Bor vid en 70-väg mitt i skogen. Fullständigt hatar det. Misär.

Inte en käft kör lagligt, det går minst i 90 och ofta betydligt mer. Det ligger en backe följt av en raksträcka precis vid huset, vilket gör att de som kör i ena riktningen gasar på extra för att inte tappa fart i backen, och de som kommer från andra hållet (där det är lite dålig sikt pga backkrönet) gasar på extra för att de nu har fri sikt och raksträcka.

Huset ligger på en slänt, ca 5 meter från vägen ca 1.5-2 meter högre än vägen, vilket gör att även om Trafikverket gav tillstånd till ett plank (det räknas som ett "oeftergivligt hinder"), så vore det meningslöst; som tumregel kan man säga att om man ser ljudkällan så kan man höra ljudkällan, och planket i fråga skulle behöva göras 4-5 meter högt. Helt orimligt.

Så här års är det som bäst, i synnerhet nu när det snöat så det dämpar lite. Sommartid är det som värst, särsilt när det är så varmt att man vill ha fönstren öppna ( = extremt ökat ljudintrång). Vägen är ett populärt stråk för motorcyklister som installerat peniskomplexljuddämpare så det fullständigt VRÅLAR och ekar i skogen lång stund innan de kommit och lång stund efter de åkt.

Jag vistas öht bara i min trädgård när jag klipper gräset och hänger tvätt. Det går helt enkelt inte att ha trevligt där ute, det kommer gott om trafik och då måste alla samtal tystna för det låter så mycket att man måste skrika för att överrösta det. Jag har en altan jag låtit förfalla och jag skiter i det för jag har suttit på den kanske tre gånger under de fem år jag bott här, inte värt pengarna. När den blivit så dålig att den måste rivas kommer jag inte bygga någon ny.

PS just det, och sommartid måste jag gömma min soptunna för tydligen är det en och annan turist som ser den från vägen och passar på att stanna och slänga lösa glasspapper och McDonaldspåsar och annat i den när jag inte är hemma

PSS och en sak till, i alla fem år jag bott här är det någon jävla idiot som jag tror är rädd just för att åka över backkrönet och inte se nåt på andra sidan, för vederbörande lägger sig på tutan så fort den kommer nära huset och slutar när den kommit över backen.
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Bor vid en 70-väg mitt i skogen. Fullständigt hatar det. Misär.

Inte en käft kör lagligt, det går minst i 90 och ofta betydligt mer. Det ligger en backe följt av en raksträcka precis vid huset, vilket gör att de som kör i ena riktningen gasar på extra för att inte tappa fart i backen, och de som kommer från andra hållet (där det är lite dålig sikt pga backkrönet) gasar på extra för att de nu har fri sikt och raksträcka.

Huset ligger på en slänt, ca 5 meter från vägen ca 1.5-2 meter högre än vägen, vilket gör att även om Trafikverket gav tillstånd till ett plank (det räknas som ett "oeftergivligt hinder"), så vore det meningslöst; som tumregel kan man säga att om man ser ljudkällan så kan man höra ljudkällan, och planket i fråga skulle behöva göras 4-5 meter högt. Helt orimligt.

Så här års är det som bäst, i synnerhet nu när det snöat så det dämpar lite. Sommartid är det som värst, särsilt när det är så varmt att man vill ha fönstren öppna ( = extremt ökat ljudintrång). Vägen är ett populärt stråk för motorcyklister som installerat peniskomplexljuddämpare så det fullständigt VRÅLAR och ekar i skogen lång stund innan de kommit och lång stund efter de åkt.

Jag vistas öht bara i min trädgård när jag klipper gräset och hänger tvätt. Det går helt enkelt inte att ha trevligt där ute, det kommer gott om trafik och då måste alla samtal tystna för det låter så mycket att man måste skrika för att överrösta det. Jag har en altan jag låtit förfalla och jag skiter i det för jag har suttit på den kanske tre gånger under de fem år jag bott här, inte värt pengarna. När den blivit så dålig att den måste rivas kommer jag inte bygga någon ny.

PS just det, och sommartid måste jag gömma min soptunna för tydligen är det en och annan turist som ser den från vägen och passar på att stanna och slänga lösa glasspapper och McDonaldspåsar och annat i den när jag inte är hemma

PSS och en sak till, i alla fem år jag bott här är det någon jävla idiot som jag tror är rädd just för att åka över backkrönet och inte se nåt på andra sidan, för vederbörande lägger sig på tutan så fort den kommer nära huset och slutar när den kommit över backen.
Sätt ut en docka i barnformat i kläder (gärna reflex band med) och flytta på den nån gång om sänder...
Ev tom rigga så att den viftar med armarna ...
Fast har du riktiga barn så kan det vara en dålig ide om nån då får för sig att "det där är ju bara dockor" och nångång är det inte det.
 
