kashieda kashieda skrev:
Välkommen till Flashback!
Du menar att SVT M FL är pålitliga medier utan politisk agenda?
 
Japp.

Har du några bevis på motsatsen eller är det bara att de inte passar med dina personliga åsikter?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
H Håkan Larsson8 skrev:
u menar att SVT M FL är pålitliga medier utan politisk agenda?
Meddela en adress så skickar jag en foliehatt🥴

Men, om vi återgår till grundfrågan så är det viktigt att eldstaden/pannan/kaminen samt rökgångar/skorsten är utförda för det bränsle man har tillgång till/tänkt använda.

Generellt så säger man
  • Koks/kol , mycket strålningsvärme & värmeledning, stora eldstadsytor & korta rökgasgångar
  • Ved/pellets, värme genom värmeledning & konvektion. Ganska små eldstadsytor & stora/långa rökgasgångar.
  • Olja, en kombination.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
L lat skrev:
Meddela en adress så skickar jag en foliehatt🥴

Men, om vi återgår till grundfrågan så är det viktigt att eldstaden/pannan/kaminen samt rökgångar/skorsten är utförda för det bränsle man har tillgång till/tänkt använda.

Generellt så säger man
  • Koks/kol , mycket strålningsvärme & värmeledning, stora eldstadsytor & korta rökgasgångar
  • Ved/pellets, värme genom värmeledning & konvektion. Ganska små eldstadsytor & stora/långa rökgasgångar.
  • Olja, en kombination.
Bortsett från din spydiga kommentar som visar att du följer SVTs narrativ, är inlägget i linje med min uppfattning om eldstäder.

Det är onekligen lite koksvarning över de kaminer som omtalats i denna tråden.

En annan sak är att ventilen i laddomat kan öppna vid för hög temp. Även om pumpen går kanske det är för lite eller inget öppnat mot tanken.
Öppnar ventilen i laddomat vid lägre temp blir det sannolikt mindre värme i rökgaserna
 
H Håkan Larsson8 skrev:
Snälla NoiseMaker!
Du kan inte på allvar hänvisa till SVT och stat och statligt styrd "forskning".

Vet du inte om att SVT och svenska universitet är extremt korrupta och driver agendasättabde verksamhet.
Dvs exakt det man kallar kulturmarxismen.
Staten hatar ved, de som eldar med ved och de som på annat sätt ifrågasätter dogmer om den påhittade klimatkrisen.
Tror du på allvar att det är SVT som har ”uppfunnit” klimatkrisen? Skärp dig.

Problemet med vedeldning är inte i första hand klimatet (ved är förnyelsebart), utan utsläpp av gifter vid ofullständig förbränning. Det är därför man åtminstone vill ha en modern kamin med bättre förbränning eller ännu hellre ett värmeverk som dessutom har rening av rökgaserna.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
H Håkan Larsson8 skrev:
En annan sak är att ventilen i laddomat kan öppna vid för hög temp. Även om pumpen går kanske det är för lite eller inget öppnat mot tanken.
Öppnar ventilen i laddomat vid lägre temp blir det sannolikt mindre värme i rökgaserna
Nja, så här är det.

"Alla" pannor är dimensionerade & konstruerade för ett Delta-T på på ett spann nånstans mellan 10-20 grader mellan stigare/framledning & returledning.

Öppningstemperaturen på termostaten i en Laddomat har inget med Laddomatens förmåga att överföra energi att göra. Däremot så påverkar termostatens öppningstemp påverka hur fort pannan kommer upp i lämplig drifttemperatur. En högre öppningstemp på termostaten gör att pannan fortare kommer upp i lämplig drifttemperatur.

Beroende på hur man vill ladda sina ackar & utnyttja den energi som är lagrad där och hur nära kokning man vill lägga sig (öppet/slutet exp.kärl) så kan man välja olika drifttemp på pannan, men lämpligt är 80-100C.

För att sedan få en ur "alla" synpunkter lämpligt & bra fungerande panna så skall pumphastigheten på Laddomaten justeras så att den varken är för hög eller för låg, dvs vid pannans märkeffekt så skall flödet hållas inom det spann i Delta-T om 10-20C som nämndes högre upp.

Energin beräknas som P=Delta-T * q/h (flöde i m3 per timme) * 1.16 (omvandling kcal/W) .
En panna på 30kW bör därför ha ett flöde på 30000W / (90C-70C) * 1.16 (omvandling kcal/W) ~1,3m3/h

Sedan finns det ofta alternativ till Laddomat som antingen kan vara inbyggda i den moderna kaminen eller som man själv kan installera.
I mitt fall så styrs pumpens start & stopp av kaminens inbyggda styrning & jag har kompletterat med en termostatisk blandningsventil plus en strypventil så att jag får ett lämpligt Delta-T.

H Håkan Larsson8 skrev:
Öppnar ventilen i laddomat vid lägre temp blir det sannolikt mindre värme i rökgaserna
Förklara gärna teorin bakom detta.
 
L lat skrev:
Nja, så här är det.

"Alla" pannor är dimensionerade & konstruerade för ett Delta-T på på ett spann nånstans mellan 10-20 grader mellan stigare/framledning & returledning.

Öppningstemperaturen på termostaten i en Laddomat har inget med Laddomatens förmåga att överföra energi att göra. Däremot så påverkar termostatens öppningstemp påverka hur fort pannan kommer upp i lämplig drifttemperatur. En högre öppningstemp på termostaten gör att pannan fortare kommer upp i lämplig drifttemperatur.

Beroende på hur man vill ladda sina ackar & utnyttja den energi som är lagrad där och hur nära kokning man vill lägga sig (öppet/slutet exp.kärl) så kan man välja olika drifttemp på pannan, men lämpligt är 80-100C.

För att sedan få en ur "alla" synpunkter lämpligt & bra fungerande panna så skall pumphastigheten på Laddomaten justeras så att den varken är för hög eller för låg, dvs vid pannans märkeffekt så skall flödet hållas inom det spann i Delta-T om 10-20C som nämndes högre upp.

Energin beräknas som P=Delta-T * q/h (flöde i m3 per timme) * 1.16 (omvandling kcal/W) .
En panna på 30kW bör därför ha ett flöde på 30000W / (90C-70C) * 1.16 (omvandling kcal/W) ~1,3m3/h

Sedan finns det ofta alternativ till Laddomat som antingen kan vara inbyggda i den moderna kaminen eller som man själv kan installera.
I mitt fall så styrs pumpens start & stopp av kaminens inbyggda styrning & jag har kompletterat med en termostatisk blandningsventil plus en strypventil så att jag får ett lämpligt Delta-T.


Förklara gärna teorin bakom detta.
Kallare panna. Kallare rökgaser tänker jag.
 
H Håkan Larsson8 skrev:
Kallare panna. Kallare rökgaser tänker jag.
Iofs, men också större risk för kondens med medföljande skador.
I princip ska en panna aldrig vara kallare än ung. 60⁰ när den är igång. Lite beroende på typ av bränsle / träslag.
 
L lat skrev:
Iofs, men också större risk för kondens med medföljande skador.
I princip ska en panna aldrig vara kallare än ung. 60⁰ när den är igång. Lite beroende på typ av bränsle / träslag.
Det låter rimligt.
Man får pröva sig fram lite kanske.
Förlänga rökgångarna eller något. Går att styra runt manteln osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.