Heij83
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Belysning behövs inte vad jag har sett.
De går in och hoppar upp och sätter sig på sovpinnarna när solen är på väg ner, nu på sommaren någon gång mellan kl 16 och 18.


Behövs inte tycker jag.
Vi skaffade en värmelampa och hänge upp mitt över en sittpinne i början av vårt hönseri.
Vad hände? Jo alla flyttade sig ut åt sidorna, ingen ville sitta under värmelampan.
Och de små kycklingarna, upp till två månader gamla, sitter under mammans dun i ruvredet först, och sedan ett tag även uppe på sovpinnen.


Vi släpper ut våra vuxna höns att gå fritt på dagarna.
Men vi släpper inte ut dem tidigare än kl tio, efter att en räv var här en morgon vid sjutiden och ställde till med kalas.
Nu, med hönsen ute bara ca kl 10 - 17, är det bara enstaka höns som har gått åt, och då till duvhök.
Man märker skillnaden, för räven bär med sig bytet hem till lyan, men duvhöken kan inte bära en hel höna, utan äter rent låren och halsen och flyger iväg när den är mätt och lämnar resterna.
När vi missat att tända belysningen så har det hänt att vi fått gå och leta upp hönorna, då några hade gått och gömt sig ute.
Nu sommartid så släpper vi ut för frigång vid 11 tiden så dom värpt färdig i hönshuset annars kan man hitta ägg lite var stans utomhus. Dom går själv in i huset men först vid 21-22 tiden när solen börjar gå ner.


Kläcker man i maskin så är det ett måste med värmelampa. Vi har både ällingar och kycklingar i dagsläget, kläckta i maskin och alla ligger under lampan.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Kläcker man i maskin så är det ett måste med värmelampa. Vi har både ällingar och kycklingar i dagsläget, kläckta i maskin och alla ligger under lampan.
OK, de har ingen mamma att krypa in under då förstås.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.