kashieda kashieda skrev:
Som sagt, låt stolpen peka ut ur skärmen - mot ditt öga. Du tittar alltså längs med stolpen ner på marken.

Då kommer de fyra sidorna att ligga upp/ner och höger/vänster.
Stolparna ska väl stå upp, inte ligga ner? Eller tänker du att du är en fågel, så du kallar bortre sidan för uppåt och hitre sidan för neråt? Kan du inte använda samma beteckningar som vi andra? :worried:
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Stolparna ska väl stå upp, inte ligga ner? Eller tänker du att du är en fågel, så du kallar bortre sidan för uppåt och hitre sidan för neråt? Kan du inte använda samma beteckningar som vi andra? :worried:
Det är svårt att rita 3d på 2d och ännu svårare att rita i text. Ska se om jag orkar slänga ihop en figur...
 
Så här tror jag
kashieda kashieda skrev:
Det är svårt att rita 3d på 2d och ännu svårare att rita i text. Ska se om jag orkar slänga ihop en figur...
Jag tror du menar så här, om stolpen är den gröna Y-axeln uppåt i bilden.
Så bör den även säkras med snedsträva i X OCH Z led, inte i bara en av dom.

Tredimensionellt koordinatsystem som anger riktningarna upp, ned, öst, väst, norr, söder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Så här tror jag


Jag tror du menar så här, om stolpen är den gröna Y-axeln uppåt i bilden.
Så bör den även säkras med snedsträva i X OCH Z led, inte i bara en av dom.

[bild]
Typ så.

Exempel: ta en bräda eller linjal eller något snnat som har olika mått och försök böja den. Det är mycket lättare att böja runt en axel som ligger i den tunna planet än runt en som är vinkelrät mot detta plan.

Tänk nu att linjalerna står som stolparna, om de står med sin bredd längs staketet så har de väldigt lite böjstyrka tvärs staketet.
 
kashieda kashieda skrev:
Typ så.

Exempel: ta en bräda eller linjal eller något snnat som har olika mått och försök böja den. Det är mycket lättare att böja runt en axel som ligger i den tunna planet än runt en som är vinkelrät mot detta plan.

Tänk nu att linjalerna står som stolparna, om de står med sin bredd längs staketet så har de väldigt lite böjstyrka tvärs staketet.
Grå kvadrat, två pilar, en röd och en grön, två blå fyrkanter, enkel grafik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är stolpen sett ovanifrån. Lila är stolpskons järn som sticker upp från plinten.
Att böja stolpen åt det röda hållet kommer att vara enkelt men åt grönt håll svårt. Kort förklarat får de lila järnen längre hävarm gentemot centrum om de böjs grönt än rött.

Detta gäller för de enskilda stolparna. Eftersom stolparna sitter ihop längs med staketet får de stöd av stolparna strax bredvid genom skivverkan. Det är alltså bättre att sätta de lila järnen åt "fram/baksidan" av staketet, och inte mot grannstolparna.

Man vill nog sätta några stöd åt sidan också.

Svart linje förbinder gröna och röda kvadrater mot vit bakgrund. Kvadraterna ordnas diagonalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du kan sätta stolparna lite offset såhär, så kan staketet sprida krafter i sidled till grannstolparna och därmed styva upp hela konstruktionen.

Den som vill läsa mer kan titta på böjspänning, böjmotstånd, böjstyvhet och yttröghetsmoment inklusive Steiners sats.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L lantzen skrev:
Det är klätterväxter bakom. Nätet var bara tänkt som en temporär lösning som förhoppningsvis skulle kunna tas bort efter sommaren.
Det blir ju ett rackarns tryck på en så tät duk när Otto hälsar på. Enklast o billigast är att knäcka till plintjärnen, olja in underdelen av stolpen och slå in några kilar mellan betong o stolpe så den också får stöd underifrån. Då duken är av nylon så kan du med något varmt järn i lämplig storlek perforera den temporära duken på ngt konstnär sätt så den inte blir så stort vindfång för ev kommande söner till Otto.
Din kommande murgöna kommer naturligtvis också vara ett vindfång men betydligt mera genomsläpplig och för att förstärka upp konstruktionen så att krafterna fördelas över flera stolpar så skulle jag skruva en 145x22mm tryckt bräda på stolpänden med två 90mm skruvar i varje stolpe.
Lycka till!
 
Nissens
kashieda kashieda skrev:
Som sagt, låt stolpen peka ut ur skärmen - mot ditt öga. Du tittar alltså längs med stolpen ner på marken.

Då kommer de fyra sidorna att ligga upp/ner och höger/vänster.
Ok, det som förvillade var att du skrev ”ut ur skärmen”. Du menar rakt uppifrån…
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, det som förvillade var att du skrev ”ut ur skärmen”. Du menar rakt uppifrån…
Jag förstod faktiskt precis vad jag menade! :crysmile:
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
[bild]
Detta är stolpen sett ovanifrån. Lila är stolpskons järn som sticker upp från plinten.
Att böja stolpen åt det röda hållet kommer att vara enkelt men åt grönt håll svårt. Kort förklarat får de lila järnen längre hävarm gentemot centrum om de böjs grönt än rött.

