Skogskatt Skogskatt skrev:
Och en till fråga... eftersom tröskeln blev så högt så går vara dörr planer inte ihop. Planen var en 210 dörr. Men med ish 6-7cm tröskeln
Sätt den tänkta dörren, bygg upp tröskeln mellan dörrbladet och badrummet med en ekbit som är typ 20×70 mm där det fräses bort en bit så att tätskiktet kan limmas mot tröskeln.

På så sätt så ser alla dörrar lika dana ut.
Det kommer att se listigt ut om en dörr börjar 1 dm högre upp än alla andra men slutar på samma höjd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns lösa påbyggnadsdelar,
[länk]
Det går att göra egen gögre påbyggnad av en ekbit.

Tröskeln till badrummet i mitt barndomshem hade en påbyggnad ovanpå tröskeln på ca 7 cm, alla dörrar satt på samma höjd.
Likt följande
[bild]
[länk]
Min tröskel ser ut ungefär som denna, men jag har sågat till tre delar av olika aluminiumprofiler som jag byggt ihop till en tröskel. Trappnos, samt två plana aluminiumtrösklar (en på höjden och en vid golvet). Jag är mycket nöjd med den konstruktionen.
 
elpaco elpaco skrev:
Man bilar ner badrummet innan man gjuter in värmen.
El-bilar man kanske? Nu är vi där igen...
 
  • Haha
MrJozk
  • Laddar…
Det finns naturligtvis en stor poäng att följa riktlinjer för säkert vatten, men man bör inte göra tröskeln en enda millimeter högre än vad som krävs.
Förutom att det är en snubbelfaktor för friska så påverkar det tillgänglighet för röresenedsatta som kanske har rullstol eller rullator.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hantverkarna som fixade mitt förra badrum gjorde en special tröskel av 3 olika ek bitar - dörren stängs och utifrån syns bara en av ek bitarna - plus i kanten för att det också blev riktigt snyggt
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
Undrar om det går att lösa i efterhand här? Var en anmärkning på detta när vi köpte huset.
Gråa kakelplattor möter ljusa träplankor vid en vit elementfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Poängen är vid översvämning att inte resten av huset förstörs eller?
 
F Fideliox skrev:
Undrar om det går att lösa i efterhand här? Var en anmärkning på detta när vi köpte huset.
[bild]
Poängen är vid översvämning att inte resten av huset förstörs eller?
Intressant att de ger anmärkning för de vet ju inte om fuktskyddet är uppvikt mellan platta och eklisten/tröskeln och är det de samt då minst 20mm från ovankanten på fuktskyddet/plattan till fuktskyddets nivå nere vid brunnen så är denna lösning godkänd.
Man måste alltså inte ha en snubbelkant.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Observer att man numera i princip alltid behöver specialbygga trösklar då de måste ligga i liv med väggarnas färdiga yta för fuktskyddet för man ska undvika invik vid karm/tröskel så fuktskyddet istället kan gå rakt förbi tröskeln bara.

...och Ja, lägg regel under som upphöjning och en ekbit framför den under tröskeln så regeln döljs.
Intressant! Så tröskeln måste liva med väggen bredvid? Det var så min golvläggare förklarade för mig men sedan blev det inte så i alla fall.
Istället byggde dom på tröskeln i höjden. Finns det en min höjd av tröskeln över badrumsgolv?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Intressant! Så tröskeln måste liva med väggen bredvid? Det var så min golvläggare förklarade för mig men sedan blev det inte så i alla fall.
Istället byggde dom på tröskeln i höjden. Finns det en min höjd av tröskeln över badrumsgolv?
Ja det står klart och tydligt i branschreglerna.

https://www.bkr.se/regler-material/fortydligande/fortydligande-av-punkt-6-3-2-i-bbv211

Finns inga krav alls på tröskeln i övrigt utan det är höjden på fuktskyddet som är det som gäller för att man ska kunna handikappanpassa.
Minst 20mm från fuktskyddets nivå nere vid brunnsflänsen till översta nivån vid dörröppningen är det som gäller.
Eftersom klinkern oftast bygger 13-14mm så räcker det därför med 6-7mm fall på hela sträckan från dörr till brunn för att man ska kunna ha en lösning som bilden Fideliox la upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
Så här löste jag vår tröskel när badrummet byggdes om.
Trätröskel mellan kaklat golv och målat trägolv, vit dörrkarm, hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Så här löste jag vår tröskel när badrummet byggdes om.
[bild]
Det blir ju bra och utifrån sitter väl då alla dörrar på samma höjd men jag förstår inte hur och varför folks badrumsgolv blir så extremt mycket högre än golven utanför. 🤔😱
De flesta badrum jag bygger blir typ max 30mm högre och det beroende på att man numera nästan alltid lägger in elektrisk golvvärme så kabel och givaren ska täckas med flytspackel 17mm plus plattans tjocklek med fix 13mm.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Tillägg till ovan inlägg #26

Man ska ju då även tänka på att ligger det t.ex foam och 16mm parkett utanför så ligger ju tröskeln ovanpå det så det skiljer ju bara typ 10-12mm i höjd mellan de färdiga golven. ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det blir ju bra och utifrån sitter väl då alla dörrar på samma höjd men jag förstår inte hur och varför folks badrumsgolv blir så extremt mycket högre än golven utanför. 🤔😱
De flesta badrum jag bygger blir typ max 30mm högre och det beroende på att man numera nästan alltid lägger in elektrisk golvvärme så kabel och givaren ska täckas med flytspackel 17mm plus plattans tjocklek med fix 13mm.
Brukar ju vara för att få plats med rördragning, särskilt i lägenheter är det svårt att gå neråt för det. Sen är det nog många hantverkare som inte tänker på det så dom höjer up till det livar med resten av golvet och sen byggs fallet på det
 
P Peter_K skrev:
Så här löste jag vår tröskel när badrummet byggdes om.
[bild]
Det blir jobbigt om/när det måste handikappsanpassas.
Vi känner oss alla pigga och friska, och ska minsann flytta till en smidig lägenhet när åldern kommer. Men så blir det inte alltid. Just saying.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N Nyatag skrev:
Brukar ju vara för att få plats med rördragning, särskilt i lägenheter är det svårt att gå neråt för det. Sen är det nog många hantverkare som inte tänker på det så dom höjer up till det livar med resten av golvet och sen byggs fallet på det
Jo men om det t.ex är betongplatta så är det ju samma nivå utanför som inuti badrummet (oftast) och det är det jag menar att så flyter man fallet och lägger klinker så höjs det med totalt ca. 30mm naturligtvis (svårundvikligt) ;)
Men oftast ligger det ju ett golv utanför, t.ex parkett med foam som bygger 15-19mm vilket gör att diff mellan färdiga golv inte blir mer än 10-15mm.
Ändå ser man ofta nivåskillnader på flera centimetrar.

Rördragningar i lgh är ju i princip alltid utanpåliggande på väggar och i golv är det ju bara avlopp vilka sällan ändras mer än marginellt p.g.a att där sällan finns möjlighet till andra planlösningar.

Men jag förstår ditt tänk.

Börjar mer undra om folk flyter onödigt många ggr för de inte får rätt på fallet direkt eller om det oftast körs med snabbfix ovanpå gammalt golv så man inte tar bort allt gammalt när man hemmarenoverar. 🙄
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.