Det tråkiga i sammanhanget är att det sprider sig som en löpeld, alla har uppenbarligen hört talas om en dålig hantverkare. Risken blir då att alla hantverkare dras över en kam o sen är stenen i rullning. Det som jag tycker är helt klart jobbigast med att driva firma är att räkna på jobb. Visst en uppskattning kan alla dra till med men en exakt offert tar flera timmar att göra. Timmar som man i princip aldrig får något betalt för.

Jag tror att det är boven i dramat att många av er aldrig får några offerter. Dom duktiga hantverkarna har helt enkelt ingen lust att sitta o räkna på offerter nätterna igenom. Dom har helt enkelt tillräckligt mycket jobb som dom kör på löpande.

Det är givetvis stor skillnad på att bygga en hel kåk o bygga en altan. Skulle ja bygga ett helt hus skulle jag givetvis villja ha en utförlig offert. Det jag vänder mig emot är folk som ska ha exakt pris på saker som bara kostar typ 15 tusen.

 
Bob_the_builder
Erik_D skrev:
Det jag vänder mig emot är folk som ska ha exakt pris på saker som bara kostar typ 15 tusen.
Det beror ju på att det är konsumentens enda skydd. Alla vet att man kan bli blåst. Att anlita en hantverkare för ett jobb på löpande räkning är ingen självklarhet för det stora flertalet kunder. Det kan bli hur dyrt som helst eftersom kunden saknar kunskaperna.
 
Det är givetvis stor skillnad på att bygga en hel kåk o bygga en altan. Skulle ja bygga ett helt hus skulle jag givetvis villja ha en utförlig offert. Det jag vänder mig emot är folk som ska ha exakt pris på saker som bara kostar typ 15 tusen.
Svårigheten för konsumenten är att många tycker att 15 tkr är mkt. Sticker Då priset till säg 18 tkr så är det ytterligare tre tkr som skall skattas fram via arbete. Kan vara jobbigt för en del och något som alltid har sparats till. Man lägger ju inte upp några kreditiv för enklare/mindre förändring på fastigheten.

Och skulle jobbet kosta 13 tkr, så lär hantverkaren likt förbannat ta 14.8 tkr. Dom driver ju företag så det är ju naturligt.

Problemet ligger ju i att ingen vill göra en dålig affär och om man som Erik D tycker att det är en skitaffär, borde det vara lätt att göra en offert med den erfarenhet som finns. För fast pris, gör ett riskpålägg på 20% och standardisera Dina offerter.

Räkna ut ett standardpris för t ex tre olika altaner, per kvm. Samma för att byta dörr, fönster, etc. Ibland gör Du antagligen en bra affär, ibland en mindre bra. Men i det stora loppet klarar Du av att ha en hög kundservicenivå, en bra prisbild och tjänar pengar på Ditt jobb. Du skulle t o m kunna webbifiera Ditt system så att kunden själv skulle kunna ta och göra en offert på nätet. Tar Dig nog en månad att specificera men det kan vara värt det.

Precis som många hussäljarna har och faktiskt många andra branscher. Man behöver ju inte uppfinna hjulet varje gång! Vilket Du troligen inte gör med Dina betalningsvillkor som Du skall ange.

Och om Bilservicebranschen lyckats standardisera alla sina jobb, då lär byggbranschen kunna göra det också. Där kan Du till och med boka tid för reparation på nätet så det kanske skulle kunna vara något för Dig också att ha?
 
Att standardisera sina jobb när man är i byggbranchen är nästan omöjligt. Iallafall om man som jag jobbar mest med renovering av äldre hus.
Finns nämligen aldrig exakt samma förutsättningar från ett jobb till ett annat.
Kan vara allt från hur stommen är uppbyggd till hur mycket fuktskador som finns bakom.
Jag skulle tex. aldrig lämna ett fast pris på helrenovering av ett badrum, för om jag skulle göra det får jag ta i så enormt på priset att kunden kommer att få betala alldelses för mycket.
Skillnaden är vid en tillbyggnad/nybyggnad, då kan man relativt säkert få fram ett pris som är rättvist mot kund.
Men även en sådan sak som att byta en ytterdörr kan, om man har otur, sticka iväg i timmar.
Ofta pga. att man inte hittar något bra att dra karmskruvarna i, eller i de fall kunden köpt dörren själv har mätt lite väl snålt tex.
Säger det igen, ta reda på vad det är för firma ni hyr in, kolla vad tidigare kunder säger och kör sedan på löpande för er egen skull. Ni tjänar mycket pengar på det.
 
