Väldigt fint Hallerudsbo! varför har du tak över gården?:)

Hehe compact living Hass_Lorentzon;) hur stor är luckan ungefär? är lite rädd att jag gjord min för liten (200x300mm)
men din serut att kunna va i de faggorna me:)
 
Underbara projekt! Enligt många är det säkert överambitiöst för att vara hönshus men dels så är det svårt att göra det för bra för sina djur och sedan handlar ju många projekt inte bara om målet utan även om resan dit.
Klart inspirerande, ska bara ta mig ut från den här jävla lägenheten...
 
H
Hade massa gratis materiell liggandes.
Gick från vanligt stängsel till riktigt tak.
Då är allt uppe klart den dagen man vill bygga väggar :)
Kan dom välja om de vill va ute med tak över huvudet eller ute i det gröna
 
Tack gillet76!(y) det är precis som du säger när det gäller djur vill man ju gärna göra det så fint man kan, för mej är resan minst lika viktig:)

Haha gratis material kan man bygga mycket kul av Hallerudsbo! det är ju smart iof, kanske skulle ha en del av gården med tak då, och en del med bara nät:)
 
DMOL skrev:
Kan inget om hönor, men är det verkligen bra att ha led-lampor där djuren vistas? Var ju på nyheterna att andra djur störde sig på våglångden.
Instämmer, har också hört det. Finns tydligen speciella versioner som skall passa?
 
Sir Anton skrev:
kanske skulle ha en del av gården med tak då, och en del med bara nät:)
Det är klokt att ha en del under tak om det går, de flesta hönor är inte alls förtjusta i regn och gegga men med en del av utegården under tak så blir de genast på bättre humör. :)
 
ThomasN, Var kan man se om de är den verisionen som är bra eller dålig jag har?:)

Då får det bli så Dalbotös!:D
 
är golvet 1 lager golvgips och på det flytspackel?

har själv lilkande planer och funderar just på vilket material man bör ha som golv.... tanken går mot plastmatta men känns onödigt dyrt om man inte hittar stuvbitar
 
Utifrån och in ser de ut såhär:
45x145 regel
22mm råspont
13mm golvgips
primer
10-15mm fiberarmerat golvspackel, 3mm armeringsnät
betonglasyr

Jag funderade inte ens på plastmatta, kanske är bättre om man just vill kunna spola av och så, men dehär golvet duger gott för att skrapa av när de behövs. :)
 
låter ju som en bra lösning, även om jag inte räknat på det ännu :)

betonglasyr, är det typ en färg /olja eller vad man ska säga?

du är inte rädd att fukt ska krypa ner i konstruktionen och orsaka röta i råspont/golvreglar ?
 
Det är en vit/genomskinlig sörja man stryker på, går ne i porerna å gör golvet dammfritt och lite lent, det är genomsläppligt för fukt, en lasyr liksom :D. nja tror inte det blir såna mängder med fukt så de börjar röta ville främst bara ha en hård yta utan skarvar som man kan städa relativt lätt.:)
 
Dalbotös skrev:
Det är klokt att ha en del under tak om det går, de flesta hönor är inte alls förtjusta i regn och gegga men med en del av utegården under tak så blir de genast på bättre humör. :)
Undrar om det inte främst är så att de vill kunna söka skydd när de anar rovfågelsiluetter uppe i skyn.
Hos oss, där hönsen för det mesta går fritt (har "obegränsad areal" med äng och skog, i alla fall sett från en hönas horisont :) ) stryker de gärna invid väggarna under takskäggen på husen då och då. Vi har rätt mycket glador och ormvråkar, som dagligen sätter skräck i hönsen, och då vill de springa och gömma sig. Under släpkärran är också ett favoritställe.
 
Hej.
Fastnade för ideologin för det är lite samma som jag har, även om jag har lite högre krav på ytskikt eftersom jag själv skall bo i det.

Men jäklar vad bra det blir. Hade jag varit höna hade jag nog varit ganska nöjd... ;-)

/ Mikael S
 
Mikael.S skrev:
...
Men jäklar vad bra det blir. Hade jag varit höna hade jag nog varit ganska nöjd... ;-)
...
Vad har du för storlek på sittpinnen :)
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Trevligt, haha tackar :D har du ditt projekt i någon tråd här på forumet Mikael.S?:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.