Elffors skrev:
Visst kan man det. Tänk bara på att när kvicksilvret går ner mot -20-30g så ska den sidan av tanken klara en tempdiff som är 50g större.= mer isolering
Jag har så, men hur illa det är, är svårt att avgöra utan att bygga en referens anläggning, vilket jag inte ids göra
ne precis. tala me en kille på rockwool som sa ungefär samma sak. de är ju på sommarn man har mest nytta av en bra isolerad tank o då har man ändå (i bästa fall) runt ca 20'c på utsidan av väggen så då gör ju isoleringen i väggen nytta.. jag har mätt lite mer nogrant i pannrummet nu o jag kommer nog kunna köra med 200 isolering på alla sidor utom toppen där blir de 300.. 200 sa han på rockwool va optimalt.
 
Jag har 200 runt mina och ca350 i toppen utanpå 50 mm pur.
Och det blev en märkbar skillnad med lössullen än bara med 50 mm pur.
 
kulle skrev:
Vet inte om jag är fel ute här men:confused: jag hade nog lämnat en luftspalt mot ytterväggen.
Jag har faktiskt nu när du nämner det isolerat direkt mot en yttervägg med stenull runt tankarna.
Var tvungen att riva och kolla och det ser bra ut efter ett år än så länge.
Blev lite nojig:)
Men det verkar funka hos mig iallafall detta första året.
 
kulle skrev:
Vet inte om jag är fel ute här men:confused: jag hade nog lämnat en luftspalt mot ytterväggen.
av vilken annledning?
 
rca1959 skrev:
Ta en titt på sid 5 i detta dokument
[länk]
Man ska nog ta det som står om isolering med en nypa salt. Man kan fråga sig:

Varför ska en större tank ha tjockare isolering?

Varför jämföra med husets isolering? Det har ju så många gånger större area så det väl kompenserar för större temperaturskillnad.

Därmed inte sagt att man inte ska isolera bra.
 
obba skrev:
ne precis. tala me en kille på rockwool som sa ungefär samma sak. de är ju på sommarn man har mest nytta av en bra isolerad tank o då har man ändå (i bästa fall) runt ca 20'c på utsidan av väggen så då gör ju isoleringen i väggen nytta.. jag har mätt lite mer nogrant i pannrummet nu o jag kommer nog kunna köra med 200 isolering på alla sidor utom toppen där blir de 300.. 200 sa han på rockwool va optimalt.
Ännu en "expert" ;) isoleringen gör väl mer nytta ju kallare det är?

För att bestämma en optimal isolertjocklek måste man veta energipris, isolerpris, kalkylränta och önskad pay-off-tid. Man kan säkert räkna hem tjockare isolering än 200 mm på anläggningens livstid.
 
Matss skrev:
Ännu en "expert" ;) isoleringen gör väl mer nytta ju kallare det är?

För att bestämma en optimal isolertjocklek måste man veta energipris, isolerpris, kalkylränta och önskad pay-off-tid. Man kan säkert räkna hem tjockare isolering än 200 mm på anläggningens livstid.
tror han mena på att när de är minus 20 ut så är den befinliga vägg isoleringens uppgift att hålla ute den kylan
medans om de är plus 20 ute så har man samma temp ute som i pannrummet o då är de samma förutsättningar för isoleringen runt tanken som isoleringen i väggen. hänger inte riktigt me på va du menar med energipris, isolerpris, kalkylränta och önskad pay-off-tid? jag vill ha den bästa isoleringen jag kan hitta till mitt ändamål, sen va den kostar spelar mindre roll i mitt fall.
 
kulle
På grund av den stora tempskillnaden som blir mot en yttervägg, så var min tanke att isoleringen kanske blir dyblöt just vid yttervägg, men har man en väldränerad grund med platon matta el. liknande är det nog ingen fara.
Betong som värms upp suger mycket fukt till sig. Slog mig just att det här kanske inte rörde sig om en källar yttervägg ? :x
 
kulle skrev:
På grund av den stora tempskillnaden som blir mot en yttervägg, så var min tanke att isoleringen kanske blir dyblöt just vid yttervägg, men har man en väldränerad grund med platon matta el. liknande är det nog ingen fara.
Betong som värms upp suger mycket fukt till sig. Slog mig just att det här kanske inte rörde sig om en källar yttervägg ? :x
ne i mitt fall så rör de sig inte om nån källare, men förstår nu va du menar om du själv har pannrummet i källarn :)
 
Om du vill ha en bra panna billigt så hade jag nog försökt hitta en begagnad ctc v35 på blocket.
har sett dom där några gånger.
jag har haft min i 10 år snart och det har aldrig vart nått problem med den.
 
Ojojoj vad tankarna har snurrat sen jag bestämde mig för att btya panna:) Ett tag tänkte jag i fråga om ackumulatortank ha 4x500L eller 3x750 L med slutet expansionskärl...I morgon drar jag i alla fall iväg och hämtar den tank jag bestämt mig för, det blev en rektangulär tank på 2500 L, sen blir det öppen expansion. Massor av mer och aningens krångligt grävningsarbete vid grunden för att få in den blir det:p Men men, hoppas jag gör rätt:)
Nu e d bara pannan kvar då...
 
kulle
jussi_76 skrev:
Ojojoj vad tankarna har snurrat sen jag bestämde mig för att btya panna:) Ett tag tänkte jag i fråga om ackumulatortank ha 4x500L eller 3x750 L med slutet expansionskärl...I morgon drar jag i alla fall iväg och hämtar den tank jag bestämt mig för, det blev en rektangulär tank på 2500 L, sen blir det öppen expansion. Massor av mer och aningens krångligt grävningsarbete vid grunden för att få in den blir det:p Men men, hoppas jag gör rätt:)
Nu e d bara pannan kvar då...
Finns ju en del här på forumet som handlat här......
http://kotly.com/index.php?manufacturers_id=16
 
Nu var allt beställt då...
Effecta Woody 35kW
Laddningspaket Termovar
TVA från Baxi
Reglersystem: Danfoss ECL 110
Och ett expansionskärl såklart
Sen blir det ju massa annat i form av rör, ventiler, shunt, cirkulationspump m.m.

Bara att börja förbereda sig på att jobba:) Lär väl återkomma med massa frågor under arbetets gång om jag känner mig själv rätt.
 
ÄNTLIGEN!!! Nu är det mesta äntligen inkopplat (återstår bara TVA:n och röret från exp.kärlet som skall ut på taket) och sedan ett par timmar godkänt av sotaren:) Har ändå inte kunnat hålla mig utan har väl eldat några gånger före "kontrollen"...Rätt grym skillnad mot mitt gamla system med kombipanna och en 500 liters tank. I helgen låg det runt -5 grader. Eldningen från fredagen (80-80-60) höll sig med lätthet till söndagskväll. TACK alla som gett tips och råd under resans gång. Var i början inne på massa småtankar och en NIBE vedex 3300. Nu känns det rätt bra att det ändå blev EN stor tank (okej...en del av er tycker inte 2,5 kubik är stort alls:p) och en panna med 145 Liters vedmagasin. Mycket slit har det vart men riktigt kul och lärorikt samtidigt.
Nu återstår att trimma in systemet och föresten. Är det någon som har goda råd om hur man skall tänka gällande inställning av primär- och sekundärluft? Just nu har jag en del gran som jag eldar annars kommer det mest vara björk.
 
  • Gilla
Kolmen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.