H Håkan Larsson8 skrev:
Det låter som du riskerar kondens i skorstenen.
Jag har dock ingen koll på pellets, eldar ved och lite olja i in vattenmantlade.
Pellets är vad jag förstår ett alternativ till tex fjärrvärme om det saknas. Men inte billigare.
Inga problem, rostfri slang hela vägen upp.
Fjärrvärme på landet är rätt sällsynt...
I ett lågenergihus så är det svårt att motivera installationen av en bergvärmepump, tom luft/vatten är svårt att motivera vid ett värmebehov på runt 12.000kWh/år
 
vad heter kaminen?
, provat att vända på vattenanslutningarna?
fått ur all luft ur den delen av systemet?

försök att minska draget för att nyttja mer ved och sänka temperaturen på rökgaserna...
 
L lat skrev:
Inga problem, rostfri slang hela vägen upp.
Fjärrvärme på landet är rätt sällsynt...
I ett lågenergihus så är det svårt att motivera installationen av en bergvärmepump, tom luft/vatten är svårt att motivera vid ett värmebehov på runt 12.000kWh/år
Märkliga konstruktioner.
Aldrig förstått meningen med s.k. lågenergihus.
Verkar vara tveksamt ur hälsosynpunkt.
 
  • Haha
lat
  • Laddar…
H Håkan Larsson8 skrev:
Märkliga konstruktioner.
Aldrig förstått meningen med s.k. lågenergihus.
Verkar vara tveksamt ur hälsosynpunkt.
Syftet är att de ska göra av med lite energi vid användning (det hörs nästan på namnet) och anledningen varför man vill det är uppenbar. Så länge man har ventilation (vilket alla nyare hus har) finns inga "tveksamheter" vad gäller hälsa.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Syftet är att de ska göra av med lite energi vid användning (det hörs nästan på namnet) och anledningen varför man vill det är uppenbar. Så länge man har ventilation (vilket alla nyare hus har) finns inga "tveksamheter" vad gäller hälsa.
Det är såklart man vill a vända mindre energi givet att energi kostar.

Själv skulle jag inte vilja bo i ett s.k. lågenergihus. Eller annat hus där man stänger in fukt och ohälsa med plastfilm osv.
Det bästa för hälsan är högt luftflöde.

Därför är jag vän av vedeldning:)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H Håkan Larsson8 skrev:
Därför är jag vän av vedeldning:)
För det har ju ingen negativ hälsopåverkan...
 
N NoiseMaker skrev:
För det har ju ingen negativ hälsopåverkan...
Nej absolut inte.
Vedeldning är rena hälsokosten för både hus och människor. Finns inget bättre universalmedel.
Jag bor i ett stort hus nästan mitt i stan.
100 år gammal.
Har fjärrvärme men eldar 10 kubik om året i vattenmantlad just för husets hälsa och min livskvalitet.

Det sämsta för hälsan är lågenergihus och konstlad ventilation utan naturligt flöde.

Därför blir folk sjuka.

Inomhusluften är garanterat bättre i vedeldad bostad än märkliga i plastade konstruktioner.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H Håkan Larsson8 skrev:
Nej absolut inte.
Vedeldning är rena hälsokosten för både hus och människor. Finns inget bättre universalmedel.
Jag bor i ett stort hus nästan mitt i stan.
100 år gammal.
Har fjärrvärme men eldar 10 kubik om året i vattenmantlad just för husets hälsa och min livskvalitet.

Det sämsta för hälsan är lågenergihus och konstlad ventilation utan naturligt flöde.

Därför blir folk sjuka.

Inomhusluften är garanterat bättre i vedeldad bostad än märkliga i plastade konstruktioner.
Kul.
https://www.hjart-lung.se/aktuellt/nyhetsarkiv/brasan-paverkar-hjartat/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...lika-farligt-som-avgaser-kan-leda-till-demens
https://www.byggahus.se/varme/vedeldning-halsofara
 
H Håkan Larsson8 skrev:
ärför är jag vän av vedeldning:)
Bara för att klargöra för dig, pellets är ved i förädlad form...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L lat skrev:
Bara för att klargöra för dig, pellets är ved i förädlad form...
Trä i förädlad form skulle jag säga.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Trä i förädlad form skulle jag säga.
Eller i vart fall ett träbaserat bränsle.
:)
 
N NoiseMaker skrev:
Kul.
[länk]
[länk]
[länk]
Snälla NoiseMaker!
Du kan inte på allvar hänvisa till SVT och stat och statligt styrd "forskning".

Vet du inte om att SVT och svenska universitet är extremt korrupta och driver agendasättabde verksamhet.
Dvs exakt det man kallar kulturmarxismen.
Staten hatar ved, de som eldar med ved och de som på annat sätt ifrågasätter dogmer om den påhittade klimatkrisen.
 
  • Wow
  • Haha
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
H Håkan Larsson8 skrev:
Snälla NoiseMaker!
Du kan inte på allvar hänvisa till SVT och stat och statligt styrd "forskning".

Vet du inte om att SVT och svenska universitet är extremt korrupta och driver agendasättabde verksamhet.
Dvs exakt det man kallar kulturmarxismen.
Staten hatar ved, de som eldar med ved och de som på annat sätt ifrågasätter dogmer om den påhittade klimatkrisen.
Oj, det där skulle du inte ha sagt. Snart kommer det hagla in länkar från olika källor världen över som motsäger dig en smula….
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oj, det där skulle du inte ha sagt. Snart kommer det hagla in länkar från olika källor världen över som motsäger dig en smula….
Ja det är ju så dom jobbar. Den globala makteliten.

Men nog om det. Tråden var riktigt bra och hade potentiel i fråga om rökgastemp.

Åter till det.

Alltså. Hur får man bra ber en för hög rökgastemt i vattenmaltlad.

Hur vet man om det kan vara luft i kamin kretsen när man eldar ot tank.
 
H Håkan Larsson8 skrev:
Snälla NoiseMaker!
Du kan inte på allvar hänvisa till SVT och stat och statligt styrd "forskning".

Vet du inte om att SVT och svenska universitet är extremt korrupta och driver agendasättabde verksamhet.
Dvs exakt det man kallar kulturmarxismen.
Staten hatar ved, de som eldar med ved och de som på annat sätt ifrågasätter dogmer om den påhittade klimatkrisen.
Välkommen till Flashback!
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.