Inger.P. skrev:
Ja det såg ju onekligen lite murket ut :-?

Frågan är hur regelverket är. Det kanske är friskt... En mäklare är ju ingen byggexpert precis... Kanhända räcker det med ny panel och att ni bygger ett lutande tak... ...
.... hehe jag sa ju det ;)

Ja precis, med tanke på att de flesta spånskivorna som satt på väggarna därinne inte såg mögelangripna ut eller fuktskadade (visst fanns det några.. men inte lika illa som utsidan om man säger så). Garageporten är totalt slut hehe vi fick ta i ordentligt för att få upp den! ::)

Saken är den att det är väldigt snålt om plats till grannen och det är bara en framställningsplats framför garaget mot vägen, så det är svårt att lägga till något. Garage är inte jätteviktigt för oss - därför vi frågade lite om carport alt garage :) Men jag tror personligen att det är billigare att åtgärda garaget själva liksom än att bygga nytt. Men för att vara på säkra sidan måste man ju dit och peta lite på alla skivor och kontrollera fall osv..

Så klart det finns många lämpliga hus att välja på, men det är alltid nått som ska göras nått som ska renoveras.. och i huset ifråga som vi är intresserade av så är det perfekt. kanonplanlösning, nyrenoverat sovrum x 2 (plus nya golv i alla), vardagsrum, kök (inkla sprillans nya vitvaror inkl tvättmaskin o torktumlare). Huset är inte eftersatt direkt bara garget.. det är de som är så fånigt! Det här huset är dessutom lite nedsatt prismässigt pga att det bör dräneras om och pga garaget.. så det känns liksom väldigt värt sina pengar! Ett garage är ju eg en småsak i sammanhanget (men ska ändå åtgärdas eller göras nått åt) det är inte så att det rasar inom ett år direkt men det är heller inge bra kvalite eller snyggt att se på hehe. Samma sak med dräneringen, är inga uppenbara direkta fuktskador i källaren.. men mäklaren upplyste att det bör göras framöver (och så är det på många hus).

Om vi köper huset ifråga så kommer det givetvis besiktigas av Anticimex innan köpet.. så man får svart på vitt på alla fel o brister.

God Jul & Gott Nytt År!
MVH Sandra

:cool:
 
när du drinerar huset så drenerar du även på samma djup runt garaget du lär ju inte ha problem med att det rengnar genom betongplattan eller hur då har du löst det.

sen ser du till att det är ett hellt tak på garaget.

sen tar du å byter ut dålig ytterpanel på garaget å om du då träffar på dåliga reglar så byter du ut dem vart-effter jag tror inte du behöver riva ditt garage så ta det lungt å byt vägg för vägg så ska du se att det ordnar sig jag vet inte varför de övriga datanissarna här är så sugna på så mkt jobb är dom kanske garage försäljare??
 
Hejsan!

Tillägger härmed i konversationen att vi har skrivit kontrakt och betalat handpenning på huset ifråga! Vi var och tittade på fler hus men det här var det ultimata huset för rätt penning :) Så nu kommer jag nog vara här och tjata mer om garage och dräneringar ;)

Apropå garaget då. Jag är ju av samma åsikt som "sistnämde" jag tror minsann inte det är något fel på stommarna. Så vi kör på den taktiken. Vi kommer riva och sätta upp ny panel i sommar och samtidigt ta oss en titt på hur alla stommar verkligen ser ut (svårt att se nu.. man kan inte gärna börja riva...)

Men till sista mars kommer vi in i huset och får då möjligheten att kontrollera allt mer noggrannt. Men ska tillägga att även besiktningsmannen trodde att det ev räckte med att byta panelen och fixa lite lutning på taket (plus hängrännor då och ny dörr då).

Tack för alla tips o trix. Antagligen öppnar jag ny tråd när det väl kommer till kritan sen och jag undrar över flera saker.. (fast hmm å andra sidan hoppas jag ju att jag inte ska behöva fråga om nått.. att det går så bra att jag slipper.. ;) )

MVH
Sandra
 
Inger.P. skrev:
Grattis till husköpet och lycka till med garagerenoveringen!  :)

Tackar!

Garagerenoveringen är bara en del av det hela, men finns några högre prioriterade områden (man vill ju bo bra först så att säga, sedan tar man tag i andra utrymmen) :) Men jag tror det blir jättebra - i slutänden både med huset och garaget och allt annat :D

MVH Sandra

;D
 
passa på att låta en elfirma göra en elbesiktnig åxå! isolationsprova mm. samt lämna pris på kostna för att åtgärda eventuella brister, för jag förmodar att anticimex inte gör elbesiktning.det kan vara väl satsade pengar=prutbart på huspriset

lycka till!
 
Synnerligen gott råd. Dessutom får man bort risken för att det är nått hemmautnämnt "proffs" har varit i farten
 
Hemmakatten
Hur vet ni att huset måste dräneras om? Är det fuktskador i källaren? En omdränering kan lätt föra med sig andra kostnader för följdskador.
 
Hemmakatten skrev:
Hur vet ni att huset måste dräneras om? Är det fuktskador i källaren? En omdränering kan lätt föra med sig andra kostnader för följdskador.
Vilka följskador tänker du på?
 
