Heij83 Heij83 skrev:
Börja med att gjuta ett lager med betong ovanpå det gamla, råttor hittar hål och tar sig gärna in via golvet.
Belysning är bra att ha, när det blir mörkt ute, har du tänt i hönshuset så går dom själv in då.
Du kanske även vill ha kycklingar i huset och då behöver dom en värmelampa.

Jag tycker du ska testa utan hönsgård ifall ni bor på landet. Vi har ca 40 frigående höns och på tre år så har vi blivit av med en höna.

isolering är överkurs, det är bara något för råttorna att bygga bo i
Där jag markerat ska hönsgården ligga. Hönshuset är i mittendelen av byggnaden. Jag äger den del som är närmast i bild. Del som är i vinkel bortåt är en granne som äger. Detta ägdes av 2 systrar en gång och delades upp mellan dom när de blev ovänner annars hade nog hela varit mitt idag.
Träbyggnad med rödmålat plank och vita knutar, cirkel markerar hönsgården, grannens del synlig bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Heij83 Heij83 skrev:
För övrigt kan rekommendera om du vill ha lite roligare djur så skaffa löpankor.
Dom ärter sniglar, kan inte flyga så ett staket på typ 50cm till grannarna räcker för att dom inte ska gå in där.
Värper ca 300 ägg om året och behöver endast en balja för att bada i.
ja det är en bra idé. Kan ankor och höns gå ihop?
 
Heij83 Heij83 skrev:
Börja med att gjuta ett lager med betong ovanpå det gamla, råttor hittar hål och tar sig gärna in via golvet.
Belysning är bra att ha, när det blir mörkt ute, har du tänt i hönshuset så går dom själv in då.
Du kanske även vill ha kycklingar i huset och då behöver dom en värmelampa.

Jag tycker du ska testa utan hönsgård ifall ni bor på landet. Vi har ca 40 frigående höns och på tre år så har vi blivit av med en höna.

isolering är överkurs, det är bara något för råttorna att bygga bo i
Bor också på landet men där tog räven 3 av 9 höns när vi vände ryggen till...
Vi har lerjord så det är svårgrävt men vi har lagt ner stora trädgårdsplattor runt om. Murnät nertill som är starkare och hönsnät uppåt, även över då duvhök och ormvråk patrullerar dagligen.
Slätt betonggolv är att föredra, hade gärna bytt från vår plastmatta men den funkar. Vitkalkade osb-skivor på väggarna. El som styrs via världsur.
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
Heij83
Frangipanista Frangipanista skrev:
ja det är en bra idé. Kan ankor och höns gå ihop?
inga problem, enda med Ankorna är att dom sölar med vatten så det kan bli lite fuktigt där dom har sin mat.
Men helt underbara!
Äggen smakar lite annorlunda mot hönsägg men är goda.
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
Heij83
Enkla reden fixar du med IKEA Kallax hylla.
Bygg på ett bakstycke och en lite kant framtill och fyll med halm.
Min erfarenhet av ”fina” proffsreden är att dom inte värper i dessa utan lägger sig heller i en bananlåda med halm eller liknade
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
inga problem, enda med Ankorna är att dom sölar med vatten så det kan bli lite fuktigt där dom har sin mat.
Men helt underbara!
Äggen smakar lite annorlunda mot hönsägg men är goda.
Att de sölar ner är väl inga stora problem. får kolla på detta när jag är klar.
 
Kul att du ska skaffa höns! Innan vi skaffade köpte jag ett par böcker och läste på lite. Här är den ena: https://www.adlibris.com/se/bok/hon...MIx5LmnuHE6gIVy-eyCh3RBg8GEAQYASABEgLSjfD_BwE

En hel del bra tips där. höns är lättskötta och kräver inte så mycket. Uppvärmning klarar de sig oftast utan men viktigt är att vattnet inte fryser så någon typ av värme är att föredra. Annars får du springa ned med nytt vatten...

köpte en batteridriven hönslucka med skymningsrelä som öppnar och stänger varje dag så de kan gå ut i hönsgården. Fungerar suveränt. Sen blir de utsläppta på tomten från sin gård när vi vaknat och kommit ut.

kan jag rekommendera!
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Enkla reden fixar du med IKEA Kallax hylla.
Bygg på ett bakstycke och en lite kant framtill och fyll med halm.
Min erfarenhet av ”fina” proffsreden är att dom inte värper i dessa utan lägger sig heller i en bananlåda med halm eller liknade
Ja det finns alltid roliga och enkla lösningar. Kallax går ju hitta begagnade.
 
