Yrrol skrev:
Tar chansen att visa den underhållande youtubefilmen igen, mouhaha
[video=youtube;CgztUzqaL3E]https://www.youtube.com/watch?v=CgztUzqaL3E[/video]
YESS!! 😃😃😃😃 Fast det borde väl gå att få samma resultat med lite tryckluft?

"I'll be back... but they won't..." Underbart! 👍👍
 
KnockOnWood skrev:
Det är väl bara att kratta ut, det går ju naturligtvis inte att få tillbaka jorden in i gångarna.
Och inte att rädda daggmaskarna som Mulle bitit huvudet av, för att de skall hålla sig färska i hans skafferi.

Här är söndagens fynd, Morgan Mullvad:
[bild]
Stor rackare!

förra året anv vi kratta spade och kroppsvikt. Funkade bra, men var tradigt med 160 st hål.. och man fick skyffla jord kors och tvärs (vi la i skottkärra som vi tog med oss runt) för att fylla ut och få någorlunda slätt. Men på vissa aktiva områden blev det ju jordfläckar som var ett par kvadrat stora - de tog sig ju inte igen direkt (i år verkar de ha fått ogräs o lite mossa dock)

Maskar har vi gott om trots mr mullvad.. (därför han gillar oss antar ja..)
 
S
Jag driver Mullvadsjägaren i Skåne, problemet när det gått så långt som på bilden är att det finns otroligt många gångar under marken. När dessa gångar börjar kollapsa så kommer gräsmattan bli väldigt ojämn. Problemet med högarna är att denna jord inte kommer från en håla under högen utan från gångar runt om högen. Folk gör ofta misstaget att försöka banka ner högen, detta hjälper inte då marken bara blir väldigt kompakt just där och när gångarna kollapsar så är man utan återfyllnadsmaterial.

Det bästa men mest tidskrävande är att skära upp gräsmattan längs gångarna och fylla igen med jord från högarna och lägga på tuvorna igen. Gångarna kan man känna med en fot, en sticka eller genom att titta på gräset som gulnar vid ytliga matgångar.

Alternativet är att banka ner gångarna med en slägga eller liknande och fylla på med jord från högarna och sedan så gräs på detta.

Djupare transportgångar får man helt enkelt vänta ut tills dessa har kollapsat och sedan får man fylla på jord efterhand.

Jag har sett folk som kört in med en vält och jämnat hela gräsmattan, men risken är att marken bli för kompakt vilket troligen resulterar i dålig dränering och att gräset dör ut.

Ett annat alternativ är att harva upp hela gräsmattan och börja om på ny kula. Ibland kan det vara värt om man har stora problem och gräsmattan ändå inte varit speciellt fin från början.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Nr. 1:
En röd traktor med plogblad framför justerar snö på gårdsplan i mörkret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, det är snö på bilden, men det funkade på mullvadshögarna med. Det gäller att justera in skärdjupet rätt bara...

Nr. 2:
Röd traktor med ringvält på gräsmatta med löv och mullvadshögar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ringvält är underskattat... :) Det lär aldrig bli en gräsmatta i klass med golfbana ändå...

Ja, det är mycket högar i år även här. Enstaka högar på sommaren krattar jag ut, eller låter åkgräsklipparen putta iväg högarna... :rolleyes:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Snigla skrev:
Stor rackare! ...
En av de minsta faktiskt.
Oftast väger de 75 - 80 gram, "rekordet" är 97 gram :)

Men jag undrar vad de har för naturliga fiender.
 
Ha ha, får prova att kissa i mullvadshålen :) Har gjort liknande, har stoppat ner färskt kattbajs från kattlådan. Verkar inte heller uppskattas :D
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det är inte alltid lätt att dela naturen med djuren..

Man vet ju också att det kommer tillbaka.. iaf när man bor mitt bland åkrarna som vi gör.

Sedan har man ju alla sorkarna också, de gör hål i gräsmattan istället.. *mummel mutter*
 
kulle
Kan inte låta bli att tipsa om denna igen, väldigt effektiv.
Utrotade alla mina förra året och nu igår hade en ny letat sig in och den blev inte långlivad :rolleyes:

En metallisk mördarsnigel-fälla monterad i trädgården, redo att användas.
 
  • Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Vår erfarenhet är att Nisse (robotgräsklipparen) har en avskräckande effekt på mullvadar. Helt utan gifter och knallskott. MEN en och annan hög kommer det varje vår innan Nisse kommer fram från sin vinterförvaring.

Min prylgalne man är dock ruskigt sugen på att köpa en mullvadspuffra nu när jag visade bilden @KnockOnWood :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S
Åsa Lund skrev:
Vår erfarenhet är att Nisse (robotgräsklipparen) har en avskräckande effekt på mullvadar. Helt utan gifter och knallskott. MEN en och annan hög kommer det varje vår innan Nisse kommer fram från sin vinterförvaring.

Min prylgalne man är dock ruskigt sugen på att köpa en mullvadspuffra nu när jag visade bilden @KnockOnWood :)
Ni kan köpa min för 200kr, om jag kan leta fram skotten. Totalt värdelös i min mening, utgör bara en fara för barn och katter.

Själv lägger jag ut 20st av mina egna fällor och dagen efter så är gräsmattan mullvadsfri. Kvantitet är nyckelordet, mullvaden ska ju som sagt komma fram till fällan också. En mullvads revir kan vara väldigt stort beroende på hur mycket föda (mask) som finns i jorden, desto mindre mask desto större tunnelsystem.

4 mullvadar, 2 sorkar
Flera fångade mullvadar på en gräsmatta med mullvadsfällor, vilket illustrerar effektiviteten av kvantitet i bekämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


9 mullvadar, 5 begravna i hålet redan.
Mullvadsfällor placerade kring ett öppet mullvadshål i en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Taget!
Skicka pm
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
S
Wow, hitta den på 2 minuter med instruktion och skott, helt otroligt trodde det skulle ta en dag att få fram den.
Jag skickar PM.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.