Detta gäller för de enskilda stolparna. Eftersom stolparna sitter ihop längs med staketet får de stöd av stolparna strax bredvid genom skivverkan. Det är alltså bättre att sätta de lila järnen åt "fram/baksidan" av staketet, och inte mot grannstolparna.

Man vill nog sätta några stöd åt sidan också.
Om de lila stolpjärnen haft en nästintill kvadratisk tvärsnittsarea hade jag köpt din förklaring rakt av. Men eftersom de är platta så är jag inte lika bombsäker, plattjärn viker sig som bekant mycket lättare längs ena axeln än längs den andra (testa med vilken linjal som helst).

I verkligheten går jag dagligen förbi ett plank där man satt plintarna åt det håll du förespråkar, och de har böjt sig och planket lutar. Så jag vågar inte säga säkert vilket som är bäst, eftersom det är två fysikaliska regler som står mot varandra här.
 
L lantzen skrev:
Goddagens!
Jag har byggt en spalje mellan min tom och en bilväg. Då vägen är lite upphöjd har jag gjort den lite drygt 2m hög.

Jag har planterat murgröna, men i väntan på att den ska täcka spaljen har jag satt upp ett grönt nät som insynsskydd. När stormen Otto nu drog in så böjde sig hela konstruktionen (kombination av att stolpskorna böjde sig och att plintarna rörde sig) och jag skulle uppskatta lite input innan jag ger mig på att rätta till det.

Jag tänker mig att den spaljen med täckt murgröna kommer att vara ungefär ett lika stort vindfång som insynsskyddet är idag.

Då planken böjer sig mot kommunens mark kan jag inte tillåta mig själv att stötta det alltför mycket från det hållet, men litegrann kan nog accepteras. Men framförallt kommer jag att behöva stötta från min egen sida.

Min plan ser ut så här:
Slå ner ett jordankare per stolpe ca 70 cm in på min egen tomt och fäst ett spännband (alt regel) mellan detta och spaljestolparna.

Packa jorden på kommunens sida av plintarna. Kanske hälla på löst blandad betong?

Slå ner jordankare på kommunens sida av spaljen och fästa stormankare i dessa.

Bilder på fiaskot samt en skiss på planen hittar ni nedan.

Mkt tacksam för input!

[bild]
[bild]
[bild]
Du bör nog ta en kontakt med kommunens byggavdelning innan du fortsätter! Så fort du hamnar nära tomtgräns och mot gata, gäller regeln om maxhöjder!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Naturligtvis kan du räta upp stolparna med strävor eller spännband men det kommer att se ut som om stolparna är för dåligt förankrade…
Staket, plank, spaljéer eller stolpar som lutar är numera ett ganska vanligt problem det beror antagligen på får få eller klena stolpar eller att fundamentet är felaktigt eller för klent. I detta fallet är problemet nog främst de färdiga plintarna som är alldeles för klena eller för långt isär samt att det inte är någon överliggare mellan stolparna. Även när spaljén är täckt med murgröna kommer du ha minst lika stort vindfång men även en ganska stor vikt och om tanken är att spaljén skall stå i 15 år eller mer behövs bättre grundläggning med stora betongplintar och kanske även tätare mellan stolparna. Hur långt är det emellan stolparna? Hur höga är stolparna?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Som sagt, med det seglet kommer det krävas betydligt kraftigare stöttor.
Har ni funderat på att ha spaljen lite olika vinklar istället? Så att den kan stötta sig själv.
Eller bygga vidare på den befintliga, med avstickare inåt tomten på några ställen som små pergola-rum Dels så kommer det vara stadgande, dels så kommer det bryta upp vinden.
Bra förslag
Bryta av med typ pergola, sittbänkar eller kompost som någon föreslog, kanske en odlingslåda för köksväxter. Skapar små rum som höjer det estetiska
D Daniel__s skrev:
Bort med seglet och plantera klätterväxt på nätet bakom
 
L lbl44 skrev:
Du bör nog ta en kontakt med kommunens byggavdelning innan du fortsätter! Så fort du hamnar nära tomtgräns och mot gata, gäller regeln om maxhöjder!
Inte för spalje.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
kashieda kashieda skrev:
Typ så.

Exempel: ta en bräda eller linjal eller något snnat som har olika mått och försök böja den. Det är mycket lättare att böja runt en axel som ligger i den tunna planet än runt en som är vinkelrät mot detta plan.

Tänk nu att linjalerna står som stolparna, om de står med sin bredd längs staketet så har de väldigt lite böjstyrka tvärs staketet.
Om stolpen står på något så handlar det mer om dragstyrka än böjstyrka…
 
Nissens Nissens skrev:
Om stolpen står på något så handlar det mer om dragstyrka än böjstyrka…
Det är sant, men från bilderna i första inlägget syns det att stolpen hänger i järnen, som böjts...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.