på golven och väggarna och sen använda den som, just ja en källare...
 
Vad ska du använda källaren till? Ska det bli bostadsutrymme skulle jag köra all in.
Ska det användas som källare skulle jag ta bort allt organiskt och vänta med dränering/isolering (så har jag själv gjort med exakt samma förutsättningar som du).
 
För att få torrt om fötterna börja utifrån. Ny dränering o Isodrän kan verkligen rekommenderas. Gjort så i ett tidigare hus och innertemperaturen höjdes rejält o tvätten torkade i tvättstugan :). Med ROT-avdrager så blir inte totalsumman så hög. Ingen ide att göra fint inne förrän utsidan är gjord. Och när du sen renoverar inne, måla ytterväggar med silikat som andas.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Det vanligaste tecknet på att det är dags att åtgärda dräneringen är att det blir fuktgenomslag en bit upp på källarväggens insida. Putsen på insidan börjar krackelera, när man då gräver upp runt huset så brukar man hitta tegelrör som invändigt är rena och fina, det beror på att det man återfyllde med på den tiden inte var lämpligt material.Det innehåller finkornig sand och lera som spolas djupt ner och samlas till en vattentät massa som gör att vattnet därmed dras in i väggen istället för fortsätta ner till rören, asfaltytan har sedan länge har slutat att vara tät. Så gräv upp gör om använd rätt material och isolera på utsidan, riv alla ytterväggars insida som har beklädnad av träreglar och skivor och putsa om väggarna när dom torkat ut och måla med lämplig färgtyp. Kostnaden blir väl rätt stor typ 150-250 000 kr men håller nog så länge du lever.
 
Nu är ju innerväggarna uppreglade med träreglar och gips så det går ju inte och se hur dem ser ut utan att börja riva. Men jag har sett putssläpp på golven längst hörnen vid väggarna på några ställen.

Fick även radon rapporten klar i veckan och hade 1200bq i källaren.

Anyway... Är det nån som dränerat själv? Jag är en diy och känner att jag kan nog klara av det.
Men har läst massa skit om att huset kan sätta sig om man gräver upp runt hela huset på en gång. Men borde inte detta mest gälla extremt tunga hus byggda av sten/betong/tegel hela kåken? Jag har träfasad på bottenvåningen, en tegelfasad på framsidan. En träaltan på baksidan samt 1.5-2m bred gång mellan garaget och huset.

Här är några bilder på huset.
_MG_3153.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

_MG_3167.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

_MG_3173.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag undrar om man inte överdränerar ibland? Det beror givetvis på vad man ska använda källaren till men man kan nog komma ganska långt genom att ha väggar och golv som tillåter fuktvandring och en rejäl avfuktare.

Dränering och isolering är såklart bättre, men det kostar rejält med flis och det är pengar som man inte får igen alls när man säljer.
 
Hm, jag tror tvärtom att det är något de flesta efterfrågar vid köp av hus med källare: En torr, varm, väldränerad, välisolerad källare som inte sprider dålig lukt i huset. Nu menar jag inte att TS hus luktar, men risken är stor att det börjar göra det.
 
En mäklare jag pratade med tyckte att en omdränering var som att gräva ner 100 000:-.
 
Jo, när en erfaren besiktningsman ger som första alternativ att riv innerväggar, mögeltvätta och bygg nytt. Så kan det ju ligga lite i det med.
 
Snacket om att man inte får igen pengarna är nog inget man kan ha en bestämd uppfattning om.
Vad blir resultatet om man säljer om 10 år och inte gjort någon dränering. Med prisökningar som då ev. kan göra att du i stället förlorar någon 100 000 lapp för att det kosta 300 000 kr då och inte 200 000 kr nu. För visst är det lika viktigt att grunden är lika bra som taket och det har väl avhandlats några hundra gånger höt på BH om hur stora prisavdrag man skall kräva säljaren på när man står där och taket läcker.
 
pelpet skrev:
En mäklare jag pratade med tyckte att en omdränering var som att gräva ner 100 000:-.
Ja om källaren känns fräsch och ingen fukt kan påvisas är det att kasta pengarna i sjön, men om fukt däremot kan påvisas har man ett problem som givetvis måste åtgärdas.
 
Efter en massa velande så valde jag att dränera om mitt huset i somras. Fick tillträde till det för exakt 1 år sedan idag.

Jag ångrar inte en sekund att jag gjorde det, fått upp temperaturen i källaren 5 grader sedan sist, Känner ingen lukt av fukt och innan så hade vi massor med gråsuggor och har inte hittat någon efter dräneringen. Gjorde allt själv utom att gräva upp runt huset (en på gatan säljer grävmaskiner och tjänster) så vi kom överens om ett bra pris.

Jag valde Platon med 10cm cellplast. Sen frågan om man ska välja Platon eller Isodrän känns för mig lite som BMW eller Mercedes. Vissa hus kanske har bättre förutsättningar för något av materialen men jag anser att oavsett vilket man väljer så är de bättre än de mateiral man använde för 50 år sedan och ja de har ju klarat sig i 50 år =)

Innan jag började så hade jag noll koll på dränering, visste inte hur det fungerade eller såg ut. Googlade lite och efter man grävt upp så förstod man ju läget. Var busenkelt men lite tungt att skyffla singel. Vi grävde upp runt hela huset direkt och så stod det uppgrävt i 2 veckor för att torka ut (hade 30 grader och sol varje dag) och då slipade och gjorde jag rent väggen. Nu behöver jag inte gå och oroa mig över dräneringen under den tiden vi bor i huset och de känns skönt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.