D
Kan inget om hönor, men är det verkligen bra att ha led-lampor där djuren vistas? Var ju på nyheterna att andra djur störde sig på våglångden.
 
H
Är ju lite sent nu men så här gjorde jag mina bås.
Dock när allt va nytt.
Pinnen över är nedflyttad nu så de kan sitta på.
Även en skiva över båsen så jag kan göra rent från skit.
De gröna plast huvarna nedanför båsen köpte jag på Ikea där vaktlarna kunde ruva.
IMG_2875.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fint höns hus sir anton
Några reflektioner. Kan starkt rekommendera att man lägger plast golv på golvet och väggar. Går så extremt fort att städa, bara blåsa av med högtryckstvätten. Annars får man måla eller skura om en till två gånger per år. Och du som har massor av springor där skit, lös och allehanda samlas är inte roligt.

Ett annat tips är redena, försök att ha framkanten löstagbar eller att man lätt kan ta ner dom. Allt för att det blir lättare att städa. Och sedan vet jag att sittpinnarna bör ha en viss storlek för att inte fötterna/klorna skall bli deformerade kommer ej i håg måtten. Går nog lätt att googla infon.

Ett annat tips är att man bör inte ha sittpinne framför redet. För har du otur så kommer hönsen att sitta på pinnen och skita i redet.

Höns dammar och skitar ner som bara attan overkligt mycket kan tilläggas så att följa lite el säkerhet är att rekommendera för dammet kryper in precis över allt även i intilliggande rum.

Har själv höns och det är fantastiskt kul. Lycka till med hönsen
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Haha ingen dum ide Excel! blir å dra skarvsladd 500m bara:p

Det har jag inte hört men kanske är så DMOL, Förmodligen så är ljuset för starkt för dom endå, de verkar ha en tendens att picka på varandra när det är för ljust, så kommer ev bara ha några igång för det mesta och när det är dax att göra rent tända allt för att få ordentlig arbetsbelysning.

Snyggt Hallerudsbo!:wow: jag har faktiskt fått några elfa skenor och konsoler som jag tänkte använda för upphängningen av värprede och sittpinnar, enkelt att plocka ned till den seriösa vårstädningen;)
Vaktlar, får man se någon bild på dom?

Tack pär h, jag har ett flytspacklat golv som är betong laserat samt fiber cement skivor, hoppas de står emot ströbädden och är enkla att rengöra, väggarna ha iof springor och håligheter ÖVERALLT (hehe:surprised:) men är målat med högglansig färg så de bör vara avtorkningsbara där man kommer åt, tror dessutom de ska kallkas för att motverka ohyra lite:)
Jag inser nu att jag inte bifogat det fotot på värpredet men ha faktisk en indragen botten i bakkant där småskräp kan falla ned (gjorde de främst för att inte skivan va tillräckligt bred men de fyller ju en funktion nu taha!:D), men en lös framkant hade helt klart förenklat rengöringen..
Tänkte mest som en landnings pinne så de kan smyga in lite snyggt i redet, men det är klart någon knasboll kommer garanterat sitta där å lura:rolleyes:
 
Efter som jag inte gillar att städa hönshuset så har jag försökt göra det så enkelt som möjligt. Att slippa kalka osv. För du kan ge dig på att du hittar hönsskit flera meter upp på väggarna (fråga mig inte hur dom gör). Och fast torkad hönsskit går knappt bort med högtrycken det sitter som bara den. Kanske är så att det sitter extra bra på plastgolv?. Så att bara torka av är jag lite skeptisk till:)

Jag lovar att dom kan landa i redet utan pinne:)
 
Jag undrar om ni inte överdriver det där med hygienen lite.
Vi (mänskligheten) har hållit höns i ca 6.000 år och det är väl bara de senaste årtiondena det har funnits plastmattor och högtryckstvättar. Men hönsen är tuffa och har överlevt ändå.