Hemmakatten
Allmänt sett brukar man väl ofta se att det är dags för omdränering om man tittar inuti källaren. dvs. det kan vara fuktgenomträngningar. Har sett källare där man haft badrum/bastu och där kaklet hade lossnat pga fuktskador i sockeln. Man kan också ganska ofta se källare som är omgjorda till gillestugor mm där väggarna kan vara inklädda med träreglar o innerväggar och även källargolven finner man ganska ofta med parkett. Bakom dessa väggar o golv med fel konstruktion kan man ofta hitta fuktskador. Det var det jag menade med följdskador, dvs. det blir inte bara frågo om en omdränering utan även inne i källaren måste (stora?) renoveringar till.
 
OK, sant!
 
Jag fick se att porten på det där garaget liknar min port, jag la en tråd här under med bifogad bild " Behöver hjälp med att identifiera grej på min port " du kanske kunde titta om det är samma mekanik på den porten som min och isåfall titta vad som saknas på min om du har möjlighet.
 
Jag ökade ljuset på din bild lite och inser att det nog kanske inte är samma port tyvärr.
 
Hemmakatten skrev:
Allmänt sett brukar man väl ofta se att det är dags för omdränering om man tittar inuti källaren. dvs. det kan vara fuktgenomträngningar. ....
Hejsan!

Så här ligger det till :) Redan i annonsen till huset.. stod det att omdränering bör ske (utvändigt så att säga plus att få till isolering.. så nått liknande isodrän va tanken från våran sida). Men när vi kollade runt lite själva, så ansåg vi att det inte såg så tokigt ut (än iaf - man kan ju aldrig garantera sig mot framtiden). Men eftersom huset är byggt på sjuttiotalet så rekomenderas det ju som "standard" (bara pga åldern verkar det som).

När vi sedan tog dit en besiktningsman från Anticimex (han hade gjort en liten besiktning innan med fuktmätningar osv - alltså enbart fukt i källaren! Till dom som egentligen vann budgivningen...ps 2 han hade besiktigat huset för några år sedan också).. därför ville vi ha samma besiktningsman *man kan få mycket trevliga tips och inlägg från tidigare besök om man gör så*... de får ju eg inte säga något om tidigare inspektioner.. men å andra sidan slinker ju ett o annat ur ;)

Nåja han rekomenderade oss att strunta i yttre dränering runt huset.. då det inte gett nått utslag på mätningarna och tydligen var området där huset står.. väldigt "sandigt" (vilket jag antar ger ganska bra dränering själv... fast min logik kanske sviktar). MEN istället rådde han oss till att dränera om invändigt.. då det verkar som om de isolerat plattan med sågspån.. vilket har dragit åt sig fukt och avger numer mögeldoft i gillestugan och i ett förråd.

Så numer lutar det mot att alla golv ryker i sommar och vi ska städa upp på plattan.. och lägga antingen nivell eller platon.. på plattan och installera mekaniska fläktar som drar ut doften.. eftersom den tydligen aldrig försvinner riktigt (det sägs att oavsett om man gör rent lägger matta osv nya golv.. så åerkommer vanligen mögeldoften inom några år.. även om det inte är nå fel).

Det enda stället som hade något fel... var i badrummet där väggmattan lossnat och viss bakteriell påväxt kunde urskiljas.. men han rekomenderade oss till att riva ner alla ytskikt och låta det torka upp under vintern (nästa då - i några månader). Han trodde det skulle räcka (vilket vi ser då ju..).

Garageplattan i sig verkar ju inte speciellt fuktangripen.. mer än att den är väldigt blöt "runt".. alltså det finns ju inga hängrännor.. (vilket vi ska åtgärda i sommar.. samma kring huset då allt är trasigt eller saknas) dessutom ska vi leda bort allt vatten från huset.. vilket bör hjälpa ev småproblem som kommit... marken runt huset lutar ju faktiskt.. så det står ju ganska bra...Vi hoppas vi ska slippa utvändig omdränering helt (värsta scenariot är hörnet vid duschen om det inte torkar upp ordentligt - det andra hörnet på samma sida *även det mot garaget* är redan åtgärdat med platonmatta).

MVH
Sandra
 
pellefant skrev:
passa på att låta en elfirma göra en elbesiktnig åxå! isolationsprova mm. samt lämna pris på kostna för att åtgärda eventuella brister, för jag förmodar att anticimex inte gör elbesiktning.det kan vara väl satsade pengar=prutbart på huspriset

lycka till!
Tack för tipset. Men de var rättframma med vad som dragits "icke proffesionellt" så det går ju inte och orda så mycket om. Vi är nöjda med priset som det är. Vi är bara glada att försäljningen flöt tillbaka till oss.. för när det gjorde det fanns redan över 10 spekulanter på huset!!! DEN budgivningen hade inte varit rolig...

MVH
Sandra
 
sater skrev:
Jag ökade ljuset på din bild lite och inser att det nog kanske inte är samma port tyvärr.
Hejsan!

Kikade på din bild *på din tråd* och håller med dig, verkar inte vara samma port :) Men hoppas du hittar på vad det är som saknas :)

MVH
Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.