Totte_S
Hur ser ventilationslösningen i huset ut i övrigt? Självdrag enbart?

Vi hade (hoppas jag) problem med fuktigt kallvind, sannolikt beroende på att fuktig luft steg upp från huset. Difussionsplasten troligen inte tillräckligt bra monterad, men problemet verkar vara löst med undertryck i huset skapat med ventilation.
 
Jag har mekanisk frånluft ventilation så det råder undertryck i bostaden så det tränger nog inte upp så mycket genom den vindtäta pappen (hoppas jag)
Om jag ska bekämpa möglet vad ska jag använda för saker och vart skaffar man dessa ??
Jag ska se över rörgenomförningen för braskaminen och kanske minska ventilationen utåt byta den vindtäta pappen blir nog inte lätt .
Jag har även upptäckt att den som installerade centraldamsugaren EJ har dragit röret ut utan det mynnar på vinden vilket inte kan vara bra eller hur ..?
 
soniz skrev:
Byggfirman jag hade ville inte sätta plast som ångspärr och hävdade att den vindtäta pappen var lika bra eller bättre.
Här har du nog facit och jag anser det vara ett klart fall av felaktig konstruktion från byggfirmans sida. Hade din besiktningsman ingen invändning mot denna lösning vid slutbesiktningen? Har du hänvisat till ABS-05 finns en liten chans att kräva ersättning av byggfirman inom 10år från entreprenadens godkännande eftersom felet funnits från början.

Utan diffusionsspärr på isoleringens varma sida är det nog svårt att få till en låg relativ fuktighet på kallvinden i efterhand. Absorbtionsavfuktare och stängda ventiler kan vara ett sätt och om de två vindsutrymmena separeras blir ju luftvolymen som skall avfuktas mindre. Den gamla delen klarar sig troligen pga värmeläckaget genom bjälklaget tills du tilläggsisolerar....

PS Såg just att luften från centraldammsugaren mynnade på vinden - det ska den verkligen inte göra!!!


/Ingenjören
 
Redigerat:
Vore också intressant att veta vad det virket kommer ifrån eftersom även reglar/takstolar ser angripna ut? Menar att om det är stormfällt virke som legat ute lång tid i fuktig miljö som startar nedbrytningsprocesser och senare gör träet mer mögelbenäget.
 
[länk]
Detta är ingen avfuktande lösning. Det enda trygghetsvakten gör är att sänka den relativa luftfuktigheten genom att höja temperaturen. Fuktmängden i gram/m3 är fortfarande den samma.

Absorbtionsavfuktare och stängda ventiler kan vara ett sätt och om de två vindsutrymmena separeras blir ju luftvolymen som skall avfuktas mindre
Behöver man inte en avrinning till denna i form av en slag (för att slippa tömma en behållare)?

Skulle jag sätta en avfuktare hade jag valt en av typen sorptionsavfuktare men enligt samma installation som Ingengören beskrev.
 
Har haft liknande problem huset byggt 1909 tillbyggt 1989 i vinkel på nyare delen samma typ av mögel som du har. Under ca 8 år har jag provat olika lösningar och kommit fram till följande:
1 jag har separerat de två vindarna genom att stänga igen eller blockera luften att cirkulera från den ena till den andra.
2 isolera inte mer men se till att god ventilation uppnås på vinden nock och takfot
3 jag satte dit ventilation i nock (har provat att täcka för den igen men det blev mycket kondens igen)
4 behandlade angrepp med boracol (använd mask ingen hälsokost direkt)

Var uppe på vinden i går eftersom det alltid brukar vara värst när det har varit ca 10 minus sedan slår om till ca 2 plus. Torrt och fint. Jag har pratat med ett antal olika experter på området och fått olika svar, tillslut tog jag saken i egna händer och nu verkar det funka år efter år.
 
Du kan ju inte ha centraldammsugarutblåset rakt ut i en iskall vind!!!!
 
JPA666 skrev:
Du kan ju inte ha centraldammsugarutblåset rakt ut i en iskall vind!!!!
Jag tror inte det är dammsugaren som gör det, även om det ändå är helt fel. Den kör man nog inte tillräckligt ofta för ställa till med mögelangrepp.
Tror mer på att det är den vindtäta pappen som måste bytas till plast.

Har sett på tillbyggnaden på ett äldre grannhus hemma hur fukten tränger ut genom väggarna som verkar ha dålig ångspärr. Detta ökade rejält när de två äldre flyttade ut och en barnfamilj flyttade in istället.
 
Ingenjören skrev:
Absorbtionsavfuktare och stängda ventiler kan vara ett sätt och om de två vindsutrymmena separeras blir ju luftvolymen som skall avfuktas mindre. /Ingenjören
ToA skrev:
Behöver man inte en avrinning till denna i form av en slag (för att slippa tömma en behållare)?

