T Timbuktu skrev:
Hejsan!

Kollade på ett hus idag, säljaren är dement och inga anhöriga som har info om säljarens hus alls.
Mäklaren vet inget direkt heller. Bilder längst ner.

Men vad jag vet är att det ät ett hus från 60 talet, original oljepanna. Tank och allt står kvar i källaren. OBS det eldas ej med olja idag.

Vattenburen värme i hela huset då givetvis.

Det jag kan se är själva pannan, det är en duplomat D180 tror jag det stod från 1967. Verkar vara en kombipanna.

Utanför huset står där en luft/vatten pump som är påkopplat in i pannan, ledningarna är varma så troligtvis kopplat till pannan.

Ser även ut att vara en så kallad kombipanna då där är ett inkast för ved och även ser ut som det varit eldat med det någon gång i tiden.

Mäklaren säger att uppvärmningen är på direktverkande el och det får jag inte ihop med luft/vatten pumpen som står på utsidan.

Någon som är kunnig på detta? Är det en bra panna? Kan jag gå över och börja elda med ved? Har jag redan den bästa kombinationen som det är idag?

Säljaren som bott där innan har 25 grader inne så nog funkar värmen haha.
Panna från .1967!
Bara att kasta ut rubbet! Kan gå läck i morgon dag!
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
13000kwh mkt billigare lär du inte komma undan med , Elda ved i en kombipanna är helt meningslöst ,både i arbete och ekonomiskt med den elförbrukningen du har strax under 8000kwh för uppvärmning och varmvatten . Köper du huset så krångla inte till det, Täta utgången på pannan om detta inte är gjort redan med lämpligt material stenull eller glasull , Du förlorar mkt energi ut till kråkorna annars , Låt pannan stå kvar om du inte behöver utrymmet för annat, Har man eldat olja hela tiden ,så har man hållit en jämn värme i pannan och då håller de väldigt länge jämfört med om de eldat ved då blir det mkt spänningar i plåten pga att det endera är tok hett eller iskallt i pannan
 
Släng ut pannan!
Även om man tillverkade kvalitetsprodukter förr, så har utvecklingen gått framåt i över 50 år sedan pannan tillverkades.
En modern panna med bra luft/vatten värmepump är effektivare och styr uppvärmningen i huset bättre.

Det lugnaste är dock att bo kvar i lägenhet. Då sköter värden uppvärmningen.
 
  • Gilla
Fredrik30 och 1 till
  • Laddar…
Anonymiserad 249028 skrev:
Nu gissar jag hej vilt! 19 000 Kwh är nog mer eller mindre värme kostnad. Uppgiften säger gammal senil man och då får jag en känsla av att maten kommer i paket från kommunen och hygien och gammal man är ofta inte av den högre standarden. Men nu var jag elak och visar upp fördomar.

Men jag skulle nog lägga till 10 000 Kwh som hushållsel för att vara på den säkra sidan i din kalkyl. Priset för Kwh i din beräkning är för låg vilket redan har påpekats i tråden. Kolla upp aktuellt pris bättre.

Edit:

10 000 Kwh är högt räknat på hushållsel men det springer snabbt iväg om du kör diskmaskin och tvättmaskin för en familj. Lagar mat på spisen varje dag. Ska du börja leka med elverktyg och koppla in motorvärmare på vintern så hoppar det iväg. Kolla med arbetskamrater och vänner så får du mer information om hur verkligheten ser ut där du bor.
För att inte tala om om du skall ladda elbilen också!
 
I mitt hus hade jag tidigare en ved/olje-panna (med extern elpatron) vilken jag kopplade min CTC luft-vatten värmepump. Styrning av cirkpump och on-off av värmepumpen konstruerade jag själv med en PLC.

5 år senare slängde jag ut ved/olje-pannan och satte in CTC ackumulatortank men inbyggd styrning och elpatron.

När jag 1 år senare utvärderade det hela blev jag mycket besviken.

-Jag kan vid strömbortfall INTE nödvärma huset med ved
- Jag har mindre mängd varmvatten (pannan vägde 500, >200 liter vatten kg nya ackumulatortanken 115 liter)
- Ingen uppmätbar energivinst
-kan inte enkelt värma poolen med nya systemet
 
Nicke Nyfiken
S Stego1 skrev:
Jag gör av på knappt 7000 kwh/år och det kostar i runda slängar en 1000 lapp i månaden utsaget på året. Alltså 12000 spänn. Inte en chans att elen kostar 35 öre med alla påslag och abonnemang.
Redan 50 inlägg tidigare konstaterades att TS räknar fel med faktor 10.
 
  • Gilla
Fredrik30
  • Laddar…
I impala65 skrev:
Släng ut pannan!
Även om man tillverkade kvalitetsprodukter förr, så har utvecklingen gått framåt i över 50 år sedan pannan tillverkades.
En modern panna med bra luft/vatten värmepump är effektivare och styr uppvärmningen i huset bättre.
I dagens politiska situation är en panna som kan ge värme med ved eller koks värd guld.
Dagens moderna luftvattenpumpar är vanligtvis splitmodeller med innerdel bestående av panna och vv-beredare. Någon mer panna som inte hjälpligt kan eldas med ved behövs inte.
 
