Nu skall jag bara hitta nåt schysst stag till ljusen. Funderar på platta svarta stag då dom är rostfria. En Light-On båge hade varit fint, men kostar därefter.
 
  • exljus 017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • exljus 020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan härmed meddela att Octavian numera är såld. Har köpt en ny Superb 4x4 MED xenonljus från början. Sjukt bra ljus, nästan lika bra som Octavian trots sina tre extraljus.
 
Grattis till bilbytet, tycker dom har lyckats riktigt bra med superben!

Nu när du insett att halogen i extraljus inte lyser speciellt mycket är det bara att börja läsa på inlägg #48 och montera lite större ljus i grillen.

q900200_m.jpg
 
Hehe, jovisst är det så. Möter en Superb ibland med tre NBB 225:surprised:r, precis dom du lade upp, den är fet som f-n men återigen så är det väl pengarna som bestämmer.
 
....man behöver inte köpa NBB's originalxenon, dom är onödigt dyra. Mest ljus blir det med 75W-konvertering i halogenvarianten. Kostar väl mindre än hälften antar jag.
 
Min erfarenhet är att massor av ljus inte alltid är bäst. När man bländar av för mötande trafik ser man inte ett skvatt med ett normalt halvljus och mötande strålkastare. Dessutom blir man själv bländad av nyare vägskyltar och vägmärken. De verkar ha bättre reflexfilm än de äldre. Xe i halvljuset är närmast oändligt mycket bättre än ett traditionellt halvljus. Mina erfarenheter från 7 års pendlande 130 km/dag på obelysta landsvägar är att standard bi-xenon är the Shit!
 
Visst finns det nackdelar med mycket ljus, det ska man inte "mörka" (!), men för mig överväger det positiva flerfaldigt.

Avbländningsproblematiken har jag aldrig riktigt sett som ett problem - jag tycker man ser ungefär lika dåligt som man brukar med bara halvljus. Bländning i vägskyltar är definitivt ett problem men med 4300k eller 5000k lampor är problemen avsevärt mindre än med 6000k.

Att åka landsväg utan att se 70m in i skogen bredvid bilen är obehagligt och vanligt halvhelljus (även xenon) lyser för kort.

I situationer där man tycker X-ljusen lyser för mycket kan man ju alltid välja att inte slå på dom.... :)
 
Det här med popnitar är bevisligen avancerade grejer.
Då det krävs 6 hela sidor i byggahus.se verktygsforum för att nita fast en popnit, hur många sidor tror ni då det krävs för att ta bort en popnit?

Svar :D:p
 
Jag gillar dom där små ljusramperna med 4 ljus i, hade en på v4:an och har en på focusen.
Dom lyser inte så särskilt långt med dom lyser starkt och jag brukar vinkla dom 2 yttre mot dikeskanterna.

Fast min nuvarande bruksbil får nog nöja sig med sina vanliga lyktor bara, tur att dom lyser såpass bra.
33A 6V generator är inte optimalt för en massa extraljus. :)
 
Har en sån Bosch-ramp, givetvis xenon-konverterad! Har även konverterat helljuset (originalxenon i halv) Finns inte en chans att jag nånsin har en bil med halogen i nån vit lampa igen!
Gick kanske lite till överdrift när jag led-konverterade handskfacket :-D
 
Wisentdual skrev:
Har en sån Bosch-ramp, givetvis xenon-konverterad! Har även konverterat helljuset (originalxenon i halv) Finns inte en chans att jag nånsin har en bil med halogen i nån vit lampa igen!
Gick kanske lite till överdrift när jag led-konverterade handskfacket :-D
Såg en kille på ett skodaforum som dunkade i LED i alla innerbelysningar. Riktigt snyggt faktiskt.

Kan inte du skicka upp lite bilder på dina extraljus? Har alltid undrat hur det ser ut med konverterad ramp.
 
LilleNo skrev:
Det här med popnitar är bevisligen avancerade grejer.
Då det krävs 6 hela sidor i byggahus.se verktygsforum för att nita fast en popnit, hur många sidor tror ni då det krävs för att ta bort en popnit?

Svar :D:p
Haha, 23 sidor.
 
5.2 racing skrev:
Såg en kille på ett skodaforum som dunkade i LED i alla innerbelysningar. Riktigt snyggt faktiskt.

Kan inte du skicka upp lite bilder på dina extraljus? Har alltid undrat hur det ser ut med konverterad ramp.
Jag har faktiskt led i innerbelysningen också :) Ska se om jag kan fixa nån bild! Lyser bra gör det iaf, fast inte jämfört med 3 nbb 225 för det har en polare med 75w xenon :) DET lyser bra!

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Wisentdual skrev:
fast inte jämfört med 3 nbb 225 för det har en polare med 75w xenon :)
Som sagt, receptet på bra ljus är enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.