Skulle jag sätta en avfuktare hade jag valt en av typen sorptionsavfuktare men enligt samma installation som Ingengören beskrev.
Jag tror vi menar samma sak - Sorptionsavfuktare och Absorbtionsavfuktare är samma pryl i alla fall enligt den här sidan: http://www.lfs-web.se/valja-avfuktare.htm

"Sorptionsavfuktare eller också kallad absorbtionsavfuktare uppfanns på 50-talet av Carl Munters. Tekniken som av ett antal fabrikanter sedan dess förfinats möjliggör avfuktning i temperaturer ända ner till -20 grader."

/Ingenjören
 
Då har man lärt sig något nytt idag med ;-)
Hade ingen aning om att det var samma sak.
 
Oavsett dammsugare, papp eller plast så är det brist på uttorkning. Dvs har du papp som ångspärr + dammsugare måste du lufta väl så mycket mer för att få ut fukten från vinden. Det ena måste dimensioneras efter det andra.
Jag skulle provat följande åtgärder först;
- dra ut dammsugarluften genom yttertaket
- tillse att det finns takfotsventiler så att luften kan få en chans att komma in (och ut men du hade i gavlarna?)
- Var försiktig med mögelbort eller liknande kemikalier. Jag har varit med om fall där det växte ännu bättre efter en sådan behandling.
 
Återigen det här med att öka ventilationen på vinden... Tester visar att ökad ventilation snarare höjer fukten på vinden. SP rekar ju nästan att skippa ventilation helt men säger för säkerhetsskull att gavelventiler nog är bra.
 
Tänkte försöka starta denna tråden igen.
1 år har snart gått och jag får ingen bukt med kondensering på undersidan av yttertaket med svartmögel som följd.
Jag har läst väldigt mycket nu om detta och har funderingar på att göra så här ,stänga igen luftspalt vid takfot och endast ha lite ventlation vid gavel med en liten ventil.
Behandla mögel med först borcanol sedan ev . klor, lägga på ca 10 cm lösull för att få taket tätare (byta ut papp mot plast närmast undertaket blir nästan en omöjlighet)
Jag har mek frånluft från en del av huset men ej från rummen som ligger under "mögelproblemet" tänkte därför utöka den med ett utsug från ett av dessa rummen.
Och en till sak vind delen med problem ligger mot norr det är tydligen rätt vanligt.
Tacksam för lite synpunkter om detta !
 
Tjena
Jag lutar också mot att du har pappen att skylla på. Du har ju en massa fuktig luft nere i bostaden (kommer från personer, att du diskar, lagar mat, duschar osv.) som diffunderar upp eller läcker upp på vinden via din icke diffusionstäta papp. Att den är vindtät gör ingenting, den ska ju skydda mot fukt och då kan de inte vara papper...
Jag antar nu att du har den direkt mot din gipsskriva längst ner mot innertaket. Har man inte det kommer fukt upp på vinden och om du varit duktig och lagt mycket isolering så har du säkert kallt på vinden.
Då kanske fukten fäller ut på din takstol...
Det kan också vara så att du inte ha något luftgap mot kanten längst ner som man ska ha för att luft ska strömma runt från undertaket vid stuprännan. Det har mitt hus förra ägare löst med att sätta några brädor i kläm mellan isoleringen och taket så att luft kan strömma.
 
soniz skrev:
Tänkte försöka starta denna tråden igen.
1 år har snart gått och jag får ingen bukt med kondensering på undersidan av yttertaket med svartmögel som följd.
Jag har läst väldigt mycket nu om detta och har funderingar på att göra så här ,stänga igen luftspalt vid takfot och endast ha lite ventlation vid gavel med en liten ventil.
Behandla mögel med först borcanol sedan ev . klor, lägga på ca 10 cm lösull för att få taket tätare (byta ut papp mot plast närmast undertaket blir nästan en omöjlighet)
Jag har mek frånluft från en del av huset men ej från rummen som ligger under "mögelproblemet" tänkte därför utöka den med ett utsug från ett av dessa rummen.
Och en till sak vind delen med problem ligger mot norr det är tydligen rätt vanligt.
Tacksam för lite synpunkter om detta !
Isoleringen är inte "tät", lägger du på mer blir vinden ännu kallare och kan kondensera fukten nerifrån lättare. Verkar problematiskt när man som i ert fall har ny (fast med felaktigt utförd ångspärr) och gammal byggnadsteknik och ventilation under samma tak. Byggfirman som fäste upp vindpappen borde du kunna klämma åt. Vindpapp är ju just vindpapp och den ska inte vara diffusionstät. Då skulle eventuell fukt utifrån inte kunna vädras ut. Men i ert innertak vill man definitivt att fukten ska stanna i bostadsutrymmet och inte sippra upp på den kalla vinden.

Jag tycker du ska anlita en eller flera erkänt kunniga människor för att reda ut era problem istället för att gissa dig fram. Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.