Vad tycker ni experter att vi ska bygga på vår tomt? Hjälp oss!

Förutsättningar:
- Plan hörntomt, men med ytterst lite trafik på båda gatorna
- Tomten ligger i ett kustsamhälle i Halland
- Tomten är solig från tidig morgon till sen kväll
- Ingen utsikt
- Byggrätt 250 kvm i ett plan, vind får inredas, garage (även vidbyggt) får placeras i tomtgräns.
- 2 vuxna och två små barn, möjligtvis kommer ett eller två barn till inom några år
- Vi har mycket besök under sommarmånaderna

Önskemål:
- Huset ska vara funktionellt utifrån våra förutsättningar
- 1 plan
- Swimmingpool
- Vidbyggt dubbelgarage
- Mycket goda förvarningsmöjligheter
- Hellre (små) walk in garderober i alla sovrum än vanliga garderober
- Kök, matplats och vardagsrum med någon form av kontakt med poolområdet och stora skjutpartier eller skjutväggar ut mot poolen
- Walk in skafferi i köket
- Separat allrum för barn/ungdomar
- Sovrum behöver inte vara överdrivet stora
- Ett litet kontorsrum
- Kapprum eller större garderob i direkt anslutning till entrén
- Två badrum, ingen bastu eller bubbelbad
- Gärna groventré genom garaget
- Övernattningsmöjligheter för gäster löses med en strategiskt placerad gäststuga
- ...

Så, kom med goda idéer och snälla hjälp oss att hitta bästa möjliga hus.
 
  • Tomtkarta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Åt vilket håll är norr? Kan ni ha infart var som helst längs de två vägarna eller är det redan bestämt i detaljplanen?
 
Bilden är tagen ur en nybyggnadskarta. Norr är alltså uppåt.

Infarten kan vara var som helst längs de två vägarna.
 
Jag tycker att du ska höra av dig till ett antal hustillverkare och höra vad de har som motsvarar era krav. Du kommer säkert att få många bra tips på hur man bäst kan placera huset (och olika lösningar).
 
Och fråga här såklart, det ena utesluter inte det andra :)
 
Jodå, vi frågar på andra håll också.

Vi har även en del egna tankar men vi vill gärna höra vad ni tycker innan vi avslöjar vad vi själva tänkt. :)
 
Ingen som har något förslag?
 
Det där ser ut som en mycket lättbyggd, plan tomt.
Vilket hus som helst kan väl passa.
Beställ hem alla tillverkares kataloger och bläddra igenom.
Det går rätt fort om man filtrerar på ytan, antal våningar och antal rum.

Sedan ringer ni den/de tillverkare som ligger närmast er kravspec,
och lägger till övriga önskemål.

Detta får ni göra själva tycker jag, lite roligt skall ni väl ha själva också :)

Alternativ utgår ni från ett kataloghus och bygger i lösvirke med de förändringar ni vill ha.

Var? Galtabäck eller Läjet? //Fråga från en hallandsboende, dock inte vid kusten.
 
Det är inte Galtabäck eller Läjet utan mer söderut än så.

Jo, vi jobbar ju parallellt med huskataloger och även med en arkitekt vi känner. Anledning till att vi frågar här är för att vi önskar lite oberoende rådgivning från er som har egen praktiskt erfarenhet.

När vi kollar huskataloger tenderar vi att hela tiden snöa in på vinkelhus med vinkeln i tomtens norra hörn och när arkitekten skissar så tenderar det att bli lite för många arkitektoniska inslag...

Nå, vad säger ni? Någon måste väl tycka något?
 
Javisst, jag kan tycka till, men det blir inte lätt :p
Jag känner ju inte er och era behov, bortsett från vad du listat.

Enplans är bra val, det är så mycket lättare om man slipper trappa.
Om ni är smarta kan ni bygga som vi har gjort, enplans men med 38° taklutning och stor "förrådsvind"
(med möjlighet till litet gästrum) med utvändig trappa.
Och jag tycker att det är helt rätt att undvika "arkitektoniska inslag",
både från ekonomisk och energisynpunkt.

Och ni vill ha 5 sovrum samt kontor, vardagsrum, matrum, "allrum" och kök.
Förmodligen också bad/dusch x 2 eller tre, eftersom ni drömmer om så många barn.

Även om sovrummen är rätt små, blir det med walk in closets, walk in skafferi och "Mycket goda förvarningsmöjligheter" ganska stora ytor som krävs.
Jag skulle vilja påstå att en "Walk in" kräver minst dubbla ytan jämfört med en vanlig skjutdörrsgarderob.

Nej, jag tycker att ni skall sätta er ned och skissa.
Lägg upp lite förslag här så får ni nog mer konkreta och matnyttiga kommentarer!

Hm, söder om Galtabäck, vad återstår då?
Glommen, Falkenberg, Halmstad kanske.

Ja, jag vet att jag är kriminellt nyfiken :surprised:
 
Någonstans emellan FBG och HSTD... :)

Jag antar att ett vinkelhus är det som gäller för oss. Hur hade ni placerat det på tomten? Ett alternativ är ju att bygga ett "lågt" hus (låglutande tak) och placera det i längs med båda gatorna och alltså har utsikt mot norr. Tror ni det fungerar i praktiken, eller hur hade ni gjort?
 
norfre skrev:
Någonstans emellan FBG och HSTD... :)

Jag antar att ett vinkelhus är det som gäller för oss. Hur hade ni placerat det på tomten? Ett alternativ är ju att bygga ett "lågt" hus (låglutande tak) och placera det i längs med båda gatorna och alltså har utsikt mot norr. Tror ni det fungerar i praktiken, eller hur hade ni gjort?
Sett enbart till tomten tycker jag att ett vinkelhus så långt fram som möjligt vore det bästa, så att man kan få insynsskyddad trädgård och altan på baksidan. Dock ger ju det nordläge på altanen i hörnet vilket gör det lite knepigare.
 
Med reservation för planbestämmelsernas möjligheter och gränser skulle överväga ett "tvåzonshus", två byggnader sammanbundna med rumshöga murar kring en skyddad gård, modell "sunken garden".

Den varierade nivån ska trolla bort ett alltför dominerande yttre, i synnerhet mot grannen i nordväst. Nivåskillnaden tar man upp dels vid de båda yttermurarna, dels i komplementbyggnaen i tomtgräns och dels i "badbaljan".

Huvudbyggnad (med eller utan vidbyggd carport / garage) utformas med bredd på mellan 6,00 och 7,20 meter. Komplementbyggnad med omkring hälften.

Jag lokaliserar huvudbyggnaden medvetet mot nordväst för att undvika direkt solstrålning, och erbjuda behagligast utsiktsljus (norrljus) över innergården. Mot gatorna föreslår jag en mycket sparsam fönstersättning.

Komplementbyggnaden kan - förutom som förråd - användas för övernattande gäster, arbestrum, bastu, och badrum. Här kan rum senare konverteras till tonårs- eller uthyrningsbostad.
 
  • norfre01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Som nybliven tomtägare brukar det nog ganska ofta landa på en lååång kravspec varefter man går vidare till huskataloger, kanske inte hittar något där och då börjar fundera på arkitekttritat - men i slutändan inser att man tyvärr måste ta hänsyn till ekonomiska faktorer också. Så, vad har ni för budget? :)
 
Rebeckaf skrev:
... - men i slutändan inser att man tyvärr måste ta hänsyn till ekonomiska faktorer också. Så, vad har ni för budget? :)
Budgeten är inte satt ännu. Vi är flexibla men ett önskemål är att vi inte gör en förlust om vi skulle bestämma oss för att sälja inom några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.