Är det båda ändarna av samma kabel vi ser?
Dvs i ena änden en blå plastkontakt och i andra änden en metallhylsa med plastöverdrag?
Då är det din inkommande fiberkabel och den där skarvhylsan borde vara fast monterad i en dosa!!

Iaf kabeln måste skarvas om och det behöver du ta in hjälp för att göra. Passa i så fall på att låta inkommande fiber gå in i en fiberdosa/fiberpatch uttag som du aldrig pillar på. Därifrån kopplar du sedan en vanlig färdig fiberpatchkabel från Kjell som du kan slita av och byta hur myckrt du vill utan att påverka din inkommande fiber.
 
Ser ut som att det är en svets på bilden så borde ju vara inkommande fiber.
Är nog inget som går att göra själv.
 
Missade först fiberhylsan men ser den nu. Det man ser på bilden som är av är en piggtail, dvs den del man svetsar och sedan har en kontakt. Vart har fiberkontakten varit ansluten som man ser på bilden.
Och varför ligger medieomvandlaren lös, har du monterat bort den? Eller har du tagit bort kontakten från CTSen?
Har du en dosa där inkommen fiber finns eller har det varit en installation där fiber går ut genom väggen till en utomhusdosa?
Många frågor men du behöver visa hur det varit installerat. Men det som är säkert är att det måste svetsas på en ny piggtail. Och låter du fiberkontakter ligga öppna så ska det alltid rengöras före montering.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lassh
  • Laddar…
J
Ser ut att ha varit en riktig fest. Blir dyrt det där. Som AndersS skriver behöver en fibersvetsförsedd tekniker komma på plats. Om det inte är en patchkabel men då hade du väl aldrig frågat.
 
Du postar rätt otydliga bilder, vart går andra änden som gå in i routern?
Det är 99% att det är en patchfiber du behöver,
 
Man ser på bilden på CTSen om ni förstorar den hur både den blå och röda fibern som är inkommande fiber ligger öppna där. Och att den röda finns i svetshylsan där piggtailen som är avsliten är svetsad. Så jag är ganska säker på att det är piggtailen som är avsliten, inte en patchfiber som ska vara kontakterad i båda ändarna.
Men ge oss lite mera bilder, t.ex. var fiberkontakten satt. Var det i CTS medieomvandlaren?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Man ser på bilden på CTSen om ni förstorar den hur både den blå och röda fibern som är inkommande fiber ligger öppna där. Och att den röda finns i svetshylsan där piggtailen som är avsliten är svetsad. Så jag är ganska säker på att det är piggtailen som är avsliten, inte en patchfiber som ska vara kontakterad i båda ändarna.
Men ge oss lite mera bilder, t.ex. var fiberkontakten satt. Var det i CTS medieomvandlaren?
D Danii KD skrev:
Så jag köper bara en ny blå å trycker in mot metallpinnen? Den tunna blå har den åkt ut eller alltid varit utanför?

Vad är den tjocka blå kabeln nederst i bild för något?
 
Kollar man på bilden cts är med på så ser man att det är piggen som är av. Det är en fabriks tillverkad kontakt som man svetsar på själva abonnentfibern. Man ser tydligt svetshylsan som ligger krympt över själva svetsen. Detta är inget du kan laga själv, så länge du inte har en fibersvets liggande ;)

Med vänlig hälsning,
Niklas
 
Men på bilden ser man ju kablen som gått av, sitter det en svetshyllsa 1 dm från kontakten?
 
Om du tittar på bilden där fiber ligger på den vita cts, så ser du att det är piggen svetsad mot röd fiber, det är dock snabbt åtgärdat, då det endast behöver svetsas om med en ny pigg.
 
Nu ser jag den ligger på enheten, ser även ut som en klämskada.
 
Om man kollar på bild nummer 1 tycker det ser ut som en slit/sträck skada med tanke på att ytterhöljet på piggen har blivit sträckt och vitt i färgen.

Satt cts ordentligt monterad? Va locket strappat/skruvat så att inte cts kan fall ur bakstycket när man sätter i rj45 undertill?
 
Tror vi får låta ts berätta hur det gick till att slita av piggtailen ;)
Och varför svetshylsan ligger lös med exponerad fiber, är man inte försiktig med den inkommande fibern så riskerar man att knäcka den.
 
Den som hade installerat fibern hade inte skruvat fast boxen så när jag skulle trycka in en nätverkskabel åkte hela boxen av och slet av den tunna kabeln. Har ringt nätbolaget så de ska skicka en tekniker att fixa det.
 
H
D Danii KD skrev:
Den som hade installerat fibern hade inte skruvat fast boxen så när jag skulle trycka in en nätverkskabel åkte hela boxen av och slet av den tunna kabeln. Har ringt nätbolaget så de ska skicka en tekniker att fixa det.
såna lådor hänger ofta på "nyckelhål" så man får hålla i lådan när man trycker i en sladd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.