F
J Jensa86 skrev:
Ja de har gjort det lite krångligt att få fram den längre sparade statistiken. Man kan få fram den genom tex ett statistics card men inte genom att kolla på den historiken. Det är lite bakvänt på det sättet. Se här tex en av mina "Statistics Graph Cards":
[bild]

Hmm det är ju lite drygt att behöva sätta upp separata cards för det.
 
F Fideliox skrev:
Tror inte jag valt något men inte heller sett någon inställning för det. 🤔
Defaultinställningen för recorder är 10 dagar.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
  • Skärmavbild av smart hem-system som visar batteristatus för sensorer och fjärrkontroller samt databasutnyttjande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
F
F Fideliox skrev:
I see! Ska kolla lite på detta också, kanske man kan exkludera sådant jag inte behöver. [länk]

Edit: Använde 100MB så finns gott om plats. Ökade till 1 år nu. 🤗


Och ja, databas filen ligger utanför containern.
Växt 2MB idag. Så i den takten ska det inte vara något problem utrymmesmässigt.
 
T
Någon som har tips på en temp/fuktighetsmätare med elkabel som går att få in i HA? Kör Aqara idag men är less på att krypa runt i krypgrunden om batteri behöver bytas eller om de tappar nätverk och behöver paras om.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
T tunellm skrev:
Någon som har tips på en temp/fuktighetsmätare med elkabel som går att få in i HA? Kör Aqara idag men är less på att krypa runt i krypgrunden om batteri behöver bytas eller om de tappar nätverk och behöver paras om.
Battrribyte? Efter 1 år så ligger min i krypgrunden på 95% batteri. 🤷‍♂️ Men håller med om det när den tappar anslutningen.

Bör ju ändå krypa ner och inspektera 1 gång i halvåret eller så.
 
T
F Fideliox skrev:
Battrribyte? Efter 1 år så ligger min i krypgrunden på 95% batteri. 🤷‍♂️ Men håller med om det när den tappar anslutningen.

Bör ju ändå krypa ner och inspektera 1 gång i halvåret eller så.
Ah nej främst är det väl att para om, fick en med kasst batteri som självklart låg längst in, den andra har 70% batteri och har suttit ett år.
 
Det verkar vara ett generalproblem just med Aquara. Jag har fyra temp-/fuktsensorer också som tappar kontakten helt plötsligt. Oftast räcker det att para om dom, men är batteriet under 50% så måste man byta det.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jag tröttnade och skaffade en Aqara Hub som jag kör tempsensorerna via och vidare in i HA. Har funkat perfekt sedan dess.
 
Har inte haft något problem med mina Aqara, har fått para om någon när den stått utan batteri för länge, men aldrig att de har tappat kontakten annars.

Edit: använder conbee II.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Det verkar vara ett generalproblem just med Aquara. Jag har fyra temp-/fuktsensorer också som tappar kontakten helt plötsligt. Oftast räcker det att para om dom, men är batteriet under 50% så måste man byta det.
Kör själv dem direkt mot conbee II och har ej detta problemet. Eller jo, en disconnectade men flyttade den närmare så försvann problemet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag tröttnade och skaffade en Aqara Hub som jag kör tempsensorerna via och vidare in i HA. Har funkat perfekt sedan dess.
Vilken hub kör du??
Kan du uppdatera firmware där också?

Har några aqara knappar och givare som ej vill vara med 100% mot varken conbee eller sonoff stickorna.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag kör docker, fixade nyligen duplicati enligt en video HomeAutomationGuy lagt ut. Han har även en guide för uppdatera automatiskt med Coen Jobs(?) :)
[media][media]
Satt upp duplicati nu, var ganska enkelt. Dock verkar det inte gå att backa up HA, får "Character is not a Base32 character.Parameter name: c"
 
fgo fgo skrev:
Vilken hub kör du??
Kan du uppdatera firmware där också?

Har några aqara knappar och givare som ej vill vara med 100% mot varken conbee eller sonoff stickorna.
Jag köpte den enklaste från Kjell o co, Aqara Hub M1S: https://www.aqara.com/us/smart_hub_m1s.html

Den kan spela upp ett antal olika ljud, tex vid larm och annat och har nattlampa som kan byta färg (jag använder den som signallampa för motorvärmaren). I övrigt gör den inte så mycket mer än att hålla kontakten med sensorerna. Finns ju fränare hub-modeller som är kameror med inbyggd hub mm så har man behov av en extra kamera inomhus kan man ju välja en sådan och få hubben "på köpet".

All firmware uppdateras. Automatiskt tror jag också.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.