A
A Argastesnickaren skrev:
I Tyringe (Hässleholm) finns Biomontage som hållit på i rätt många år med pellets brännare och pannor.
Både villa och till industri.
[länk]
Hade problem med min radio i skåpbilen jag köpte. Snurrade och funderade och kollade på internet om var man kunde hitta en bilradio firma. Jönköping ca 20 mil bort tur och retur 40 mil med tid för fix. Kanske hotellrum ca 1500 SEK. Slutade med att jag fixade det själv. Visst jag kanske skulle kunna fixa grannarnas problem men jag är inte omvärldens problemfixare. Har bra teknisk förståelse men inget jag säljer. Hjälper gärna till vid tid och ork men inget du kan räkna med.

För att förtydliga! Avstånd har betydelse vid spörsmål och jag sa att det inte fanns i närområdet inte att det inte fanns hjälp i Sverige!
 
T Timbuktu skrev:
Utveckla gärna varför jag skulle betala högre kwh pris bara för jag bor i hus? Även min kompis i byn har samma elpris som mig. Är eon som är leverantör här och kommer fortsätta ha eon.
Välkommen till Husägande vs lägenhet! Är så med mycket, Vatten, El, Sopor, inget "GrovSoprum" osv. Bara en del av det som kostar extra.

Ang att LVPs rör är varma kan den vara trasig och bara ta emot slingan som värms för huset även om den inte går/är trasig, så det är ett värme läckage.

Räkna med att lägga 50-100K:- på värme anläggning så slipper du oron att något fryser sönder eller att ni måste köra fläktar eller annan alternativ värme om det pajar.

Svårt att avgöra om det är något att spara då man måste få tag i nån som vill fixa åt dig om du inte gör sånt själv.

19000Kvh på ett år för en sån liten villa är högt, så det kan stämma med direktverkande el.

För 10-15 problem fria år skulle jag rekommendera en ny Bosch 7000i 8Kw med en 6000i innedel. ~135000:- inkl bortforsling av det gamla så det blir lite plats.

Lycka till
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
1066Hastings skrev:
Tror att du är inne på något! Två av mina grannar gjorde just det och körde med pellets. Nu har bägge skaffat värmepump Luft/vatten. Förklaringen var att ingen i området kunde justera pelletsbrännaren. Så dom gav upp pellets. Vad är dina erfarenheter och viket område pratar du om. Jag bor i södra Sverige och dom som höll på med justering av pellets brännare när det kom är i 80+ och inte verksamma längre. Men det finns förmodligen. Men var?

Edit:

TS kör med oljepannan vid behov!
Jag har ingen erfarenhet alls med pellets, förutom att elda med i pizzaugnen :)
Men det är ju fortfarande många som använder det, flera hemma i kvarteret. Lite lätt rök ur skorstenen, känner en svag doft då vinden ligger på och grannens brännare startar, eller vad dom nu gör. Men absolut inget som stör.
Och det är väl betydligt mycket billigare än att elda med olja. Finns ett stort urval begagnade på blocket för några tusenlappar. Det är ju ingen raketforskning så att justera en sådan och få den att fungera är troligen inte så svårt.
 
A
GoC GoC skrev:
Jag har ingen erfarenhet alls med pellets, förutom att elda med i pizzaugnen :)
Men det är ju fortfarande många som använder det, flera hemma i kvarteret. Lite lätt rök ur skorstenen, känner en svag doft då vinden ligger på och grannens brännare startar, eller vad dom nu gör. Men absolut inget som stör.
Och det är väl betydligt mycket billigare än att elda med olja. Finns ett stort urval begagnade på blocket för några tusenlappar. Det är ju ingen raketforskning så att justera en sådan och få den att fungera är troligen inte så svårt.
Vet inte riktigt vad du vill ha sagt med ditt svar?

Jag har inte motsatt mig pelletseldande.
 
P
Vill du verkligen gå upp kl 03.00 och elda så att du har varmt dushvatten kl 06.00? Vi som var med på den tiden skulle inte göra om det frivilligt. Precis som andra skrivit måste du ha ackumulatortank till både elementen och varmvatten. Eftersom du redan har vattenburen värme är väl det mest ekonomiska att riva ut det gamla och installera bergvärme. Lycka till.
 
1066Hastings skrev:
Hade problem med min radio i skåpbilen jag köpte. Snurrade och funderade och kollade på internet om var man kunde hitta en bilradio firma. Jönköping ca 20 mil bort tur och retur 40 mil med tid för fix. Kanske hotellrum ca 1500 SEK. Slutade med att jag fixade det själv. Visst jag kanske skulle kunna fixa grannarnas problem men jag är inte omvärldens problemfixare. Har bra teknisk förståelse men inget jag säljer. Hjälper gärna till vid tid och ork men inget du kan räkna med.

För att förtydliga! Avstånd har betydelse vid spörsmål och jag sa att det inte fanns i närområdet inte att det inte fanns hjälp i Sverige!
Nu får du ge dig.
Du skriver att du bor i södra Sverige.
Du hade bekanta som inte kunde hitta någon som skruvade på pellets brännare.
Dom som jag länkade till kör över hela Skåne och en bra bit upp i Sverige så visst finns det hjälp att få.
Sen kan jag förstå att vissa inte får hjälp med den attityden som du har!!!!
 
