Jag har en stallbyggnad med två boxar och ett hönshus och en snickarbod. Tänkte göra iordning hönshuset och sen bygga en ny hönsgård.

Vad är det bästa och enklaste för att fixa ett betonggolv som behöver kärlek så jag kan ha höns där?

Slitet betonggolv i ett hönshus med sprickor och lösa bitar vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fylla igen hålorna så att det är lättstädat. Det behöver ju inte vara så noga...så en säck med lättbetong är lagom och hälla i.

Om där inte finns fall mot någon golvbrunn eller liknande...då blir det klurigare.
 
Det är en gammal byggnad och finns ingen golvbrunn där. Tänkte börja med att städa ur.
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Fylla igen hålorna så att det är lättstädat. Det behöver ju inte vara så noga...så en säck med lättbetong är lagom och hälla i.

Om där inte finns fall mot någon golvbrunn eller liknande...då blir det klurigare.
 
V
Hönsen blir nog gladare om du lägger på sand eller fint grus.
Och en lite djupare potta för sandbad.
Kom ihåg nät över hönsgården.
Duvhöken är grym.
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
Enkelt vore ju att lägga ut ett par OSB-skivor.
Slätt golv gör det lättstädat, till skillnad från grov betong, där hönsskiten fastnar.
Sedan strör du ut stallströ/kutterspån så blir det bra.

Hur många höns siktar du på?
Och vilken ras?
 
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Enkelt vore ju att lägga ut ett par OSB-skivor.
Slätt golv gör det lättstädat, till skillnad från grov betong, där hönsskiten fastnar.
Sedan strör du ut stallströ/kutterspån så blir det bra.

Hur många höns siktar du på?
Och vilken ras?
Vet inte än vilken ras men tycker om Brahma. Kanske börjar med enklare. En kompis skulle låna ut äggkläckningsmaskin och antar han skulle ge mig ägg också då. Vill börja i liten skala.
 
Utomhuslösningen: vi hade en del problem med både räv och rovfågel (ormvråk mest). Lösningen blev att vi satte en rätt maffig Troax hundgård med nedgrävt gunnebostängsel en halvmeter ner runt om, plus gunnebostängsel över hela rasket. Vi råkade ha en dylik hundgård till övers annars kanske man skulle tycka priset avskräcker. Superkvalitet.

Det blev rena rama fort Knox det där men hindrade tyvärr inte en mård att ta sig in och ordna ett blodbad för några år sedan. En Brahma-höna stor som satan satte stopp för slakten men hälften av hennes mindre polare strök med tyvärr. Hon blev illa skadad, biten i nacken men överlevde och blev fullt återställd igen efter en tids konvalescens.

Vilka fenomenalt maffiga hönor detta är, man tänker Gladiator när man föreställer sig den kamp som skedde i mörkret; sylvassa klor kraftfull näbb, järnvilja. Detta från en höna av en ras som är så otroligt fridfull normalt sett.

Vi tror den där mården tog sig in via rätt så glesa partier i dörren men det har förstärkts där på senare år och inga problem längre mer än att möss och råttor får hållas efter.

Riktigt roligt med en hönsgård, varmt lycka till!
 
Redigerat:
  • Ledsen
Frangipanista
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Utomhuslösningen: vi hade en del problem med både räv och rovfågel (ormvråk mest). Lösningen blev att vi satte en rätt maffig Troax hundgård med nedgrävt gunnebostängsel en halvmeter ner runt om, plus gunnebostängsel över hela rasket. Vi råkade ha en dylik hundgård till övers annars kanske man skulle tycka priset avskräcker. Superkvalitet.

Det blev rena rama fort Knox det där men hindrade tyvärr inte en mård att ta sig in och ordna ett blodbad för några år sedan. En Brahma-höna stor som satan satte stopp för slakten men hälften av hennes mindre polare strök med tyvärr. Hon blev illa skadad, biten i nacken men överlevde och blev fullt återställd igen efter en tids konvalescens.

Vilka fenomenalt maffiga hönor detta är, man tänker Gladiator när man föreställer sig den kamp som skedde i mörkret; sylvassa klor kraftfull näbb, järnvilja. Detta från en höna av en ras som är så otroligt fridfull normalt sett.

Vi tror den där mården tog sig in via rätt så glesa partier i dörren men det har förstärkts där på senare år och inga problem längre mer än att möss och råttor får hållas efter.

Riktigt roligt med en hönsgård, varmt lycka till!
Vad tråkigt och sorgligt för er att mården tagit era höns. Brahmahöner är riktigt fina. Jag har inte kommit så långt som till själva hönsgården. Behöver fixa hönshuset först och sen trimma ner allt som är på utsidan. Massor med brännässlor bla. Sen har jag en betonggrund med 3 väggar där som jag tänkte sätta själva stommen emot så jag slipper gräva ner så mycket nät. Kan visa på bild sen när jag kommit igång med dagen. Ska fortsätta städa i hönshuset. Blir så dammigt av allt det gamla så kan inte vara i det så länge. Hade varit fint om jag kan blåsa rent med högtrycken men eftersom det inte finns någon golvbrunn är jag lite osäker om det är en bra idé. Visst det torkar väl upp fort om jag låter det vara öppet in dit. Jag har inte bråttom med detta projekt men kul ha något att se fram emot. Ska även börja trimma utanför hönshuset idag men låter grannar sova lite till. Låter ju en del. Tänkte den leta efter material på köp och sälj för att hålla nere kostnaderna så mycket det går. Hämta material som folk skänker osv. Reden tänker jag att jag försöker bygga. Eller låta sonen bygga, han går bygg och anläggning så borde kunna vara till någon nytta
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Utomhuslösningen: vi hade en del problem med både räv och rovfågel (ormvråk mest). Lösningen blev att vi satte en rätt maffig Troax hundgård med nedgrävt gunnebostängsel en halvmeter ner runt om, plus gunnebostängsel över hela rasket. Vi råkade ha en dylik hundgård till övers annars kanske man skulle tycka priset avskräcker. Superkvalitet.

