Jo just det ... jag kommer troligen att slanta upp och bygga bullerplanket till våren.
Har inte riktigt bestämt mig än.

Det är mest irriterande på sommaren då man ligger i poolen och då och då inte hör ljudet från utomhushögtalarna, samt att då man sitter ute på altanen och äter och trafikbullret temporärt gör att man inte hör varandra, men i övrigt glömmer man so bort trafiken.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E Ensyltburk skrev:
tack för svaret!
Det är just i trädgården jag oroar mig för att vi ska bli störda, Den ligger dock mestadels bakom huset, inte direkt i anslutning till vägen. Så hoppas att det inte blir för påtagligt. Jo, vi har småbarn, så staket runt hela tomten är ett måste.
Jag upplever inte att trafiken stör när vi är i trädgården. Det är en och annan mc eller a-traktor utan ljuddämpare som hörs på en samtalsstörande nivå, annars går det bra att t ex sitta ute och äta även framför huset, mot vägen. Vi har också mest tomt på baksidan, men det är gott att sitta och äta i septembers sista solstrålar på framsidan.
Hastigheten gör mycket på bullernivån, så att få ner hastigheten från 50+ km/h kan dämpa ljudet, och göra det säkrare för barnen. Såna där akta-barnen-skyltar gör tyvärr ingen nytta, min rekommendation är att ni gör en stor skylt med texten "Knohults nudistförening" och sätter upp i trädgården!
 
  • Haha
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
C
E Ensyltburk skrev:
Ni som bor invid en större väg, hur mycket påverkar ljudet er när ni är ute i trädgården?
Har noterat att det är många omständigheter som påverkar - höjdskillnad, vindriktning, trafikintensitet, vägsträckning, hur öppet det är, osv. En väg längre bort kan vara mer störande eftersom man potentiellt exponeras för en större vägsträcka. När vi letade hus ratade vi en hel del objekt just pga trafikbuller eftersom det är någon som är svårt att göra någonting åt. En hög mur/vall/bullerplank är nog det enda som är effektivt.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag upplever inte att trafiken stör när vi är i trädgården. Det är en och annan mc eller a-traktor utan ljuddämpare som hörs på en samtalsstörande nivå, annars går det bra att t ex sitta ute och äta även framför huset, mot vägen. Vi har också mest tomt på baksidan, men det är gott att sitta och äta i septembers sista solstrålar på framsidan.
Hastigheten gör mycket på bullernivån, så att få ner hastigheten från 50+ km/h kan dämpa ljudet, och göra det säkrare för barnen. Såna där akta-barnen-skyltar gör tyvärr ingen nytta, min rekommendation är att ni gör en stor skylt med texten "Knohults nudistförening" och sätter upp i trädgården!
Haha, tack! Vi får nog köra på nudist-lösningen. Kan bli några spännande möten med, till på köpet..(eller inte…x)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag upplever inte att trafiken stör när vi är i trädgården. Det är en och annan mc eller a-traktor utan ljuddämpare som hörs på en samtalsstörande nivå, annars går det bra att t ex sitta ute och äta även framför huset, mot vägen. Vi har också mest tomt på baksidan, men det är gott att sitta och äta i septembers sista solstrålar på framsidan.
Hastigheten gör mycket på bullernivån, så att få ner hastigheten från 50+ km/h kan dämpa ljudet, och göra det säkrare för barnen. Såna där akta-barnen-skyltar gör tyvärr ingen nytta, min rekommendation är att ni gör en stor skylt med texten "Knohults nudistförening" och sätter upp i trädgården!
Den kör sakta för lekande barn funkade nog en vecka här. Jag tror att fartdårarna som genar genom vårt kvarter var på semester då.
Har lokaliserat fartsvinet och kommer inom snart framtid gå hem och konfrontera honom :D
Eller så kan man vara barnslig och köpa en skitbil och köra raka rör förbi de hela tiden.
 
  • Gilla
  • Haha
Garwin82 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Den kör sakta för lekande barn funkade nog en vecka här. Jag tror att fartdårarna som genar genom vårt kvarter var på semester då.
Har lokaliserat fartsvinet och kommer inom snart framtid gå hem och konfrontera honom :D
Eller så kan man vara barnslig och köpa en skitbil och köra raka rör förbi de hela tiden.
Eller göra som nån gjorde på gångvägen utanför hyreshusen där jag växte upp.
Det kördes mopeder fram och tillbaka , fram och tillbaka ända in i småtimmarna även ibland på vardagsnätter
Nån blev riktigt lack, och göt ett farthinder i cement tvärs över gångvägen.
Sen var det nån som körde omkull med sin trimmade moppe och fick åka till sjukan och kommunen komme och tog bort cementfarthindret.
Det var tillbaka två veckor senare.
Då tog kommunen och asfalterade över det så det blev permanent.
Kan ju inte ha olagliga farthinder på en gångväg ..... :crysmile:
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Eller göra som nån gjorde på gångvägen utanför hyreshusen där jag växte upp.
Det kördes mopeder fram och tillbaka , fram och tillbaka ända in i småtimmarna även ibland på vardagsnätter
Nån blev riktigt lack, och göt ett farthinder i cement tvärs över gångvägen.
Sen var det nån som körde omkull med sin trimmade moppe och fick åka till sjukan och kommunen komme och tog bort cementfarthindret.
Det var tillbaka två veckor senare.
Då tog kommunen och asfalterade över det så det blev permanent.
Kan ju inte ha olagliga farthinder på en gångväg ..... :crysmile:
Det var ju faktiskt smart.