M Morgonskiftet skrev:
Kul att du ska skaffa höns! Innan vi skaffade köpte jag ett par böcker och läste på lite. Här är den ena: [länk]

En hel del bra tips där. höns är lättskötta och kräver inte så mycket. Uppvärmning klarar de sig oftast utan men viktigt är att vattnet inte fryser så någon typ av värme är att föredra. Annars får du springa ned med nytt vatten...

köpte en batteridriven hönslucka med skymningsrelä som öppnar och stänger varje dag så de kan gå ut i hönsgården. Fungerar suveränt. Sen blir de utsläppta på tomten från sin gård när vi vaknat och kommit ut.

kan jag rekommendera!
Tack.
ska läsa på mer sen. Fick ett gammalt magasin av en vän. Nä nu dags ta tag i städningen av hönshuset. Bara hitta en mask. Det dammet som är där nu är inte hälsosamt. Jag har inte bråttom utan tar lite i taget. Så jag mäktar med allt.
 
  • Gilla
Morgonskiftet
  • Laddar…
K
Ankor är ganska trevliga men en anka skiter lika mycket som tre hästar och ger du som 1 kubik vatten så slabbar dom ut det på en halvtimme i sin omgivning.
 
  • Haha
Frangipanista
  • Laddar…
Frangipanista Frangipanista skrev:
Tack.
ska läsa på mer sen. Fick ett gammalt magasin av en vän. Nä nu dags ta tag i städningen av hönshuset. Bara hitta en mask. Det dammet som är där nu är inte hälsosamt. Jag har inte bråttom utan tar lite i taget. Så jag mäktar med allt.
Titta också in på Lanthönsklubbens sajt: http://www.kackel.se/
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Ankor är ganska trevliga men en anka skiter lika mycket som tre hästar och ger du som 1 kubik vatten så slabbar dom ut det på en halvtimme i sin omgivning.
Har man ankor bör man väl ha en riktig damm, och inte en upphöjd "pool"?
 
Heij83
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har man ankor bör man väl ha en riktig damm, och inte en upphöjd "pool"?
Det beror på vilken ras.
Löpankan behöver ingen damm utan kräver endast lite baljor att tvätta sig i och blöta maten.
 
Frangipanista Frangipanista skrev:
Ja det finns alltid roliga och enkla lösningar. Kallax går ju hitta begagnade.
Enklare är att lägga ner plastlådor, antingen på golvet men de blir lätt skitiga då, eller så monterar man två liggande stolar och fäster lådorna. Ett par små rundade, ca 4 cm, pinnar att sitta på utanför. Plast är lättare att städa.
Ordna så du har en lättstätad bräda under sovpinnarna. Vi samlar upp på tidningspapper och slänger i komposten.
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Belysning är bra att ha, när det blir mörkt ute, har du tänt i hönshuset så går dom själv in då.
Belysning behövs inte vad jag har sett.
De går in och hoppar upp och sätter sig på sovpinnarna när solen är på väg ner, nu på sommaren någon gång mellan kl 16 och 18.

Heij83 Heij83 skrev:
Du kanske även vill ha kycklingar i huset och då behöver dom en värmelampa.
Behövs inte tycker jag.
Vi skaffade en värmelampa och hänge upp mitt över en sittpinne i början av vårt hönseri.
Vad hände? Jo alla flyttade sig ut åt sidorna, ingen ville sitta under värmelampan.
Och de små kycklingarna, upp till två månader gamla, sitter under mammans dun i ruvredet först, och sedan ett tag även uppe på sovpinnen.

Heij83 Heij83 skrev:
Jag tycker du ska testa utan hönsgård ifall ni bor på landet. Vi har ca 40 frigående höns och på tre år så har vi blivit av med en höna.
Vi släpper ut våra vuxna höns att gå fritt på dagarna.
Men vi släpper inte ut dem tidigare än kl tio, efter att en räv var här en morgon vid sjutiden och ställde till med kalas.
Nu, med hönsen ute bara ca kl 10 - 17, är det bara enstaka höns som har gått åt, och då till duvhök.
Man märker skillnaden, för räven bär med sig bytet hem till lyan, men duvhöken kan inte bära en hel höna, utan äter rent låren och halsen och flyger iväg när den är mätt och lämnar resterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.