Det blev rena rama fort Knox det där men hindrade tyvärr inte en mård att ta sig in och ordna ett blodbad för några år sedan. En Brahma-höna stor som satan satte stopp för slakten men hälften av hennes mindre polare strök med tyvärr. Hon blev illa skadad, biten i nacken men överlevde och blev fullt återställd igen efter en tids konvalescens.

Vilka fenomenalt maffiga hönor detta är, man tänker Gladiator när man föreställer sig den kamp som skedde i mörkret; sylvassa klor kraftfull näbb, järnvilja. Detta från en höna av en ras som är så otroligt fridfull normalt sett.

Vi tror den där mården tog sig in via rätt så glesa partier i dörren men det har förstärkts där på senare år och inga problem längre mer än att möss och råttor får hållas efter.

Riktigt roligt med en hönsgård, varmt lycka till!
Hej igen
Troax är superbra men väl dyrt för mig då jag vill lägga så lite pengar det bara går men ändå få det funktionellt. Har en mängd kompostgaller som jag skulle kunna förstärka upp med extra när och gräva ner isf. Men som jag sagt tidigare själva hönsgården blir en senare fråga.
 
K
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Enkelt vore ju att lägga ut ett par OSB-skivor.
Slätt golv gör det lättstädat, till skillnad från grov betong, där hönsskiten fastnar.
Sedan strör du ut stallströ/kutterspån så blir det bra.

Hur många höns siktar du på?
Och vilken ras?
Osb kommer suga åt sig fukt och svälla, den är olämplig för ändamålet.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Några andra frågor!

Hur klarar sig höns i ett hönshus utan värme? Eller borde jag tilläggsisolera väggarna?

Och
Hur mycket belysning behövs i ett hönshus? Behövs det överhuvudtaget, förr när det inte fanns el klarade sig väl hönsen ändå?

Har idag ingen el inkopplat på denna stallbyggnad men har funnits så det finns ingång till el samt färdiga installation av kablar och lampor. Elen var då dragen från grannens hus som ägdes då av mitt hus förra ägare. Men när det såldes kapade de elen såklart. På sikt ska jag kolla möjligheten att dra ström från mitt hus men inget jag vill göra i år. Någon nyinstallation av el från elskåp tror jag inte på då de tar rätt bra betalt med hög startavgift. Självklart ska jag be en fackman/behörig person hjälpa mig isf men behöver byta el i mitt hus först.
 
K Kortling skrev:
Osb kommer suga åt sig fukt och svälla, den är olämplig för ändamålet.
Så har jag redan tänkt. Så den idén har jag skrotat. Ser ju bara hur väggarna har tagit stryk av fukt och börjar släppa. De har använt Väldigt tunna skivor. Funderar på att antingen ta bort de skivorna.( vet dock inte hur det ser ut bakom) Eller hitta billiga och överblivna brädor och smacka upp. Eller om man kan använda plåt. Dock blir ev plåt mycket dyrare om jag inte hittar riktigt billigt någonstans. Taket är ok med synliga kraftiga träbjälkar och brädor. Vill ju dessutom miljön ska vara trivsam för hönorna.
 
Heij83
Börja med att gjuta ett lager med betong ovanpå det gamla, råttor hittar hål och tar sig gärna in via golvet.
Belysning är bra att ha, när det blir mörkt ute, har du tänt i hönshuset så går dom själv in då.
Du kanske även vill ha kycklingar i huset och då behöver dom en värmelampa.

Jag tycker du ska testa utan hönsgård ifall ni bor på landet. Vi har ca 40 frigående höns och på tre år så har vi blivit av med en höna.

isolering är överkurs, det är bara något för råttorna att bygga bo i
 
Redigerat:
  • Gilla
Frangipanista
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Börja med att gjuta ett lager med betong ovanpå det gamla, råttor hittar hål och tar sig gärna in via golvet.
Belysning är bra att ha, när det blir mörkt ute, har du tänt i hönshuset så går dom själv in då.
Du kanske även vill ha kycklingar i huset och då behöver dom en värmelampa.

Jag tycker du ska testa utan hönsgård ifall ni bor på landet. Vi har ca 40 frigående höns och på tre år så har vi blivit av med en höna.
jag tänkte gjuta om golvet och fixa väggarna. Hade kunnat ha utan hönsgård men vet ju inte om de då går iväg och tex går in till grannars trädgårdar. Dessutom har jag hund och hon vill jag ska kunna gå lös förbi (med mig då) utan att börja jaga dom så det får nog bli en hönsgård iaf. Av det enklare slaget.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
För övrigt kan rekommendera om du vill ha lite roligare djur så skaffa löpankor.
Dom ärter sniglar, kan inte flyga så ett staket på typ 50cm till grannarna räcker för att dom inte ska gå in där.
Värper ca 300 ägg om året och behöver endast en balja för att bada i.
 
  • Löpankor i olika färger går på gräsmatta med en röd badbalja och gammal trädgårdsutrustning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
Frangipanista
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.