J
J Jensa86 skrev:
Kan du koppla disken till en annan dator så kan du göra precis som du gjorde till Pi:en fast med hårddisk istället för sdkort. Då ska den sen boota och du borde kunna nå den via nätverket direkt för att göra klart installationen.
Precis, skärmen behövs aldrig. Så fort den bootar upp kan man nå den via nätverket.
 
J Jocke Best skrev:
Precis, skärmen behövs aldrig. Så fort den bootar upp kan man nå den via nätverket.
Det är sant att det går att köra helt headless under normal drif (min NUC kopplade jag bara skärm, mus o tangentbord när jag installerde HA) , men det är ju också så att OS:et undersöker HW-miljön under installationen, så jag är inte överygad om att det går att installera mot en x86 och sedan flytta disken till en annan HW. Det kan funka med RPI som är hårt standadiserade, men en godtycklig windowsdator, nja...
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Det kan funka med RPI som är hårt standadiserade, men en godtycklig windowsdator, nja...
Det fungerade bra tills UEFI kom och delar av boot ligger på moderkortet ...

När det gäller helt headless installation är det ganska jobbigt att få till, men jag har det fungerande på jobbet. Behöver bara skärm för att ställa in nätverksboot i BIOS.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det fungerade bra tills UEFI kom och delar av boot ligger på moderkortet ...

När det gäller helt headless installation är det ganska jobbigt att få till, men jag har det fungerande på jobbet. Behöver bara skärm för att ställa in nätverksboot i BIOS.
Har man inte skärm under själva installationen då är det nog inte för oss hobbypulare, men med en skärm under just det momentet så snurrar det på bra sedan, med putty och SSH-addon. Jag har inte haft något annat än LAN o donglar (zwave/zigbee) inkopplat på NUCen på åratal.
 
Får väl köpa en adapter eller en beg skärm med kabel.
Skulle gärna ha skärm till att börja med
 
Kan man ha dubbla adaptrar?
Dp till hdmi och hdmi till vga? Har den sistnämnda, tänker ifall dp till vga inte finns på hyllan men dp till hdmi finns
 
nino nino skrev:
Kan man ha dubbla adaptrar?
Dp till hdmi och hdmi till vga? Har den sistnämnda, tänker ifall dp till vga inte finns på hyllan men dp till hdmi finns
Ibland ja, men båda stegen kräver en aktiv adapter och jag vet inte om du får tillräckligt med ström för det. Enklare att leta efter en skärm med HDMI eller DP på Facebook Marketplace eller blocket? Lär kosta mindre än adaptrar. VGA är riktigt jobbigt att få igång numera (i princip vara servrar som kör med det, och det endast för att vara kompatibla med gamla KVM switchar och dylikt); på min laptop i jobbet får jag bara igång det via USB-C till en aktiv dongle (inte via HDMI uttaget på laptopen)...
 
J
En skärm är inte nödvändigt. Åtminstone har jag aldrig behövt det. Kolla tex denna videon och kör option 2. Hittar man bara ipadressen tex genom att kolla via sin router, eller via någon app som scannar nätverket så funkar det utan skärm.
Bara att ladda ner rätt image och sedan bränna den på sin SSD med Balena etcher. Installera disken och boota upp. Ingen SSH eller något.
 
Alltså själva HomeAssistant installationen går att göra helt utan skärm sålänge du kan flytta disken till en annan dator och skriva imagen där. Sålänge då boot inställningar etc är ok default (vilket de alltid brukar vara om man nollställer bios) så är det bara att sätta i disken och nätverkssladd och sen ansluta till homeassistant.local:8123 från webläsaren på en annan dator i samma nätverk. Det lär fungera i 99% av alla fall.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
J Jensa86 skrev:
Alltså själva HomeAssistant installationen går att göra helt utan skärm sålänge du kan flytta disken till en annan dator och skriva imagen där. Sålänge då boot inställningar etc är ok default (vilket de alltid brukar vara om man nollställer bios) så är det bara att sätta i disken och nätverkssladd och sen ansluta till homeassistant.local:8123 från webläsaren på en annan dator i samma nätverk. Det lär fungera i 99% av alla fall.
Haha vi skrev samma sak samtidigt 💪
 
  • Gilla
Jensa86
  • Laddar…
F
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Det är sant att det går att köra helt headless under normal drif (min NUC kopplade jag bara skärm, mus o tangentbord när jag installerde HA) , men det är ju också så att OS:et undersöker HW-miljön under installationen, så jag är inte överygad om att det går att installera mot en x86 och sedan flytta disken till en annan HW. Det kan funka med RPI som är hårt standadiserade, men en godtycklig windowsdator, nja...
Docker borde ju funka om man nu vill köra det..
 
nino nino skrev:
Kan man ha dubbla adaptrar?
Dp till hdmi och hdmi till vga? Har den sistnämnda, tänker ifall dp till vga inte finns på hyllan men dp till hdmi finns
Ja i princip alla elitedesk klarar dubbla adaptrar. Vissa 3st. Nej dom behöver inte vara aktiva om inte datorn är mycket gammal. Men kan bli problem med vissa högre upplösningar (4k) . Så vi använder alltid aktiv när det gäller dp till hdmi. Har din skärm bara VGA?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Ja i princip alla elitedesk klarar dubbla adaptrar. Vissa 3st. Nej dom behöver inte vara aktiva om inte datorn är mycket gammal. Men kan bli problem med vissa högre upplösningar (4k) . Så vi använder alltid aktiv när det gäller dp till hdmi. Har din skärm bara VGA?
Ja det tror jag det är en gammal en 🙂
Räcker med att jag får bild så är jag nöjd, blir utan skärm när jag installerat.
Fick ta på en beg dator med okänd funktion så bra att kunna kolle ev felmeddelande
 
Redigerat:
nino nino skrev:
Ja det tror jag det är en gammal en 🙂
Räcker med att jag får bild så är jag nöjd, blir utan skärm när jag installerat.
Fick ta på en beg dator med okänd funktion så bra att kunna kolla ev felmeddelande
VGA är ju en lite gammal och utgående standard. Letade lite i gömmorna i hopp om att kunna hjälpa dig med en billigt. men vi har rensat ur alla VGA, har nog alla adapter format som finns utöver den:) Nu har du nog kollat, men många äldre skärmar har ju även Digital DVI. Den är enklare att konvertera och ger ett bättre resultat. Man vill helst undvika att gå över till Analogt så långt det går..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ska kolla en gång till, men det är en gammal rackare men iaf platt 😄 15"
Dvi har jag aldrig haft på nåt grafikkort vad jag vet men sista stationära datorn jag haft är från -00
Dvi ser liknande ut som vga fast bredare va?

Nu spelar det ju egentligen ingen roll om det blir dålig upplösning då skärmen ska användas i kanske 1-2h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.