sville skrev:
Att standardisera sina jobb när man är i byggbranchen är nästan omöjligt. Iallafall om man som jag jobbar mest med renovering av äldre hus.
Finns nämligen aldrig exakt samma förutsättningar från ett jobb till ett annat.
Kan vara allt från hur stommen är uppbyggd till hur mycket fuktskador som finns bakom.
Jag skulle tex. aldrig lämna ett fast pris på helrenovering av ett badrum, för om jag skulle göra det får jag ta i så enormt på priset att kunden kommer att få betala alldelses för mycket.
Skillnaden är vid en tillbyggnad/nybyggnad, då kan man relativt säkert få fram ett pris som är rättvist mot kund.
Men även en sådan sak som att byta en ytterdörr kan, om man har otur, sticka iväg i timmar.
Ofta pga. att man inte hittar något bra att dra karmskruvarna i, eller i de fall kunden köpt dörren själv har  mätt lite väl snålt tex.
Säger det igen, ta reda på vad det är för firma ni hyr in, kolla vad tidigare kunder säger och kör sedan på löpande för er egen skull. Ni tjänar mycket pengar på det.

Hej.

Vill inte vara oförskämd men jag är idag verksam som konsult. Går in i olika företag och arbetar med tillväxt alternativt obeståndsfrågor för bankerna. Det gör att jag fått insyn i otroligt roliga branscher och kul företag.

Nästan alla företag säger att dom är unika. Det går inte att standardisera, mina kunder är unika, finns inte en affär som är sig lik, etc. Det har aldrig visat sig stämma när det gäller affärsprocesser eller leveransprocesser. Det finns olikheter och dom problemorienterade ser alla svårigheter som oöverstigeliga. Det kan däremot vara resursbrist som gör att vissa saker är svåra att genomföra/hantera.

Jag anser, och har bevisat det ett antal gånger och aldrig blivit motbevisad, att det går att standardisera och ta fram fasta priser. Till gagn både för kunden och företagaren. Men företagaren måste våga. Dom som inte vågar är tyvärr ofta samma klient jag möter som kommer via bankerna... Vilket många gånger innebär att det är försent.

Om Du nu inte vill ge fast pris för kundens skull....  8) så se det som en trygghet för kunden att han vet vad det kostar. Sen finns det något som heter avgränsningar vilket också kan användas.

Min uppfattning är att det är genom en trygghet (fasta priser, hög kundservice och försäkringar, skatteavdrag, serviceavtal, etc) som branschen kommer att hantera öststatsproblematiken. Gör Ni inte något så går Ni sakta men säkert mot lägre lönsamhet, mindre jobb, etc. Tyvärr kommer många hantverkare att försvinna i Sverige.

Dom små företagen 1-5 anställda kommer nog att klara sig. Mellanföretagen 6-100 anställda lär få mkt stora problem framöver. För höga kostnader, för små för att vara med på dom stora jobben, etc. Drakarna kommer att dominera och expandera.

Mindre hantverkare kan bara slåss med trygghet, service, pris och möjligtvis närhet i slutändan.
 
Som kund så kör jag oftast löpande då det oftast blir billigast så. Som företagare ser jag att kunderna ofta vill ha ett fast pris. Då får jag helt enkelt anpassa mig efter det. Oavsett vad jag anser att kunden tjänar på.
Håller med i OLHA:s analys för övrigt. Om man inte vill konkurrera med pris måste man tillföra andra värden. Som det är nu så står ofta öststatshantverkare för ett större värde i form av kundanpassning OCH ett lägre pris. Än så länge har dock svenska hantverkare en större kunskap om svensk standard men det vet man inte hur länge det varar.
I nuläget är det inte brist på jobb i byggbranchen men vem vet hur det ser ut om några år.
Sedan måste jag säga att man per automatik inte behöver ta alla jobb som erbjuds. För mig är det viktigt att det finns rätt kemi mellan kund och entreprenör. Då kan man lösa eventuella frågetecken på vägen. Känner jag att det lätt kan bli problem under entreprenaden tackar jag hellre nej till jobbet. Men då gäller det att tacka nej och inte bara låta det dö ut. Oftast har kunden större förståelse för det.

