D Daniel__s skrev:
Bort med seglet och plantera klätterväxt på nätet bakom
Det är klätterväxter bakom. Nätet var bara tänkt som en temporär lösning som förhoppningsvis skulle kunna tas bort efter sommaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ja, det var det första jag tänkte på också. Kommer bli väldigt svårt att få det att hålla med tät väv som knappt släpper igenom någon vind alls. Blir ett enormt tryck.[/QUOTE
B BäverBerra skrev:
Om nu ’seglet’ är en tillfällig lösning så borde du ju inte bygga om för att stadga upp utan där har du ju problemet. Ta bort och gör om?
Stabilt byggt btw att seglet sitter kvar ;)
:rofl:

Jag var faktiskt ute och tittade till allting på kvällen. Men ska jag vara ärlig så var jag faktiskt mest bekymrad för att nätet skulle blåsa bort. Men så här i efterhand så hade det varit det bästa som kunde hänt....
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Som sagt, med det seglet kommer det krävas betydligt kraftigare stöttor.
Har ni funderat på att ha spaljen lite olika vinklar istället? Så att den kan stötta sig själv.
Eller bygga vidare på den befintliga, med avstickare inåt tomten på några ställen som små pergola-rum Dels så kommer det vara stadgande, dels så kommer det bryta upp vinden.
Jag tänkte på avstickare inåt trädgården, men tänker att det kommer att krävas en per stolpe (eftersom de inte hänger samman). Beror väl visserligen hur bra vindfång det blir då det är täckt av murgröna.
 
  • Gilla
Kaskminator
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Med murgröna så får du inte samma problem
Hoppas du har rätt. Det är nog det som kan rädda mig...
 
Nissens Nissens skrev:
Ingenting kommer att hålla, det bästa du kan göra är att göra hål i pressenningen och återställa stolparna…
Det är faktiskt ingen pressening utan ett s.k. skuggnät så det är inte tätt, men jag kommer nog att behöva öppna upp det oavsett.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
OK... Tack allihopa för input!

Jag kanske var otydlig, men nätet som sitter uppe idag var bara tänkt som en temporär lösning till murgrönan tagit sig ordentligt. Så egentligen är jag intresserad av en lösning som borde klara av krafterna då murgrönan är färdigväxt. Helst ska lösningen inte innebära alltför mycket arbete då jag har väldigt lite tid för detta projekt den närmsta tiden. Å andra sidan kan jag absolut tänka mig lösningar som inte är så estetiskt tilltalande då de snart kommer att vara täckta med murgröna.

Det jag kommer att göra direkt är att skära lite vertikala snitt i nätet. Kanske 1 meter långa snitt varje meter eller så så att krafterna minskas..

Men jag kommer ändå att behöva stötta upp stolparna på något vis. Är lösningen med spännbanden helt idiotisk även om det "bara" är en spalje med murgröna det ska dimensioneras för?
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L lantzen skrev:
OK... Tack allihopa för input!

Jag kanske var otydlig, men nätet som sitter uppe idag var bara tänkt som en temporär lösning till murgrönan tagit sig ordentligt. Så egentligen är jag intresserad av en lösning som borde klara av krafterna då murgrönan är färdigväxt. Helst ska lösningen inte innebära alltför mycket arbete då jag har väldigt lite tid för detta projekt den närmsta tiden. Å andra sidan kan jag absolut tänka mig lösningar som inte är så estetiskt tilltalande då de snart kommer att vara täckta med murgröna.

Det jag kommer att göra direkt är att skära lite vertikala snitt i nätet. Kanske 1 meter långa snitt varje meter eller så så att krafterna minskas..

Men jag kommer ändå att behöva stötta upp stolparna på något vis. Är lösningen med spännbanden helt idiotisk även om det "bara" är en spalje med murgröna det ska dimensioneras för?
Jag tror inte att du behöver stötta upp dem igen efter att du rätat upp dem om du ser till att vindfånget blir mindre.

Det man borde gjort från början vore att vrida plintarna 90 grader så att järnen höll upp stolparna i sidled. Men det är lite väl mycket jobb att göra det i efterhand…
 
  • Gilla
Obelixen och 4 till
  • Laddar…
Nissens
S Sallader skrev:
sätta upp något insynsskydd som inte är så tätt ? Så det inte blir sånt segel. Jag har ribbor med 0,5 cm mellanrum. Syns inget igenom.
Problemet med den lösningen är att det krävs bygglov…
 
A
Nissens Nissens skrev:
Problemet med den lösningen är att det krävs bygglov…
sätt tätt upp till 1,1m och med 50% luft ovan 1,1 meter.
kommer upplevas tätt och krävs inget bygglov
 
Nissens
A Aunty skrev:
sätt tätt upp till 1,1m och med 50% luft ovan 1,1 meter.
kommer upplevas tätt och krävs inget bygglov
Det jag kommenterade var en lösning med 0,5cm mellanrum för att det inte skulle bli någon insyn.

Och det kräver bygglov.

Vet inte om din idé är bygglovsfri, men om det är så, så kan det vara en bra lösning. :)
 
A
Nissens Nissens skrev:
Det jag kommenterade var en lösning med 0,5cm mellanrum för att det inte skulle bli någon insyn.

Och det kräver bygglov.

Vet inte om din idé är bygglovsfri, men om det är så, så kan det vara en bra lösning. :)
fast en konstruktion med 0,5cm mellanrum kan även den vara bygglovsbefriad beroende på hur den är uppbyggd i övrigt.
 
Rikta upp järnen i stolparna och sätt ett extra järn på sidan mor gräsmattan.
Ett som fäster i plinten i nederkant och stolpen i ovankant.
Kommer iaf hålla betydligt bättre.
Men nedgrävda plintar brukar aldrig bli lika stadiga som när man gräver en djup grop och gjuter fast ett metallrör.

Galvade metallrör är inte jättedyra.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag tror inte att du behöver stötta upp dem igen efter att du rätat upp dem om du ser till att vindfånget blir mindre.

Det man borde gjort från början vore att vrida plintarna 90 grader så att järnen höll upp stolparna i sidled. Men det är lite väl mycket jobb att göra det i efterhand…
OK, det låter ju lovande!
 
Gör seglet 50 cm lägre.. Det minskar ytan samt momentet på stolparna, dessutom är vinden svagare längre ned.
Men det kommer starkare vindar än Otto, va så säker!
 
Nissens
L lantzen skrev:
OK, det låter ju lovande!
Ja, du kommer att märks att järnen är rätt starka när du skall räta upp stolparna. Det syns på järnen att det varit stora krafter i rörelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.