Har fått mögelangrepp på vinden det är ett gammalt hus som vi byggde på en vinkel på för ca 6 år sedan och idag när jag inspekterad vinden upptäkte jag detta (ska försöka skicka med en länk till bilder).
På den äldre delen av huset är vinden kanonfin och på den nya delen ser det ut som på bilden trots dubbla ventiler på gaveln.
Det är liksom rimfrost under råsponten kan säga ocg när det blir mildare väder tinar den och det blir fukt och tydligen mögelangrepp.
Vad ska man göra åt detta ,mögeltvätt och kratta ut en 20 cm lösull över hela taket (kanske läcker upp varm luft ??) mer ventilation ????
Tacksam för alla former av råd och tips !
 
  • IMG_0431.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0434.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Kommer fukten utifrån eller från huset är det man först kan kolla upp.

Finns fuktspärr?
Läcker taket?
Hur mycket isolering?
Ska man verkligen ha ventiler fullt öppna?
 
zeus_axel skrev:
Kommer fukten utifrån eller från huset är det man först kan kolla upp.

Finns fuktspärr? Ja
Läcker taket? Nej ,garanterat inte
Hur mycket isolering? ca 30 cm mineral ull (skivor)
Ska man verkligen ha ventiler fullt öppna? Vet ej men på den äldre delen har de varit så och den är byggd 1972 och där ser det fint ut under råsponten
 
Rimfrosten måste komma från att fuktig luft kondenserar på råsponten. Då är frågan hur uppstår detta luftflöde? Har du takfotsventiler som släpper in uteluft från takfoten in på vinden?
 
Problemet är att du har en kallvind, som så många andra av oss..

Lösull kommer att förvärra problemet eftersom du ytterligare sänker temperaturen på vinden. Problemet är ju inte värme som läcker upp utan luften som läcker upp. Den kan inte längre hålla sitt vatteninnehåll när den kyls av på vinden och då faller vattnet ut som kondens (eller rimfrost) på alla kalla ytor.

Sitter vindarna på nya och gamla delen ihop eller är de avskilda?

Har du ångspärr mot bostaden i nya delen?
 
BiFuel skrev:
Problemet är att du har en kallvind, som så många andra av oss..

Lösull kommer att förvärra problemet eftersom du ytterligare sänker temperaturen på vinden. Problemet är ju inte värme som läcker upp utan luften som läcker upp. Den kan inte längre hålla sitt vatteninnehåll när den kyls av på vinden och då faller vattnet ut som kondens (eller rimfrost) på alla kalla ytor.

Sitter vindarna på nya och gamla delen ihop eller är de avskilda? de sitter ihop.

Har du ångspärr mot bostaden i nya delen. Ja det är det, det är nån form av vindtät papp ovanpå innertaket som är av furu.
Och det ventileras in ute luft vid takfot via luftspalt
 
Är gamla delen tilläggsisolerad den också? Har den delen ångspärr mot bostaden?

Om inte kan jag tänka mig att fuktig luft kommer upp där, men kondenserar på den nyare vinden eftersom den är kallare i och med isoleringen.

Annars borde ju även den äldre delen mögla tycker jag...
 
AXS
Kanske det nya trät har lättare för att få mögel? Ett förslag till varför din tes, BiFuel, kan stämma.

Jag tror på minskad ventilation, bättre fuktspärr och kanske spruta något på möglet(Finns väl hyfsat snälla saker?).
 
I värsta fall får du ju ta till avfuktare, det ska vi montera snart...
 
Tack för svaren ,kom gärna med fler tips och råd .
Vad och vart kan man hitta nåt bra att bekämpa möglet med (det är ju inte så mkt ännu )
Jag ska testa att minska på ventilationen till att börja med.
 
soniz skrev:
Har du ångspärr mot bostaden i nya delen. Ja det är det, det är nån form av vindtät papp ovanpå innertaket som är av furu.
Och det ventileras in ute luft vid takfot via luftspalt

Vindtät papp? Ska det inte vara plast?
 
Byggfirman jag hade ville inte sätta plast som ångspärr och hävdade att den vindtäta pappen var lika bra eller bättre.
Jag har en genoförning för rör från braskamin genom taket och där kan nog en del luft komma igenom , ...??
Hur kan man förbättra det ?? det måste ju vara ett visst mått utan brännbart mtrl runt röret ??
 
Det brukar medfölja ngn gummimuff att täta mot diffussionsspärren.

Tyvärr har nog byggaren lurat dig, vindtät papp är just vindtät, det blåser inte genom, men den är inte diffusionstät, dvs fukt tränger igenom från boytorna.
Iaf har jag inte hörttalas om diffusionstät papp....
 
Mikael_L
zeus_axel skrev:
Kanske det nya trät har lättare för att få mögel? Ett förslag till varför din tes, BiFuel, kan stämma.
Så kan det faktiskt vara. Det är stora skillnader i kvalitet på trä. Råspont är så gott som alltid av relativt kass kvalitet och möglar mycket lättare än t.ex. regelvirke, men det är också stora skillnader mellan olika partier av samma slags virke. Mycket beroende på var trädet växte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.