mvh
David
 
håller med dig till en viss del OLHA, man får naturligtvis anpassa sig till olika situationer (läs byggen) och utgå från det. dock påstår jag fortfarande att ett fast pris på tex. ett dörrbyte kostar kunden mer än vid ett avtal med löpande pris sättning.
den enda som "förlorar" på ett löpande pris är ju jag, iom att jag inte räknar in en vinst utöver min timpeng.
jag har varit egen i 2 år och deb. hellre 7 timmar än 8 pga. att jag ibland känner att jag kanske inte presterat riktigt 100% om något har strulat.
jag har aldrig skämts för att skicka en faktura, och alla mina uppdrags givare har sagt både till mig och till andra att jag gör ett bra jobb.
vad folk måste förstå är att de finns seriösa företagre som inte går in för att blåsa privatpersoner i varje enskillt litet jobb. det är bara en myt, och den lilla procent som pysslar med det försvinner snabbare än f*n från marknaden.
 
sville skrev:
jag har varit egen i 2 år och deb. hellre 7 timmar än 8 pga. att jag ibland känner att jag kanske inte presterat riktigt 100% om något har strulat.
jag har aldrig skämts för att skicka en faktura, och alla mina uppdrags givare har sagt både till mig och till andra att jag gör ett bra jobb.
vad folk måste förstå är att de finns seriösa företagre som inte går in för att blåsa privatpersoner i varje enskillt litet jobb.
Det är verkligen glädjande att läsa din inställning 'sville' :), för egen del så betalar jag dig gärna dina 'åtta' timmar även om det strulat lite, bara du rett upp det hela och gjort ett megasnyggt jobb, varit uppriktig och kanske tom. hjälpt mig som kund med råd/förslag som kan vara till min fördel och som jag kanske inte har haft sakkunskap nog att förstå till fullo innan, vilket ju kräver att du är både skicklig, stolt över ditt yrke samt det arbete du lämnar efter dig och samtidigt intresserad av att jag som kund känner mig nöjd.
Mao. varit den skicklige yrkesman som jag kan känna både förtroende och beundran inför.
Men jag är också fullt på det klara med att detta ställer vissa krav även på mig som kund ;).

Det låter, när jag läser ditt inlägg, som att du skulle uppfylla min 'kravspec' med råge och vara någon som jag med nöje skulle anlita :).

Om alla hantverkare hade din inställning så tror jag att dessa missnöjestrådar (där iof. även en 'ickehantverkare' som jag inser att skälet för missnöjet många gånger inte alls är hantverkarens fel utan tvärtom kundens ;)) skulle minska kraftigt.
Men än så länge så har def. inte alla hantverkare samma inställning som du och Sverige är stort och avlångt, så dessvärre tror jag att det är en bit kvar tills den stora majoriteten beter sig som du gör, har själv stött på representanter ur båda lägren och 'de utmärkta' har jag 'adopterat', jag väntar hellre med ett jobb (nästan hur litet det än är) tills rätt person är ledig.
Du kanske skulle byta bransch ett tag och lära ut dina färdigheter i kundkontakt osv. till kollegorna i branschen, dvs. bli 'konsult' ;D, fast vid närmare eftertanke så vore det väl eg. ett väldigt slöseri ;)

MVH//Christina.
 
Olha: Jag hävdar ändå att det är bättre för alla parter med löpande räkning på små jobb. Jag hugger Alltid till när ja räknar på jobb minst 10%. Ändå så får man jobbet, det gagnar knappast kunden? Angående summorna så visst jag som privatprtson tycker oxå 15 tusen är mycket. Men med moms o alla skatter så är det liksom inget kvar. Vill man ha fram lägre kostnader i byggbranschen så se till att rösta fram ett altrnativ som kan sanera detta skatteinfekterade land.
 
Erik_D skrev:
Olha: Jag hävdar ändå att det är bättre för alla parter med löpande räkning på små jobb. Jag hugger Alltid till när ja räknar på jobb minst 10%. Ändå så får man jobbet, det gagnar knappast kunden? Angående summorna så visst jag som privatprtson tycker oxå 15 tusen är mycket.  Men med moms o alla skatter så är det liksom inget kvar. Vill man ha fram lägre kostnader i byggbranschen så se till att rösta fram ett altrnativ som kan sanera detta skatteinfekterade land.  
Tror inte att det är Din omsorg om kunden det handlar om. Snarare ett tvivel på Din egen förmåga att alltid räkna rätt. Som företagsledare(egen) borde Du vara intresserad av att tjäna mer pengar, vilket är anledningen till varför man driver eget företag. Om det inte är så att man har samarbetsproblem (inte ovanligt) alternativt inte får något annat jobb. (Vilket också är vanligt.)

Tycker Ditt resonemang snarare visar på en rädsla att bli utsatt för konkurrens och att inte få tillräckligt betalt eller i värsta fall, få betala för att göra ett jobb. Detta då Du räknat fel.

