Håller med några av de ovanstående. Jag skarvar aldrig. Tycker personligen att det stör intrycket. Smaksak förstås... Fris delar av det snyggt. Blir såklart något dyrare men med lite planering...
 
  • Gilla
mimalars
  • Laddar…
Jag hade kört på en fris i mitten också, har själv gjort så några gånger och inte ångrat mig.
 
  • Gilla
J sahlin
  • Laddar…
När vi byggde 70 m2 altan så ville inte vi heller ha några skarvar eller synliga skruvar. Så det blev fris och skruvat underifrån.
Altan utan synliga skarvar eller skruvar, träribbor skruvade underifrån, med utsikt över en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marinese och 19 till
  • Laddar…
Hej!
Lånar trådfrågan...
Lägger man utmed husväggen eller skarvar mot, om ni förstår hur jag menar...
Finns det någon tanke/snyggast med det?
 
  • Gilla
Thomas808 och 1 till
  • Laddar…
H Hasselhagen skrev:
Hej!
Lånar trådfrågan...
Lägger man utmed husväggen eller skarvar mot, om ni förstår hur jag menar...
Finns det någon tanke/snyggast med det?
Oftast blir det ju längs med, eftersom det är vanligt med en bärlina längs med huset, sedan reglar vinkelrätt på bärlinorna, och sedan trallen tvärs reglarna - då blir de ju parallellt med husväggen.

Men allt går att modifiera, ofta är det väl snyggast om man har ett avlångt trädäck att lägga trallen på längden, så att säga.

Sen själva skarvningen går också att göra på många sätt - vissa gör en generalskarv (alla skarvas på samma regel), ibland med en tvärgående trall i skarven för att dela upp trädäcket i delar. Andra kör med förskjutna skarvar (dit hör jag själv).

Se även denna artikel för inspiration
https://www.byggahus.se/bygga/lagg-trallen-monster-atta-varianter-tre-satt-avsluta
 
Redigerat:
Jag föredrar brädorna längs huset. Då slipper man dessutom att det rinner in vatten mot fasaden om det råkar luta lite. Skarvarna utspridda så mycket som möjligt men slumpmässigt.
Personligen tycker jag generalskarv är bland det fulaste jag vet. Dessutom blir det ju en vekare konstruktion. Grannen har liggande brädor med generalskarv i sitt staket. Det är ostadigt och hade säkert varit stabilare om skarvarna legat utspridda.
 
B b8q skrev:
Oftast blir det ju längs med, eftersom det är vanligt med en bärlina längs med huset, sedan reglar vinkelrätt på bärlinorna, och sedan trallen tvärs reglarna - då blir de ju parallellt med husväggen.

Men allt går att modifiera, ofta är det väl snyggast om man har ett avlångt trädäck att lägga trallen på längden, så att säga.

Sen själva skarvningen går också att göra på många sätt - vissa gör en generalskarv (alla skarvas på samma regel), ibland med en tvärgående trall i skarven för att dela upp trädäcket i delar. Andra kör med förskjutna skarvar (dit hör jag själv).

Se även denna artikel för inspiration
[länk]
Tack för svar och för bra länk! (y):D
 
  • Gilla
Rajje1 och 1 till
  • Laddar…
Ett sätt att få så "tät" skarv som möjligt är att snedsåga ändarna. Då drar du ihop de två skarvade brädorna med samma skruv. Minimerarar risken för glipa i skarven med tiden.
 
  • Gilla
Anders Albinsson och 1 till
  • Laddar…
Är det ingen som spikar trall med dyckert numera? Spikade en trall för 30 år sedan och det tycker jag har fungerat bra, vad finns det för fördelar med att skruva?
 
fgo fgo skrev:
absolut, men på ett annat sätt än essve etc.
[bild]
(stulen från google)
Finns det verkligen inget jobbigare sätt att skruva altan på än det där? Då blir jag besviken..
 
Rickard.
K Kurtivan skrev:
vad finns det för fördelar med att skruva?
Så man enkelt kan skruva lös trallen och justera om plintarna om man inte riktigt räknat rätt på snölastberäkningen :p

(det är hondas största bandslunga på bilden)

Hondas största bandslunga i arbete med att flytta snö vid en bostad på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Finns det verkligen inget jobbigare sätt att skruva altan på än det där? Då blir jag besviken..
Jo det är väl att förborra, limma och plugga.
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Jo det är väl att förborra, limma och plugga.
Låter lite för lätt för min smak.. helst vill jag kräla under altanen och skruva för att sen kräla upp igen för nästa bräda.

Men kanske kan man förborra, limma och plugga även från undersidan? Bara för att liksom..
 
E Erik Salhammar skrev:
Låter lite för lätt för min smak.. helst vill jag kräla under altanen och skruva för att sen kräla upp igen för nästa bräda.

Men kanske kan man förborra, limma och plugga även från undersidan? Bara för att liksom..
Det där känner jag inte alls igen :oops::oops:
 
Rickard.
fgo fgo skrev:
Det där känner jag inte alls igen :oops::oops:
Du känner nog inte igen ironi heller ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.