J jonaserik skrev:
Går inte ska ut i ett stycke, allt som sitter med bult/skruv tas bort inkl luckkor för få bort vikt. den är en plåtpanna , kan sågas ner i bitar men blir mycket svart skit + en massa sågblad/kaptrissor/tid går åt.
Jag har demonterat en sådan panna. Den gick inte ut genom källardörren så det var bara att ge sig på den med vinkelslipen (stor modell). Det fick åt två vinkelslipar och X antal kapskivor innan den var i delar...
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Förslag kolla upp vad en pelletsarna kostar å köp . Alternativt ta dit sotaren/ någon kunnig inom ämnet. Då får du svar på en gång , slipper du få 300 olika förslag etc från folk som ”höftar”. Och oftast tror jag inte dom tar nån avgift å om så är det en struntsumma.
 
S skalman76 skrev:
Jag har demonterat en sådan panna. Den gick inte ut genom källardörren så det var bara att ge sig på den med vinkelslipen (stor modell). Det fick åt två vinkelslipar och X antal kapskivor innan den var i delar...
Hej,
huset har ju ett fungerande värmesystem !
Behåll pannan som extra- nöd- värme så länge den är hel !
En panna tas ut för ca 5 000 kr av en entrepenör.
Behåll värmepumpen så länge den fungerar.
Det som skulle förbättra driften är en ackumulatortank med VV-slingor, installeras lämpligen i samband med byte av värmepumpen när behov uppstår.
MVH
 
  • Gilla
Fredrik30
  • Laddar…
Anonymiserad 249028 skrev:
Tror att demens är ärftligt och gen baserat. Kan ju vara så att vissa orter har högre andel och andra inte. I studien som länkades står inget om detta-

När man kommer till vetenskapligt bevisat så handlar det om studier som någon är villig att betala för. Vetenskapligt innebär alltså inte absolut sanning utan mer sanningen just för tillfället tills någon bevisar motsatsen. Att bevisa motsatsen innebär att du betalar någon för att arbeta för din tes.

Det sitter alltså inte kloka gubbar i ett rum gratis och motbevisar dig. Alla behöver magarin på bordet och någon betalar. Inga pengar ingen hasting1066 gammalt motto jag alltid kört med och det gäller nog för de flesta. Alltså kommer du aldrig få se en forskningsrapport som inte är godkänd av pengarna.
Nåt särskilt du har att anmärka på studien? Så vitt jag kan se så är den bekostnad med skattemedel då den utförts av forskare på Umeå universitet och SMHI.
 
Hej

Är det en luft/vatten som sitter där, så borde det vara en utomhusdel (med en eller flera stora fläktar i), samt att denna är kopplad till en passande innerdel (brukar vara stora som ett kylskåp ungefär).

Kombipannan - som har varit med i några år.. - funkar säkert, men är inte speciellt energieffektiv.

Lägg upp bilder på utedelen resp. innerdelen på luft/vatten, så får du säkert bättre svar. Helst med modellbeteckningarna synliga.
 
B Bert19 skrev:
Hej,
huset har ju ett fungerande värmesystem !
Behåll pannan som extra- nöd- värme så länge den är hel !
En panna tas ut för ca 5 000 kr av en entrepenör.
Behåll värmepumpen så länge den fungerar.
Det som skulle förbättra driften är en ackumulatortank med VV-slingor, installeras lämpligen i samband med byte av värmepumpen när behov uppstår.
MVH
Ett problem i äldre hus är att radiatorerna är dimensionerade efter vedpannans framledningstemperatur som är högre än Luft/vattenvärmepumpen. Så eventuellt kan det i vissa fall behövas större/fler radiatorer. Men den boende verkade ju fått upp tempen men kanske inte i smällkallavintern när det snöra på tvären där nere på Sveriges baksida. Att kunna nödelda vid strömavbrott är ju kört då anläggningen inte är självcirkulerande men man kan ju byta cirkpumpen till en man kan köra med 12/24 volt.
 
Askebro Askebro skrev:
Ett problem i äldre hus är att radiatorerna är dimensionerade efter vedpannans framledningstemperatur som är högre än Luft/vattenvärmepumpen. Så eventuellt kan det i vissa fall behövas större/fler radiatorer. Men den boende verkade ju fått upp tempen men kanske inte i smällkallavintern när det snöra på tvären där nere på Sveriges baksida. Att kunna nödelda vid strömavbrott är ju kört då anläggningen inte är självcirkulerande men man kan ju byta cirkpumpen till en man kan köra med 12/24 volt.
Det där är en väldigt generell beskrivelse och inte alls självklart. det kan mycket väl vara ett system som är byggt för självcirkulation och både har ledningsdimensioner och tillräckligt stora radiatorer för att fungera ypperligt med en värmepumps lägre temperatur. Det är svårt att avgöra bara på några bilder på isolerade ledningar i ett pannrum.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Askebro Askebro skrev:
Ett problem i äldre hus är att radiatorerna är dimensionerade efter vedpannans framledningstemperatur som är högre än Luft/vattenvärmepumpen. Så eventuellt kan det i vissa fall behövas större/fler radiatorer. Men den boende verkade ju fått upp tempen men kanske inte i smällkallavintern när det snöra på tvären där nere på Sveriges baksida. Att kunna nödelda vid strömavbrott är ju kört då anläggningen inte är självcirkulerande men man kan ju byta cirkpumpen till en man kan köra med 12/24 volt.
Om man vill kunna köra tex pumpar vid strömavbrott så finns det ju både små elverk och växelriktare som ger 230 V från 12 V bilbatteri så att byta cirkpump verkar inte optimalt,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.