Hej,

Luftfuktigheten inomhus är för hög hos mig (70% i snitt). Bor i en 1-plans villa, i fjol la jag plast på marken i grunden och nyligen tätade jag hela grunden och satte in en drybox. Fönster är relativt nya 3-glas. Ventilation är självdrag.
Har mycket kondens på fönsterna nu och mätarna som sagt säger i snitt 70% relativ luftfuktighet. Vad mer kan jag göra? Var kommer fukten ifrån? Det kommer luft från alla tilluftskanaler så draget verkar ju iaf funka.
Ska jag vänta ett tag tills avfuktaren i grunden gjort sitt?
Finns det något bolag som kan rådgiva just sånt här? Mvh

Det är liksom inte lite imma vi pratar om.. Kan det bero på dåligt tätat runt fönster?

• Fönsterhandtag med fukt och imma på glaset, diskuterar dålig tätning runt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
70% relativ luftfuktighet inomhus är högt så här års.
Att luftfuktigheten kondenserar mot en yta beror på att ytan är kall, ja. Eller kallare än luften, åtminstone.

Du har tilluftsventiler, men hur är det med frånluften, finns det något som hjälper till där? Har du någon frånluftsfläkt i exempelvis badrum eller tvättstuga? Eldstäder som det eldas i anslutna till en murstock skapar bra frånluft genom kanalerna i den, eftersom det blir ett ständigt sug ut genom skorstenen.

Och vad har du för uppvärmning i huset?

• Gilla
Kent Axelsson och 4 till
  • Laddar…
Vi ligger nu på ca 35% Rh och har FTX ventilation.
Du skulle behöva ha en fläkt som drar ut luft ur huset så du får en kontinuerlig tilluft via ventilerna.

• Gilla
Frajjanspappa och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
70% relativ luftfuktighet inomhus är högt så här års.
Att luftfuktigheten kondenserar mot en yta beror på att ytan är kall, ja. Eller kallare än luften, åtminstone.

Du har tilluftsventiler, men hur är det med frånluften, finns det något som hjälper till där? Har du någon frånluftsfläkt i exempelvis badrum eller tvättstuga? Eldstäder som det eldas i anslutna till en murstock skapar bra frånluft genom kanalerna i den, eftersom det blir ett ständigt sug ut genom skorstenen.

Och vad har du för uppvärmning i huset?
Har en paxfläkt i badrum sen ska skorstenen fungera som en frånluft. Den har dock inte fungerat optimalt så har förlängt och glidgjutit den. Inte eldat i den sen i vintras så nu värmer jag upp med luftvärmepump och element.

Det är nog en förklaring till det sämre luftutbytet. När du eldar drar det in stora mängder ny fin luft.
Kan du öka varvtalet på PAX fläkten?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Det är nog en förklaring till det sämre luftutbytet. När du eldar drar det in stora mängder ny fin luft.
Kan du öka varvtalet på PAX fläkten?
Nej den står på konstant men det är den minsta varianten så kanske byta ut den. Alternativt installera en rökgasfläkt som även fungerar som frånluft? Men går det med stängda kaninluckor men öppna kaminspjäll?

Köp en avfuktare så länge tills du löst det verkliga problemet. Så här års när det är kallt är det ingen energiförlust då den dels får ner luftfuktigheten men även genererar värme och är antagligen mer energieffektivt än elementen du använder.

• Gilla
Lasseigatan och 9 till
  • Laddar…
Musseh Musseh skrev:
Nej den står på konstant men det är den minsta varianten så kanske byta ut den. Alternativt installera en rökgasfläkt som även fungerar som frånluft? Men går det med stängda kaninluckor men öppna kaminspjäll?
Mer frånluft och värme är lösningen.

