Hejsan!

Här kommer en update och en följdfråga!

Nu har vi rivit bort spånskivan och isoleringen innefrån garaget för att se hur väggen ser ut allmänt, eller ja snarare stommarna. Vi valde ett ställe som var "mer utsatt".. för att se de värsta delarna.. och jag tror det räckte med vad man såg (bifogar en bild på "hörnet".. eller en del under fönstret snarare).. för att förstå att det troligen behövs rivas rakt upp och ner...men jag har två frågor... längs vägen så att säga..

1. Är det möjligt att byta delar av stommen utan att saker och ting rasar helt?.. om det skulle visa sig att alla delar inte är dåliga sedan när det väl kommer till kritan och man river hela invändigt?

2. Krävs det bygglov för att återuppföra att garage på samma plats där det står? (är det någon skillnad på om vi bestämmer oss för att ha förråd/carport.. alt garage?)

MVH Sandra
 
  • rude_garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte vad som krävs vid en renovering av befintlig bygnad.
Bygger du om mellan garage och carport utgår jag från att lov krävs då du ändrar utseende och funktion på bygnaden

Det går att byta delar av stommen i taget. Man kan tex öppna upp uppe vid taket och stötta takstolar eller hammarband med stöttor medans man river och ersätter den skadade väggen
 
Hejsan Mats_O!
Hur tror du det ligger till med bygglov om vi bygger ett annorlunda tak på garaget då? (just nu har vi sådant här platt tak med papp typ.. vi har vanligt plåttak på huset och har funderat på att oavsett ändra till samma stuk på taket, om det nu går). Är de mycket "kinkiga" med bygglov och sådant om man ändrar utseende?

Okej.. så tar man bort ett stöd, får man kompensera med ett annat (tex en stötta av något slag) ? ..tycker Du att det är onödigt jobb om man skulle välja att göra det på de viset.. om man även måste byta tak (alltså hehe, det där blev komplicerat.. men tycker du att det är "lättare" att riva och bygga nytt.. än att försöka renovera det som är?).

Tack för kommentaren!
MVH Sandra

::)
 
Fördelen med att riva är ju att allt blir nytt och fräsht. Det går troligen fortare också iom att man kan riva med kraftigare (våldsamamre) metoder

Nackdelen är att man inte tar rätt på de delar som ev är ok och att man måste utrymma helt under tiden.

Några frågor som ni bör ställa er:
Vad ska ni ha garaget till i framtiden
Klarar ni er utan under byggtiden

Som jag tolkar dig så vill du i princip byta väggarna och taket. Känns då som att elystemet och dörrarna är det enda som blev kvar. Stämmer detta så är det nog en bra ide att montera ned dessa och lagra dem någonstans och bygga nytt under tiden
 
Hejsan Inger P!
Jag har förstått att de är kinkiga. Det är lite tråkigt, man borde ju få göra som man vill när man köpt ett hus (okej okej, det finns gränser men förstå mig rätt)! Men det är som vanligt, storebror ska hålla ett vakande öga på allt som händer...

Vet du vad ett bygglov kostar? Är det olika priser beroende på vad man ska göra eller? Om man har flera grejer på gång ska man ta bygglov för dom samtidigt eller..?

Ha en trevlig kväll !
MVH Sandra

:)
 
Tror det var någonstans runt 1500 jag gav för bygglovet till mitt förråd/carport. Dvs småpengar i förhållande till matrialkostnaderna men iofs, många bäckar små
 
mats_o skrev:
Några frågor som ni bör ställa er:
Vad ska ni ha garaget till i framtiden
Klarar ni er utan under byggtiden

Som jag tolkar dig så vill du i princip byta väggarna och taket. Känns då som att elystemet och dörrarna är det enda som blev kvar. Stämmer detta så är det nog en bra ide att montera ned dessa och lagra dem någonstans och bygga nytt under tiden
Hejsan!

Alltså garget i sig är inget av vikt för oss. Vi tänker inte ha ett varmgarage om man säger så. Vi vill ha antingen kallgarage eller carport (med förrådsdel).

Som det är idag så står det redan på en platta för sig själv (vårt nuvarande garage alltså) precis vägg i vägg med vårt hus. Jag TROR att den sidan av garaget är i okej skick - med tanke på att den är mot husväggen..det är de andra väggarna som är problematiska.. de har stått i "15 år" utan hängrännor.. så allt vatten har runnit ner längs träpanelen..(vilket har gjort att den nedersta delen murknat). I övrigt verkar det vara ganska välgjort (isolering, plast imellan.. spånskivor på insidan osv).. de flesta övre delarna av "stommen" verkar ha friskt trä...

Tack för responsen! Ha en trevlig kväll..
MVH Sandra

::)
 
mats_o skrev:
Tror det var någonstans runt 1500 jag gav för bygglovet till mitt förråd/carport. Dvs småpengar i förhållande till matrialkostnaderna men iofs, många bäckar små
Hej igen hehe..
Tänkte mest om det var någon prisskillnad på om man ville ha bygglov för en sak eller flera.. vi har tex planerat att bygga om/ut våran uteplats (inglasad resp. inte inglasad) också framöver (så vitt jag vet brukar byggloven hålla i sig några år?).

MVH Sandra
 
Hejsan Inger P!
Vi är ganska nöjda med den storleken av garage som vi har nu (9,10x4,6 - det är inkl ett förråd på slutet också). Bygger man lika stort kan man ju använda samma platta om inte annat! Tyvärr har vi inte plats att bygga en carport också då vi bara har ett garage och en uppfart (precis lagom stor till bilen). Så det är antingen eller som gäller.. *om man säger som så*

MVH Sandra
 
Inger.P. skrev:
Du kan ju ha carporten framför garaget. Det hade vi vid vårt förra hus. I den carporten gick det faktiskt in 2,5 bil (på längden). Längst in var garaget.

Oftast orkar man ju inte köra in bilen i garaget... om det nu går överhuvudtaget förstås... Garage har ju en förmåga att fyllas med allehanda "bra-att-ha-saker".

9,1 x 4,6 låter väl som en lagom storlek på garaget. Det är BRA att ni redan har plattan. Naturligtvis är det bäst att bygga samma storlek som tidigare.
Hejsan!
Hehe ja garage är livsfarliga på den punkten - att man samlar på sig för mycket "krimskrams"..

Angående carporten.. vi har ca 4 meters uppfart från den allmänna vägen till vår garageport.. förstår du dilemmat..?! Inte så snyggt att börja ingången till huset med en carport direkt vid grindstolpen ::)

MVH Sandra
 
  • 002-huset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inger.P. skrev:
Precis vad vi hade! *fniss* Vet inte hur de fått den godkänd... kanhända var carporten ett svartbygge.

Den syns här till vänster på bilden.

Hejsan!
Påminner onekligen om vårt hus inkl "garagelösning" (bilden alltså). Men vi får se, det är väldigt nära till grannens hus brevid garaget (man undrar hur de fått bygga så).. deras köksfönster (visserligen från arbetsbänken men ändå) är bara kanske 3 meter ifrån våran garagevägg...

Antar att man måste be om tilltåelse från husägaren innan man gör några förändringar på garaget ? med tanke på hur nära det är mellan...

Gäller det även om man skulle byta "tak" på garaget (om man låter allt annat vara likadant.. förutom att man skaffar ett tag med lite mer lutning)..?

MVH Sandra

:-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.