Våra höns är ofta och pickar ute på marken under fågelmatningen för småfåglarna.
Det är väl mycket mumsiga solrosfrön som faller ner.
Vi har tagit salmonellaprov från hönsen, men de har varit helt friska.

Så att det blir lite skit på golvet tror jag att de står ut med.
Hos mig är det vanlig gjuten betongplatta med spån på, och väggarna är råspont.

Under sittpinnarna måste man naturligtvis ordna någon slags skydd eller uppsamling, för de skiter ju mest på natten när de sitter på pinnarna.
I vårt hönshus använder vi vanlig mjölkplast, som byts ut ca en gång i månaden.
(Vi försöker lägga det mesta av hönsskiten på komposten, för det är ju rena raketbränslet :)
Resten + mjölkplasten går till brännbart på återvinningscentralen.

Betr. sittpinnar hämtar vi sådan från skogen i form av rönn- och aspslanor. 30 - 40 mm diameter verkar vara populärast. Och de är naturligtvis obarkade och allmänt ojämna.
Såna där släthyvlade kvastskaft kan kanske vara svåra att få grepp om när man sover.

Är det tillåtet att avsluta med en Göteborgsvits?
Kal: Osborn, vet du vad det vita i hönsskiten är?
Osborn: Nääe, det vet jag inte.
Kal: Det är också hönsskit :)
 
H
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under ena sitt pinnen i mitt hönshus har jag en sandbädd.
Denna tar jag bort översta lagret sand och hivar skiten som gödsel ute.
Så på med lite Stalosan för ohyra.
Är smidigt.
 
H
Sen ute i gården är det sand som krattas lätt

Dock så går mina hönor fritt ute som dom vill
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
KnockOnWood, då har vi lite lika ytskikt i hönshuset, jag tänkte använda likadana pinnar som jag satt på värpredet, vädergrå gammal stör d=40-60mm å lite skruktur, tror det ger bra grepp för dom. haha självklart när de hör till ämnet också!(y)

Dom serut å må finfint dina höns Hallerudsbo! hur stor är din gård ungefär?

Här kommer bilden på mellanrummet i värpredets bakkant som jag glömde bild.JPG
 
H
Ute delen är 9 kvadrat med tak över.
Sen har de 5900 kvm gräsmatta och lite skog att gå runt på.
 
Hur fungerar det att ha dom lösa, jag har hört att dom gärna går hem på kvällen så man inte behöver fösa in dom liksom, är det riktigt? Tror jag ska bygga något i den storleken också får se om jag hittar något lämpligt nät först så får det avgöra storleken:)
 
H
Nätet jag har är 4 putsnät från biltema.
Satte reglar 2/4 för taket på mått som passa bredden på nätet.
Blev väldigt rakt och fint.
Satte spik krämpor när jag fäste nätet och en läkt utanpå som förstärker lite.
Ska se om jag har kort på det när jag kommer hem.

Sen när mina hönor går ute så går dom ut och in allt eftersom de lägger ägg.
På kvällen så är alla inne utan problem.
Skulle du vilja ha in tidigare så lite bröd eller mat så går dom på led efter dig in :)
 
Det låter ju ruskigt smidigt! bilder är bra:D

Jag förundras mer och mer över hur lättskötta höns verkar vara
 
H
Dock har latmasken inte hunnit måla vindskivorna än :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bengt205 och 1 till
  • Laddar…
Så här ser mitt hönshus ut. http://lorentzon.be/Honor.htm
Det är en lår i garaget som är delvis kaklad på insidan. Så har jag sågat upp ett hål i väggen med en lucka på utsidan. Luckan styrs av automatik, så att den stänger när det blivit mörkt och öppnar kl09.00.
Det lär sig hönorna, så att de ser till att vara inne när luckan stängs. Och när den öppnas står de på kö och vill ut, speciellt på sommaren.

Hasse Lorentzon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.