• Gilla
InsidersUnited och 3 till
  • Laddar…
Hur varmt har du inne? Om du tex har 25grader varmt kan ju luften hålla mer fukt än om du har tex 20, som sedan kan kondenseras kring kalla fönster men det måste vara något knas med tätningen om du lyckas få det så kallt att det verkligen rinner kring handtagen. Om du lägger en termometer (om du har någon) bredvid handtaget i fönstret hur kallt är det där då? Alternativt är det så att du har mycket plantor som du vattnar? Har man mycket grönt i rummet blir det ju även en högre luftfuktighet. Har själv självdrag som enbart hjälps av paxfläkt i badrum och tvättstuga och aldrig att det blir kondens på insidan inte ens fast drevning kring fönster är/var totalt fuskbyggd.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
FTX kan vara bra lösning för att öka luftomsättningen i huset, utan att det drar in helt nedkyld uteluft.

En eller ett två Paxfläktar räcker inte till. Betydligt högre luftomsättning krävs, är i vart fall min erfarenhet.

• Gilla
NL12345 och 2 till
  • Laddar…
Otäta fönster borde väl ge mindre kondens snarare än mer? Dåligt isolerade fönster ger dock kondens eftersom glaset är kallt. Handtaget är en köldbrygga.

I vårt gamla självdragshus så lyser tilluftsventilerna med sin frånvaro. Det sitter dock frånluft som leds via skorstenen även i alla sovrum. Tilluft vintertid får man genom att fönsterlisterna medvetet görs otäta (de är byggda för linsnören ursprungligen). På sommaren ställs fönster på glänt.
När vi var nyinflyttade gjorde jag misstaget att täta fönstren, tänkte att vi skulle spara på elräkningen...hela systemet slutade fungera, när man eldade i kaminen så blev det baksug genom frånluftsventilerna och rök drogs in i sovrum och tvättstuga...

Otäta fönster är också ventilation :D

• Gilla
  • Wow
RolfoHelena och 6 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Hur varmt har du inne? Om du tex har 25grader varmt kan ju luften hålla mer fukt än om du har tex 20, som sedan kan kondenseras kring kalla fönster men det måste vara något knas med tätningen om du lyckas få det så kallt att det verkligen rinner kring handtagen. Om du lägger en termometer (om du har någon) bredvid handtaget i fönstret hur kallt är det där då? Alternativt är det så att du har mycket plantor som du vattnar? Har man mycket grönt i rummet blir det ju även en högre luftfuktighet. Har själv självdrag som enbart hjälps av paxfläkt i badrum och tvättstuga och aldrig att det blir kondens på insidan inte ens fast drevning kring fönster är/var totalt fuskbyggd.
Ligger väl på ungefär 19-24 i vanliga fall. Ibland lite högre. Får kolla tempen vid handtaget. Inga plantor alls.
Vi har en torktumlare i ett centralt och litet rum som går ofta men den borde ju inte kunna göra luftfuktigheten så hög i huset konstant?

Musseh Musseh skrev:
Det är liksom inte lite imma vi pratar om.. Kan det bero på dåligt tätat runt fönster?
Det där ser snarae ut som 90% luftfuktighet och rejäl tempskillnad på handtaget ?

Vi har ca 60% (uppåt 70 tillfäligt efter dusch i badrummet) och mina fönsterhandtag visar ingen kondens alls.
Vissa vinterdagar, med många minus ute, kan vi ha kondens på insidan av våra sovrumsfönster (gamla 2-glas från 70 talet) om vi sovit med stängd dörr en natt (två pers + 2 hundar) och gardiner fördragna (=dåligt cirkulation kring fönstren)- då är det troligen (skall möäta) rejält fuktigt därinne, men öppnar vi upp försvinner det under dagen. Vi har inte haft problem på de ställen vi hunnit tilläggsisolera fönstren/byta dock.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Musseh Musseh skrev:
Har en paxfläkt i badrum sen ska skorstenen fungera som en frånluft. Den har dock inte fungerat optimalt så har förlängt och glidgjutit den. Inte eldat i den sen i vintras så nu värmer jag upp med luftvärmepump och element.
Elda på för att få igång självdraget!
Jag har också LLVP och lite direkt-el där inte värmepumpen kommer åt så bra, dock ingen fungerande eldstad i det här huset för närvarande. I rummet där jag är är det (för jämförelsens skull) 48% relativ luftfuktighet just nu. För att det ska kännas behagligt för en människa, rekommenderas 40-60%.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.