Låter som ett jätte spännande projekt steffo. Du har inte själv någon tråd med bilder på din kåk?

Fördelen med mitt arbete är att jag i regel kompenseras med långa ledigheter. Nu är jag på väg söderut igen.

Ang takkonstruktionen så hänger den i luften. Jag försöker höja takvinkeln till 8 grader för att inte äventyra fuktproblem. Men det ser inte bra ut då vinkeln går längs med husets långsida och digeransen blir för stor.

Samtidigt kan jag inte släppa tanken på ett låglutande tak mot bättre vetande. Men jag har inte frugan med mig.

Fackverkstakstolar har vi varit inne på. Då mest i valmad konstruktion.
 
Nja, mitt projekt är inte jättespännande kanske, men roligt. Har byggt ut det från början 75 kvm stora huset med ca 65 kvm och det har varit spännande. Men hallen blir mer ett nödvändigt ont.
Har tyvärr inga bilder och så upplagda här. Är kass på att dela med mig av sånt, men delar gärna med mig av goda råd. Borde kanske slå slag i saken och göra en hustråd jag med.... :)

Med fackverkstakstolar så kan ni få ett platt innertak, eller ett mindre lutnade dito, men med "rätt" lutning på yttertaket. dessutom med en isoleringstjocklek på typ 60cm.

Sju grader är inga som helst problem med falsat plåttak. Sex grader fungerar också, men det är minsta rekommenderade lutningen för dubbelfals.

zeltber skrev:
Låter som ett jätte spännande projekt steffo. Du har inte själv någon tråd med bilder på din kåk?

Fördelen med mitt arbete är att jag i regel kompenseras med långa ledigheter. Nu är jag på väg söderut igen.

Ang takkonstruktionen så hänger den i luften. Jag försöker höja takvinkeln till 8 grader för att inte äventyra fuktproblem. Men det ser inte bra ut då vinkeln går längs med husets långsida och digeransen blir för stor.

Samtidigt kan jag inte släppa tanken på ett låglutande tak mot bättre vetande. Men jag har inte frugan med mig.

Fackverkstakstolar har vi varit inne på. Då mest i valmad konstruktion.
 
Sitter nu i slutspurten innan inlämning och jag börjar landa in i en lösning. Jag har alltid föredragit platt tak rent estetiskt men min praktiska sida säger nej. Frugan föredrar pulpet av båda anledningarna, vi har dock valt att bygga en fribärande del på övervåningen ,detta med anledning av att övervåningen blir mer flexibel rent möbleringsmässigt.

Så här ser det ut just nu men jag arbetar fortfarande lite med fönstersättningen.

Nya front.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En av de stora problemen med ett platt tak har varit att vi då vi bygger på marginalen av vad situationsplanen tillåter så blir inte takhöjden riktigt vad vi hoppats på(inkl isolering a 50cm), därför har det varit bättre med ett lutande tak där vi kan få ca 280cm i sällskapsdelen och nöja oss med 260 i över köksbänkarna.

Sen funderar jag på om det är läge att damma av det valmade taket, men jag är rädd att det blir dyrare. Bygglov Valmat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Spännande tråd! Ser fram emot riktiga bilder på husets utformning sen! :)
 
Du har verkligen lyckats med ett par riktiga höjdare! Personligen så föredrar jag nog varianten med valmat tak. Det ger ett elegantare utseende och något mer klassiskt utseende. Men pulpettaket ger ett modernare intryck, så vill ni att huset ska se ut som det alltid stått där eller som om det är nybyggt?
Lite förenklad frågeställning, men ni förstår principen..

Personligen så höll jag på att baxna när min bygglovsansökan kom tillbaka tio dagar efter att jag skickat in den med ett godkänt beslut! Måste vara rekord....
 
Nu smäller det! Har släpat hem en 28 kg A3 skrivare. Hoppas på att printa ritningarna redan till helgen. Måste bara välja tak....

Lutar åt valmat, men övervåningen blir roligare med lite höjdskillnader i takhöjden. Dags att singla slant!
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Jo Steffo för att svara på din fråga: Varken eller, drömmen har alltid varit att bygga ett hus som "ser tillbyggt ut", utan att göra avkall på estetiken.

Vi har ju även ett gammal garage på tomten, och en ganska vildvuxen tomt. Jag gillar en del gamla detaljer så som smides räcket till nuvarande altan, de gamla fönstren på entreplan etc.

Sen är jag inte så förtjust i nytt och fräscht stilen heller. Detta talar ju för det valmade taket, men samtidigt så använder vi den putsade fasaden som budgetregulator. Och det valmade taket skulle inte fungera med träpanel enl mitt tycke.
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
A4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då var bygglovet inskickat, här kommer våra fasadritningar.
 
Intressant tråd. Läst alla inlägg. Tycker ni kom fram till en bra lösning.

Hur går det för er med bygget? Har ni börjat ännu? Hade varit intressant att se lite bilder på ombyggnationen.
 
När första etappen var klar (arkitekt ritningarna) så tog jag ett helhets grepp om konstruktionsritningarna. Till min stora förskräckelse lyckades jag inte alls hantera lasterna som den långa spännvidden på pulpettaket orsakade. Problemet var att ta upp randlasterna på undervåningen.

Det blev en snabb omfallsplannering och vi valde att ta ner alla lasterna på de befintliga väggarna. Då pulpettaket inte längre passade lika bra blev det en lösning med valmat tak.
 
Nedflyttade fönster 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.