Vi har ändå funderat på att bli så olagliga och bygga snygga blomlådor och ställa ut. Typ skita i vad kommunen sa åt oss.
Aja, när man tvätta bilen hos föräldrarna så kom där en moppe i full karriär flertalet gånger och alldeles för fort. Jag tröttna till sist och duschade honom så han kunde lugna ner sig. Vilket han gjorde :D
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Vi hade hus nära en 50 km/h väg förut, trafik dygnet runt mer eller mindre. Inte så störande om man bortser från idioter som tyckte det var ett bra ställe att testa 0-150 km/h med motorcykel, eller något nöt som åkte runt med en AMG och varvade och släppte, varvade och släppte, bara för höras (han körde inte fort,utan ville bara märkas). Nu har jag flyttat längre ut och bor på slutet av en återvändsgata där folk inte kör mer än 25 km/h (bortsett från grannens 20-åriga som, som i land gasar på lite mer). Nu märker jag tydligt skillnaden. Det var inget problem på förra stället, men här hör jag mer sus från vinden, fåglar etc, vilket är underbart.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har en populär 70väg 20m från huset, på sommaren är det mycket folk som nöjeskör med motorcyklar och sportbilar. Ofta kör folk för fort, man hör rätt tydligt vilka som kör i 70 resp 90, och folk som vill ha lite "gött ljud" i hojjen har inget till övers för längre.

Kan säga att på baksidan av huset kan det vara svårt att prata ibland.
Har tidigare roat mig med lite morgonsysslor (säg från kvart 6 och framåt) sommartid på vardagar intill väg 190 nordöst om Göteborg. Vägen går över berg och ner i dalar kan man säga men det hörs väldigt väl när någon kommer i 75 jämfört med när pendlarkollegan kommer i 120 (eller mer.)

Hemmavid har jag västra stambanan 110 m bort (och det är 200 knyck för de som får.) Det får bli paus i eventuella telefonsamtal om jag sitter ute för att prata.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Buller inga problem, däremot epatraktorer på fredagskvällar. Och sen så kan man ju inte låta barnen leka ute om man inte har staket
 
Mitt hus ligger ca 30m från en 70-väg som inbjuder till lite mer inspirerad körning.
Jag stör mig faktiskt mest på den stora mängd vanliga bilar som åker lagligt här hela tiden.
Att det då och då kommer en traktor med stor stereo, en morotcykel med olagliga pipor eller en porsche med tung högerfot stör mig inte.

Edit: jag kanske ska tillägga att jag har ett dike mellan mig och vägen och jag bor i innerkurva, så att någon ska köra av och in på tomten behöver jag inte oroa mig för.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Jag bor drygt 100 m från riksväg, 50-sträcka, och normala grannaktiviterer hörs mer än vägen.
 
Jag bor 50 meter från ett äldreboende. Mängden bildörrar som slängs igen på ett dygn är oväntat högt! Och det finns två villor och 12 lägenheter och en kyrka vars bilar behöver passera. Det är inget problem jämfört med bildörrarna. Eller med den jänkaren som har ett stort behov av att stå framför kyrkan och spela hög musik med sina lite för dåliga högtalare...
Jag är är andra sidan uppväxt i Göteborg med spårvagn och busshållplats typ utanför fönstret...
 
  • Gilla
Wesjon och 1 till
  • Laddar…
Jag är uppväxt ett par 100 meter ifrån E4 mellan Stockholm och Arlanda. Man vänjer sig.

Det som händer är att när man kommer ut på landet så går man runt och funderar på vad det är som fattas tills/om man kommer på det.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
E Ensyltburk skrev:
Vi har köpt hus invid en 50-väg, och även om den inte verkar tungt trafikerad så oroar jag mig för buller. Huset ligger lite utanför en mindre stad/by, så på morgon och eftermiddag kan jag tänka mig att det kör förbi en del pendlare på väg in till den större staden 30 min bort.

Ni som bor invid en större väg, hur mycket påverkar ljudet er när ni är ute i trädgården? Är orolig att man ska tänka på det konstant. Om ni påverkats, vad har funkat för att minska ljuden? (plank, växtlighet osv..)

Tacksam för svar!


Det är ”körigt”!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.