Om Du lyckas få mer betalt för ett fast pris, borde det verkligen gagna Dig. Det har inget med politik att göra. Skaffa en bättre revisor istället som kan jobba med vinsten i företaget. Det går alldeles utmärkt att tjäna bra med pengar lagligt i Sverige.
 
RilleRock
OLHA skrev:
Tror inte att det är Din omsorg om kunden det handlar om. Snarare ett tvivel på Din egen förmåga att alltid räkna rätt. Som företagsledare(egen) borde Du vara intresserad av att tjäna mer pengar, vilket är anledningen till varför man driver eget företag. Om det inte är så att man har samarbetsproblem (inte ovanligt) alternativt inte får något annat jobb. (Vilket också är vanligt.)

Om Du lyckas få mer betalt för ett fast pris, borde det verkligen gagna Dig. Det har inget med politik att göra. Skaffa en bättre revisor istället som kan jobba med vinsten i företaget. Det går alldeles utmärkt att tjäna bra med pengar lagligt i Sverige.
Att man lägger på 10% är en självklarhet.
Hur skall vi veta vilka problem som "kan" dyka upp.
Det borde väl DU förstå.

Visst går det att tjäna pengar lagligt i Sverige men ni kunderna klagar avigt och rätt pga det.
Däför skrev Erik att vill ni få lägre offerter så får skatterna sänkas.
 
RilleRock skrev:
Att man lägger på 10% är en självklarhet.
Hur skall vi veta vilka problem som "kan" dyka upp.
Det borde väl DU förstå.

Visst går det att tjäna pengar lagligt i Sverige men ni kunderna klagar avigt och rätt pga det.
Däför skrev Erik att vill ni få lägre offerter så får skatterna sänkas.

Tro mig, DET är något jag förstår!!! Man driver i huvudsak eget för att tjäna pengar. Får Ni ut 10% mer och kunden är nöjd, så grattis! Alla är nöjda!!!

Håller dessutom med om att många skatter är fel däremot kommer skattesänkningar inte vara lösningen på konsumenternas önskemål om lägre priser. Kanske en kombination av öststatslöner (Marknadsanpassning) och skattesänkningar.

DET innebär gubbs, att Era löner och övriga kostnader kommer att sänkas vad Ni än tycker om det. (Marknadsanpassning). Utöver det måste Er produktivitet upp. Och troligen förändra Er affärsmodell något. (Snart blir det hyr en snickare eller elektriker av Manpower för 100:-/tim eller troligen billigare.) Dessutom måste Ni börja bli bättre på att se oss som just kunder och bli serviceinriktade! Tror inte staten kommer att sänka skatten och jag vill inte sänka samhällets servicenivå mer på grund av att Ni hantverkare skall bibehålla eller öka Er standard. Att sänka samhällsstandarden avs skola, vård, omsorg, infrastruktur, det tror jag inte Ni vill heller. Men jag är j-vligt säker på att Ni inte vill sänka Er standard privat.

Så för en konsument blir det svårt att förklara ett högre pris för att Ni fortsatt skall upprätthålla en standard, (speciellt ang att inte sänka samhällets servicenivå) när jag kan få lägre pris och bättre service billigare med RÄTT kvalitet. (Känns som att skriva till SAS eller SJ för 10 år sen eller diskutera med en boktryckare alternativt skrivmaskinssekreterare för 20 år sen.)  ;-) Många yrken har försvunnit under åren och kanske är just DITT yrke på väg ditt? INSIKT!?!

Det innebär att allt detta blir självreglerande och styrt om ett tag av dom marknadspåtryckningar som sker nu. Det tar tid men det kommer. Då dom flesta inte gillar förändringar är det tråkigt för dom men nödvändigt.


 
RilleRock
OLHA skrev:
Tro mig, DET är något jag förstår!!! Man driver i huvudsak eget för att tjäna pengar. Får Ni ut 10% mer och kunden är nöjd, så grattis! Alla är nöjda!!!

Håller dessutom med om att många skatter är fel däremot kommer skattesänkningar inte vara lösningen på konsumenternas önskemål om lägre priser. Kanske en kombination av öststatslöner (Marknadsanpassning) och skattesänkningar.

