...när ni säljer, har ni inte precis köpt?

Begreppet dolt fel existerar inte för bostadsrätter tror jag. Dessutom skulle jag säga att ni fick, indirekt, info om att badrummet är icke fackmässigt utfört pga golvbrunnen som säljaren flyttade.

Så en process mot säljaren tror jag är svår. Kakelleverantören, ja. Vad ska de ersätta, själva plattorna? Det kostar ju ca 150,000kr att renovera ett badrum och om det är rent kosmetiskt så är det troligtvis ingen ide att dra igång en process alls.

Hur ser det ut på "motsatt" sida? Är det en gipsvägg där?
 
F
Byggis1976 skrev:
...när ni säljer, har ni inte precis köpt?

Begreppet dolt fel existerar inte för bostadsrätter tror jag. Dessutom skulle jag säga att ni fick, indirekt, info om att badrummet är icke fackmässigt utfört pga golvbrunnen som säljaren flyttade.

Så en process mot säljaren tror jag är svår. Kakelleverantören, ja. Vad ska de ersätta, själva plattorna? Det kostar ju ca 150,000kr att renovera ett badrum och om det är rent kosmetiskt så är det troligtvis ingen ide att dra igång en process alls.

Hur ser det ut på "motsatt" sida? Är det en gipsvägg där?
IOM att vi fick våtrumsintyg så antog att vi att det är rätt utfört. Vad man får eller inte får är en jingel för nåt som inte är insatt. Dessutom flyttades den innan vi fick tillträde. Deras lösning.

Ja, vi har inte planer på att sälja men någon gång ska man väl göra det?

Hur väggen ser ut bakom vet jag inte, där bor grannen.

Dolt fel finns väl absolut i bostadsrätter?
 
F
Krikkan skrev:
En bekant hade liknande problem i duschen i ett nyrenoverat badrum. Det var nån sorts blåaktig missfärgning, men jag vet inte om den ändrade sig såsom eran. Firman som hade gjort kaklet kom dit och tittade och bytte sedan ut några plattor (har jag för mig, som sagt inte mitt badrum). Efter det försvann missfärgningen.
Tack, precis så blåaktig färg är det. De ska komma och kolla och byter väl då. Bra att veta att man inte är ensam om detta.
 
ChrisLind skrev:
Tack, precis så blåaktig färg är det. De ska komma och kolla och byter väl då. Bra att veta att man inte är ensam om detta.
Berätta gärna hur det gick sedan! Om de bytte plattorna, och om problemet försvann.
 
Byggis1976 skrev:
Ok, gör man det själv så ja....men att en firma skulle kunna göra det betvivlar jag starkt. De är för oförsiktiga och snabba.
Det är inga problem för en kakelsättare att byta plattor som sitter på folie, detta är lätt som en plätt:D
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Jag tvivlar inte på att ett företag kan byta dem, det jag tvivlar på är att de är så försiktiga att de inte skadar tätskiktet bakom...:p
 
O
Tydligen så kan det fungera att knacka bort någon platta i anslutning till att kaklet är satt. Men dröjer det för länge så fäster det för mycket... Nä jag skulle inte lita på att det går helt smärtfritt att ta ner samtliga plattor i ett badrum utan att sabba tätskiktet någonstans...
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Hej, länge sedan denna tråd blev inaktiv. Sitter dock med ett liknande problem och skulle vara intressant att höra om Filip eller någon annan kommit på en lösning..

mvh
Johannes
 
J Johannes84 skrev:
Hej, länge sedan denna tråd blev inaktiv. Sitter dock med ett liknande problem och skulle vara intressant att höra om Filip eller någon annan kommit på en lösning..

mvh
Johannes
Liknande problem hos oss, plattor längst ned mot golvet. Mattvit Höganäsplatta. Tätskiktet är folie.
 
  • Mattvit Höganäsplatta på vägg möter mörkgrå klinker på golv vid golvbrunn, tecken på tätskiktsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Morgan R skrev:
Liknande problem hos oss, plattor längst ned mot golvet. Mattvit Höganäsplatta. Tätskiktet är folie.
Samma hos mig fast mina plattor mörkar över hela. Så länge tätskiktet finns bakom ska det vara lugnt (enligt experterna).

jag var i kontakt med Byggkeramikrådet, se nedan svar.


"Det där är ett fenomen som vi har sett till och från men vi vet inte med 100% vad orsaken beror på. Vad vi vet är att kakelplattor har en absorption i godset ”kroppen” som absorberar <10 % vatten.

Detta innebär när den får tillgång till fritt blankvatten så kommer den att absorbera detta och med tiden bli mörkare. Men om man inte fortsätter att blöta ner den så kommer den att torka och återgå till det normala. Men badrummet används ju varje dag så det kommer att troligen inte att torka ur innan man använder badrummet igen.

Vad säger standarden då är det fel på plattan? Det finns ingen standard idag som man kan säga att det är rätt eller fel i keramiken finns helt enkelt ingen provmetod som säger att en kakelplatta ska klara detta? Vad vi har sett är att vissa plattor klarar detta bättre och vissa sämre.

Vad branschen har sett så är problemen oftast kopplade till golv/väggvinkel där det lätt bildas en kanal som gör att vatten kan bli stående och absorberas upp i plattans baksida och skapa denna missfärgning. Om det är orsaken till problemen eller en kombination av platta och utförande är svårt och säga?

Vi på byggkeramikrådet har olika riktlinjer bland annat färdigtutförande se länk* https://wwwbkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/03/Riktlinjer-för-färdigt-utförande.pdf där står det bland annat under kapitel 9. Sista stycket viktigt att ha fullgod täckning för att undvika detta och på så sätt hindra att plattan får tillgång till fritt stående vatten.

På så sätt undvika att detta uppstår. Men om det är orsaken eller ej kan jag inte svara på."


"Ja du har förstått detta helt riktigt. Det är en del i problemet att vi bygger för täta badrum vattnet stannar mellan tätskiktet och keramiken. Nu bygger vi väggarna i skivmaterial och då behövs den väldigt täta folien.

Bra att du tog bilder då kan du följa om det fortsätter. Tyvärr så tyder detta på att det finns en kanal i golv vägg vinkel. Jag tycker att du ska prata med entreprenöern och se om ni kan skrapa ur fogen i golv/väggvinkel och prova att täta kanalen med någon form av massa. Dvs skrapa ur ca 10-15 cm och fylla med något så att man stoppar vattnet förslags vis utanför duschväggen så att vattnet stannar innan. Då kommer troligen plattorna att torka ut. Men kan prova att skrapa på två ställen och blåsa med tryckluft och se om det finns vatten i ”kanalen” och blåsa rent från den ena till det andra. Ta det som ett tips det kanske inte funkar. Men kostar heller inget att testa. Man får vara försiktigt att man inte skadar tätskiktet."
 
  • Kaklade väggar och golv i badrum med marmormönster, vissa plattor mörkare på grund av absorption.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av tre olika avslutningar mellan golv- och väggplattor i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Morgan R
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.