  • Gilla
Purre och 2 till
  • Laddar…
Behåll pannan och koppla in en ny luftvattenpump. Pannan är bra att ha inför framtida elkris och oroligheter. Ingen pyreldning i en sådan pannna, den är lätteldad men ineffektiv.
Att i en normalsituation elda ved för värmen är inget att tänka på. veddelen är till för att eldas med koks.
En beg, pelletsbrännare dör 3000-4000 kan vara en billig lösning
Energideklarationen ger som vanligt noll information. Bara en uppräkning vad som finns. Förmodligen är den gamla luftvattenpumpen dålig.
 
  • Gilla
callebergh
  • Laddar…
A
A Argastesnickaren skrev:
Nu får du ge dig.
Du skriver att du bor i södra Sverige.
Du hade bekanta som inte kunde hitta någon som skruvade på pellets brännare.
Dom som jag länkade till kör över hela Skåne så visst finns det hjälp att få.
Sen kan jag förstå att vissa inte får hjälp med den attityden som du har!!!!
På vilket sätt kan jag påverka grannen om vad han ska göra?

Lyssnar på dessa och dom slutade med pellets för att det inte fanns någon i närområdet som kunde justera deras djävla pellets brännare. På vilket sätt tycker du att jag ska tala om för dom att dom är dumma i huvudet som inte kollar runt i södra Sverige för hjälp. Vi som inte är totalt socialt handikappade skiter i vad andra har för problem och nickar lite så där och bryr oss föga om vad grannen har för värmesystem.
 
Redigerat av moderator:
Du svarar utan att läsa vad jag skriver.
Som andra har skrivit innan, inte lönt att diskutera med någon som inte förstår!!!!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
A
A Argastesnickaren skrev:
Nu får du ge dig.
Du skriver att du bor i södra Sverige.
Du hade bekanta som inte kunde hitta någon som skruvade på pellets brännare.
Dom som jag länkade till kör över hela Skåne och en bra bit upp i Sverige så visst finns det hjälp att få.
Sen kan jag förstå att vissa inte får hjälp med den attityden som du har!!!!
Jag behöver inte ge mig!

Jag återge bara vad grannen svarar. Den som borde fundera på vad han säger är du! Vem är du som ska bestämma vad andra säger. Att det kanske finns andra orsaker till grannens beslut får stå för honom och inget varken du eller jag kan bedöma. Att du kan kritisera grannens beslut kan jag eventuellt vid tillfälle meddela honom och möjligen kan ni två ha en givande debatt i ämnet. personligen skiter jag i det och konstaterar att du bara är ute efter konflikt.
 
1066Hastings skrev:
Vet inte riktigt vad du vill ha sagt med ditt svar?

Jag har inte motsatt mig pelletseldande.
Inget annat än att jag svarade på din fråga om vad jag hade för erfarenhet av pelletseldning. Och svaret var ingen.
Så vad undrar du mer?
Mem vi är i alla fall eniga om att det kanske är en god idé att slänga ut oljebrännaren och montera en begagnad pelletsbrännare för en billig peng framför att elda med ved?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
A Argastesnickaren skrev:
Du svarar utan att läsa vad jag skriver.
Undrar vem som är socialt handikappad!!!!
Som andra har skrivit innan, inte lönt att diskutera med någon som inte förstår!!!!
Jag vet inte riktigt vad du försöker säga med detta!

Att det finns firmor i södra Sverige som utför pellets justeringar. Jo det har jag förstått och faktiskt räknat med att det finns. Jag har själv ingen pelletsbrännare och skiter därför fullständigt i detta. Vad du försöker förklara för mig är hur min grannen fungerar och det kan jag inte hjälpa dig med! Jag kan bara återge vad han sa och med ditt svar konstatera att det är många mil mellan oss och firman och som alla normalbegåvade idag så kostar det pengar och tar tid. Då jag själv inte är i behov av hjälp från din eminenta firma så skiter jag i det. Vill du ha kontakt med min grannen så kan jag fråga honom om han vill ha kontakt med dig för vidare spörsmål i ämnet pellets firmor södra Sverige. Han är nog föga intresserad då han skaffat vatten/luft pump men fan du verkar kunna sälja in detta.
 
T Timbuktu skrev:
Ja men det är nog dagens sanning, beloppet jag betalar för oktober månad är 318kr och har förbrukat 90kwh den månaden.
Enligt lag så ska energideklaration upprättas och då borde många av svaren kunna besvaras ... det ska naturligtvis en mäklare känna till . En LVP är knappast kopplad till gamla pannan men väl till befintligt rörsystem för värme o VV . Hade gamla pannan varit i drift så borde en shunt grupp finnas samt rimligtvis en acc tank vilket inte syns på foto i a f....
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Lägg ner tramset ni håller på med! Ni tillför inte tråden ett smack.:mad:
 
  • Gilla
Sammy_j och 9 till
  • Laddar…
Tråd städad, varningar utdelade
/Mats
Moderator
 
  • Gilla
Annaet och 5 till
  • Laddar…
S
T Timbuktu skrev:
Bor idag i lägenhet och kollar lite snabbt på vad jag betalade förra månaden. Förbrukade då 90kwh sen lite skattar pålägg osv osv så fick jag fram 35.3 öre per kwh det är vad jag får betala på räkningen.

Skulle då huset förbruka 19 000kwh om året så blir det ju 6700kr om året i uppvärmning och hushållsel. Det låter ju vansinnigt billigt?

Har jag missat något här?
Jag gör av på knappt 7000 kwh/år och det kostar i runda slängar en 1000 lapp i månaden utsaget på året. Alltså 12000 spänn. Inte en chans att elen kostar 35 öre med alla påslag och abonnemang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.