DET innebär gubbs, att Era löner och övriga kostnader kommer att sänkas vad Ni än tycker om det. (Marknadsanpassning). Utöver det måste Er produktivitet upp. Och troligen förändra Er affärsmodell något. (Snart blir det hyr en snickare eller elektriker av Manpower för 100:-/tim eller troligen billigare.) Dessutom måste Ni börja bli bättre på att se oss som just kunder och bli serviceinriktade! Tror inte staten kommer att sänka skatten och jag vill inte sänka samhällets servicenivå mer på grund av att Ni hantverkare skall bibehålla eller öka Er standard. Att sänka samhällsstandarden avs skola, vård, omsorg, infrastruktur, det tror jag inte Ni vill heller. Men jag är j-vligt säker på att Ni inte vill sänka Er standard privat.

Så för en konsument blir det svårt att förklara ett högre pris för att Ni fortsatt skall upprätthålla en standard, (speciellt ang att inte sänka samhällets servicenivå) när jag kan få lägre pris och bättre service billigare med RÄTT kvalitet. (Känns som att skriva till SAS eller SJ för 10 år sen eller diskutera med en boktryckare alternativt skrivmaskinssekreterare för 20 år sen.)  ;-) Många yrken har försvunnit under åren och kanske är just DITT yrke på väg ditt? INSIKT!?!
Om elektrikerna skulle försvinna...vad skulle det då bli av Sverige? ;D
Dålig paralell 8)

En duktig hantverkare har alltid jobb oavsett pris.
Det är Jag övertygad om.

Sen att man hyr in länder där hantverkare har lågstatus och får jobb därefter kan man diskutera i oändlighet.
Vet av personlig erfarenhet ett av Sveriges största nybyggen där kommunen där har anlitat ett tyskt byggföretag som i sin tur hyr in balter, letter, vitryssar, polacker osv........
Efter en av förbesiktningarna där de skulle kolla hållfastheten i grundkonstruktionen på ett 4 våningar högt hus samt över 100 m långt bygge på varje plan fann de att "ngn"...glömt att svetsa dit de flesta viktiga balkarna och bara gjort gipsinklädnanden för att de skulle se ut som där var balkar.
Akut fick man ta dit en kollgeas väns smidesföretag som fick göra det ordentligt!!
Hantverkar yrket har enomt lågstatus i tyskland samt de andra östländerna och då får de in allt möjligt folk.
Vilka tror DU kommer få jobb på manpower?
De är de som inte platsar på en riktig firma som i dagens samhälle går arbetslösa och inte kan jobba.
 
OLHA skrev:
DET innebär gubbs, att Era löner och övriga kostnader kommer att sänkas vad Ni än tycker om det. (Marknadsanpassning). Utöver det måste Er produktivitet upp. Och troligen förändra Er affärsmodell något. (Snart blir det hyr en snickare eller elektriker av Manpower för 100:-/tim eller troligen billigare.)

Jag vet inte vad som är en acceptabel månadslön bland de som anlitar hantverkare.

Detta förutsätter att en hantverkare har 100% fakturerbar arbetstid, att en själv och andra andra i företaget har det.
Avrundat:
100kr*40*4 = 16000 netto
220kr*40*4 = 35000 brutto, inkl arbetsgivaravgift

Kanske hantverkaren också skall gå med vinst plus kunna tillhandahålla/innehå diverse material och verktyg.

Ja, jag har definitivt inte råda att anställa en hantverkare en månad. Men varför skall jag för den delen tycka att hantverkaren skall ha minimal-lön?
 
Olha: Nu får du sansa dig. Varför skulle jag eller nån annan hantverkare jobba för 100 spänn +moms? Inte ens städare eller liknande yrke utan förkunskaper tjänar så dåligt. Med ditt sätt att resonera så måste HELA sverige sänka sina löner och det rejält! Alla jobb kommer att bli hårdare konkurrensutsatt inklusive ditt eget. Problemet är och kommer att vara under nått decennium att östatsländerna har en sån otrolig skillnad i skatte och lönenivå gentemot västeuropa. Det är fullständigt omöjligt att stoppa stenen som nu är i rullning. Enda sättet vi har att värja oss tills dom börjar komma ikapp kostnadsmässigt måste vara att vi helt enkelt får bli effektivare samt att staten MÅSTE fatta att vi inte är en isolerad ö i europa. Det GÅR inte att bibehålla våran så kallade välfärd om vi ska kunna konkurrera. Ett av dom bästa exemplena tycker jag är svensk åkeri näring. Dom kan omöjligt konkurrera när våra dieselpriser ligger på det tredubbla mot öst. Det går liksom inte hur mycke man än effektiviserar och sparar. Förklara för mig hur åkarna ska kunna klara konkurrensen från öst OLHA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.