Har man tålamod, kan man fräsa bort kakel. Tätskiktet blir knappast drabbad.
Det gäller att göra det själv med tålamod o noggrannhet. Lämnar du samma sak till en firma då får man garanterad punkterad tätskikt.
Men det gäller att hitta samma färg med bättre kvalite.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Ok, gör man det själv så ja....men att en firma skulle kunna göra det betvivlar jag starkt. De är för oförsiktiga och snabba.
 
F
Det är inget jag skulle våga mig på...
 
Ta dit ditt försäkringsbolag kanske?

Har ni någon annan dusch? Kan ni låta den vara och sen mäta fukt? Eller om ni ska på semester, och kan mäta / kolla när ni kommit hem....
 
Thomas59
Jonatan79 skrev:
Nej, dom tar på sig ansvaret isf såklart, du har ju våtrumsintyget. Det är ju några mm från silikon ner till tätskiktet så det bör gå om det inte är för trångt.
Om det är några millimeter mellan silikon och tätskikt behöver man ju inte ta bort silikonen eller hur. Det är ju först om silikonen "bottnar" mot tätskiktet som problem kan uppstå.

Någon risk för fuktskada pga av detta finns inte, givet att tätskiktet är ok. Kvarstående vatten, som innehåller smuts, kan dock med tiden ge upphov till dålig lukt men den risken är ju inte särskilt stor. En annan nackdel, som nämnts, är ju att silikonen blir ful med tiden och är lite svår att rengöra.

Kakelplattorna måste ha något fabrikationsfel. Så där ska det inte se ut. Alldeles oavsett det så finns som sagt ingen risk för fuktskador pga detta, givet då att tätskiktet är ok.
 
Thomas59
Byggis1976 skrev:
Ta dit ditt försäkringsbolag kanske?

Har ni någon annan dusch? Kan ni låta den vara och sen mäta fukt? Eller om ni ska på semester, och kan mäta / kolla när ni kommit hem....
Fuktmätningar på "våtsidan" av ett tätskikt säger inget. Det kan vara kvarvarande fukt i månader under kakel/klinker utan att det är något fel i sig.

För att en fuktmätning ska vara relevant måste man in på "torrsidan" dvs utsidan av tätskiktet. Tex från ett angränsande rum eller i förekommande fall från underliggande rum.
 
  • Gilla
målarbyxan
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
Fuktmätningar på "våtsidan" av ett tätskikt säger inget. Det kan vara kvarvarande fukt i månader under kakel/klinker utan att det är något fel i sig.

För att en fuktmätning ska vara relevant måste man in på "torrsidan" dvs utsidan av tätskiktet. Tex från ett angränsande rum eller i förekommande fall från underliggande rum.
Ja, men det är väl bäst för TS att rapportera in detta och inte pilla själv eller låta tiden gå så problemet (om det är ett) växer.....
 
Hur gick "flytten" av golvbrunnen till? Var det bara "ramen" som flyttades?
 
Thomas59
Byggis1976 skrev:
Ja, men det är väl bäst för TS att rapportera in detta och inte pilla själv eller låta tiden gå så problemet (om det är ett) växer.....
Absolut men fortfarande gäller att mäta rätt om det ska vara relevant.
 
Thomas59 skrev:
Absolut men fortfarande gäller att mäta rätt om det ska vara relevant.
Jo, jag håller med. Det bästa är väl som du skrev att mäta på "andra" sidan. om det finns någon sådan möjliget. Men konstigt nog? så brukar ju besiktningar (tex vid överlåtelse) göras från "våtsidan" men då man inte duschat på ett tag.
 
Thomas59
Byggis1976 skrev:
Jo, jag håller med. Det bästa är väl som du skrev att mäta på "andra" sidan. om det finns någon sådan möjliget. Men konstigt nog? så brukar ju besiktningar (tex vid överlåtelse) göras från "våtsidan" men då man inte duschat på ett tag.
Jo jag har noterat det också. Många besiktningsmän är nog helt enkelt rätt okunniga. Finns ju inga formella kompetenskrav på en besiktningsman. Vem som helst får kalla sig det.

Att mäta på "våtsidan" ger inget användbart resultat oavsett hur länge man väntar. Även om det är torrt under tex kakel kan det ju finnas fuktskador på andra sidan tätskiktet. Det ska vara rätt stora fuktskador innan det ger nån vettig indikation.
 
Thomas59 skrev:
Jo jag har noterat det också. Många besiktningsmän är nog helt enkelt rätt okunniga. Finns ju inga formella kompetenskrav på en besiktningsman. Vem som helst får kalla sig det.

Att mäta på "våtsidan" ger inget användbart resultat oavsett hur länge man väntar. Även om det är torrt under tex kakel kan det ju finnas fuktskador på andra sidan tätskiktet. Det ska vara rätt stora fuktskador innan det ger nån vettig indikation.
Så kan det nog vara. Det finns ju behörighertorganisationer även för besiktningsmän, tex SBR. Skulle du säga de har formella krav, eller tar de in vem som helst?
 
Thomas59
SBR ger väl en viss trygghet men ska jag vara ärlig så inger informationen på SBR's hemsida inget större förtroende då man redan i inledningstexten börjar tala om lagstadgad undersökningsplikt. Någon sådan finns inte. Ser även andra tveksamma skrivningar men ok, SBR är bättre än inget alls.

SBR har ju vissa grundkrav + egen utbildning så vem som helst tar dom ju inte in men som sagt Besiktningsman är ingen skyddad titel så vem som helst kan kalla sig det.

Med tanke på hur lite husspekulanter kan om husköp lär nog många ha svårt att se skillnaden.
 
F
Tack för svar allihop! Nu har vi varit borta över midsommar och duschen har stått torr i fyra dagar. Även om vi kunde se att skuggorna var markant mindre tydliga så fanns de kvar. Alltså rinner vattnet undan, men långsamt. Dock vet jag inte om kaklet är missfärgat av detta eller om det bara är fukt kvar efter 4 dagar som lyser igenom. Antagligen inte då vi inte såg några skuggor när vi flyttade in.

Detta är en bostadsrätt, som vanligt jäkligt svårt att få dit en besiktningsman innan köp.

Ska detta anses som ett dolt fel som säljaren har ansvar att fixa? Ska man dra igång någon form av process mot säljare, kakelleverantör eller hantverkare? Vem kan man fråga om råd? Om vi vet att det bara är fukt mellan tätskikt och kakel är ju detta i sig inget problem (bara kosmetiskt) - dock vill vi inte bli ersättningsskyldiga när vi säljer.
 
En bekant hade liknande problem i duschen i ett nyrenoverat badrum. Det var nån sorts blåaktig missfärgning, men jag vet inte om den ändrade sig såsom eran. Firman som hade gjort kaklet kom dit och tittade och bytte sedan ut några plattor (har jag för mig, som sagt inte mitt badrum). Efter det försvann missfärgningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.