Bor granne med väg 108. Det som kan störa är de med ålderskris och måste köra sina kromslädar med raka rör
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Bor granne med väg 108. Det som kan störa är de med ålderskris och måste köra sina kromslädar med raka rör
Meh!
"loud pipes saves lives" ;)

Jag bara ler då jag hör kromslädarna med raka rör eller något annat fordon som används lite inspirerat.

Förstår mig dock inte på de där bilarna som har en bilstero som gör 120db och används tilll max medan de kör.
Vafan är huvudvärk (på mig som står breved) för att inte tala om hörselskadorna. O inte ens spelar de bra musik heller !! :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
E Ensyltburk skrev:
Vi har köpt hus invid en 50-väg, och även om den inte verkar tungt trafikerad så oroar jag mig för buller. Huset ligger lite utanför en mindre stad/by, så på morgon och eftermiddag kan jag tänka mig att det kör förbi en del pendlare på väg in till den större staden 30 min bort.

Ni som bor invid en större väg, hur mycket påverkar ljudet er när ni är ute i trädgården? Är orolig att man ska tänka på det konstant. Om ni påverkats, vad har funkat för att minska ljuden? (plank, växtlighet osv..)

Tacksam för svar!
Vägljud är det värsta jag vet, vi valde tomt med omsorg och avsaknaden av vägljud värderade vi väldigt högt.

Men alla är olika.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Så jäkla tröttsamt med folk som tycker det är kul att förpesta andras utemiljö genom avsiktligt förstärka sitt motorbuller.

Speciellt de man hör komma 2km bort, och hör 2km efter åt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Så jäkla tröttsamt med folk som tycker det är kul att förpesta andras utemiljö genom avsiktligt förstärka sitt motorbuller.

Speciellt de man hör komma 2km bort, och hör 2km efter åt.
Men det är över på 3minuter, vindkraftverken konstanta pulserande malande är alltid när det blåser
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Men det är över på 3minuter, vindkraftverken konstanta pulserande malande är alltid när det blåser
Det är väl en fråga om smak, jag har inga problem att sova när det blåser eller havet slår riktigt hårt (när det är vindstilla kan man höra svallet när det slår upp).
Men någon som bränner förbi i 100+ så huset sjunger väcker mig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Bor granne med väg 108. Det som kan störa är de med ålderskris och måste köra sina kromslädar med raka rör
Alla motorcyklister borde tvingas bo brevid en väg. Först då kan man slippa det förpillade ljudet. Om inte elektrifieringen eller höga böter på oljud kommer före
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Meh!
"loud pipes saves lives" ;)

Jag bara ler då jag hör kromslädarna med raka rör eller något annat fordon som används lite inspirerat.

Förstår mig dock inte på de där bilarna som har en bilstero som gör 120db och används tilll max medan de kör.
Vafan är huvudvärk (på mig som står breved) för att inte tala om hörselskadorna. O inte ens spelar de bra musik heller !! :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Finns inte mycket som slår en 14-liters V8 med raka rör...helt underbart
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Bor nere i Skåne, har ca 500m från e22:an och endast åkrar där emellan. Det är mer eller mindre konstant trafik och om vinden ligger fel (vilket den nästa konstant gör, d.v.s. västanvind) så är det ett konstant brus som hörs ganska väl när man är utomhus. Skulle definitivt säga att ljudet stör t.ex. på sommaren, man sitter ute o njuter av solen och bara vill ha det lungt.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Beror på hur ljudkänslig man är. Bodde ca 10 m från dygnetrunttrafikerad väg, dock på vån 3. 40 km/h i hastighet men i praktiken kördes det normalt upp mot 60 km/h. Jag tyckte det var PEST. Kunde aldrig ha fönstret öppet i mer än 30 min utan att bli helt matt och kunde inte sova med öppet fönster heller. Balkongen använde vi aldrig. Om jag inte måste kommer jag aldrig någonsin att bo så nära en trafikerad väg igen…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Finns inte mycket som slår en 14-liters V8 med raka rör...helt underbart
Jodå, en trimmad wankel med raka rör ;)
men det är OT

Tänkte bara skriva ett tipps till de som funderar på att bygga ett eget bullerplank

Förutom att se till att planket är stabilt så bygger man ungf så här:
längst ut mot vägen: vindpapp
sen 45mm (el 90mm för ännumer dämpning) stenull
sen ett träplank av tex enkelfasas ytterpanel så att det inte blir några glipor
Kostnad ca 500-750kr /kvm
 
Ska vara i Borås
 
  • Vy från bil på tegelbyggnad och vägkant i Borås i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.