Har precis hittat min "drömmaskin" ::) , en gammal Stiga Park som jag behöver lite råd och tips för service och skötsel.
Maskinen behöver såklart lite omvårdnad för att fungera och där behöver jag lite råd kring vad som behöver göras och var jag hittar delar till rätt pris.
Ev dokumentation är också av intresse :)

Den heter Stiga Park 2000, 11hp 40" electric
Modell no: 13-1118
Modellen har växellådan bredvid motorn och bakaxeln drivs med en kedja. Bromsarna sitter i hjulnaven (trumbromsar ?)
Vilken årsmodell kan det vara ?

Styrviren är dags att byta...
Var hittar jag en sådan till bra pris ?
Måste man köpa en Stiga original eller går det att fixa med en stump vire från järnaffären ?
Ska styrviren smörjas för att hålla längre ?

Drivremmen hoppar av...
Remmen mellan motor och växellåda hoppar av om kopplingen trycks ner för långt. Enkelt fixat men irriterande. Går det att sträcka remmen eller är det något annat fel ?
Kan det räcka med att byta rem ?

Lagerglapp växellåda...
Remskivan på ingående axel känns ganska glapp, kanske därför remmen hoppar av ?
Bör man försöka åtgärda ett ev lagerglapp snarast/under vintern eller funkar det ändå ?
Ska det bytas olja i lådan någon gång ?

Bakre remmen till kraftuttaget...
Ser lite luggsliten ut. Byta omgående eller endast köpa hem en i reserv ?

Bromsarna tar inte...
Bromsarna sitter alltså i hjulnaven. Räcker det med att sträcka viren eller finns det annan sträckanordning att pilla på innan man konstaterar att beläggen är slut :-X ?

Service under maskinen...
Alla remmar och servicekrävande prylar sitter under. Hur kommer man åt det smidigast ? Lägger man maskinen på sidan eller bygger man en "smörjbrygga" ?

Oljebyte...
Vilken olja ska det vara ?
Hur mycket behövs på ett ungefär ?
Oljepluggen har jag hittat :surprised:

Smörjning...
Har hittat några smörjkoppar i midjan. Är det fler ställen som hjullager, löprullar, diff, styrvire som ska besökas med fettsprutan ?

Knivar....
De som sitter på är rätt okej, en behöver riktas lite men det får bli ett senare projekt.
Vad kostar nya knivar ?

Sitsen...
Ser bedrövlig ut :( - behöver bytas.
Köper man en ny Stiga original eller finns det andra alt ?

Bilder ska ordnas..










 
Hej!  Svarar på det jag vet...

Den heter Stiga Park 2000, 11hp 40" electric
Modell no: 13-1118
Modellen har växellådan bredvid motorn och bakaxeln drivs med en kedja. Bromsarna sitter i hjulnaven (trumbromsar ?)
Vilken årsmodell kan det vara ?
Årsmodell mellan 1975-1983.


Styrviren är dags att byta...
Var hittar jag en sådan till bra pris ?
Måste man köpa en Stiga original eller går det att fixa med en stump vire från järnaffären ?
Jag fixade min egen styrwire av biltemadelar:

Försinkad stålwire 4,8 mm artnr 19-074 (aningen grövre än original, men passar och håller förmodligen längre tack vare den grövre dimensionen).
Ögleskruv artnr 25-302 (2st). Dessa använder du istället för "plupparna" i originalwirens ändar. Linda ändarna på din nya wire genom öglan på varje sida och lås fast med ett par wirelås per sida. Tack vare att det finns mutter och gängtapp på varje ögla kan man hyfsat enkelt spänna upp styrwiren när den väl är på plats... (vet tyvärr inte hur lång wire man behöver... det är bara att börja från ena sidan och sedan kapa av den när man kommit fram till den andra..). Öglorna kan man för säkerhets skull komplettera med låsmuttrar modell M8.

Drivremmen hoppar av...
Remmen mellan motor och växellåda hoppar av om kopplingen trycks ner för långt. Enkelt fixat men irriterande. Går det att sträcka remmen eller är det något annat fel ?
Kan det räcka med att byta rem ?
Skulle rekommendera att byta ut remmen mot en kortare. Remmen ska aldrig vara så slak så den hoppar av trots att man trycker ned kopplingen i botten.


Bakre remmen till kraftuttaget...
Ser lite luggsliten ut. Byta omgående eller endast köpa hem en i reserv ?
Är den enkel eller dubbel ?   den dubbla är J*vligt dyr har jag för mig ... (www.sefir.se).

Service under maskinen...
Alla remmar och servicekrävande prylar sitter under. Hur kommer man åt det smidigast ? Lägger man maskinen på sidan eller bygger man en "smörjbrygga" ?
Att snickra ihop en ramp av några plankor att köra upp på är inte så besvärligt... och ger godtagbart mekutrymme....


Sitsen... Ser bedrövlig ut   - behöver bytas.
Köper man en ny Stiga original eller finns det andra alt ?
Finns också på sefir... men tror det är 1500-2000 pix... :(

vill gärna se bilder av ditt projekt! :)  

Mvh Johan
 
Tack för svaren :)

Remmen till kraftuttaget är en "dubbelrem" :(

Drivremmen får jag nog kolla lite mer på. Kan ju räcka med att köpa en ny med rätt bredd också. Vet ju inte riktigt hur sliten den är och slitna remmar brukar ju bli smala..
Det blir säkert inte bättre av att remskivan på växellådan är lite glapp.

Ska undersöka detta med styrviren lite mer. Borde gå att hitta prylarna på Clas Ohlsson också :) Tycker det verkar vara ganska grova trådar i viren som sitter där. Fler och tunnare trådar borde hålla bättre ?

Plankstumpar till en "smörjbrygga" finns i överflöd :cool: Bara att börja snickra.

Bilder kommer ...


Fler tips någon ?
 
Bilder var det..

Vilken skönhet ::)
pict0014qm8.jpg

Sitsen verkar vara något fuktkänslig :p
pict0015ga2.jpg

Lite svetsjobb har det nog varit på klippaggregatet..
pict0016hx3.jpg

Växellådan
pict0017nd1.jpg

Maskineriet i motljus :cool:
pict0018je9.jpg

Observera det nya batteriet :)
pict0019zq1.jpg

Drivrem och kraftuttagsrem. Notera fransarna på kraftuttagsremmen
pict0021rz3.jpg

Samma remmar i annan vinkel
pict0020ez5.jpg

Styrvire som snart går av... vill man ha bromsar när det händer :surprised:
pict0022uj1.jpg

Skönheten bakifrån
pict0023uj5.jpg
 
galento
Hej,enligt min bror är din likadan som hans förutom att han inte kände igen "el-kontakten" på lådan och att hans motor är svartlackad.Det var på denna vi bytte lagren till "knivaxlarna" på och om jag inte minns helt fel var detta 6004 lager ( x6 ).Han har renoverat upp klippkåpan nu,dessa brukar ju ruttna bra efter en tid.Annars har klipparen varit fenomenal när det gäller att hålla genom åren.Han behöver dock en ny vxl wire för denna är skrot.Plast-rullarna i fronten behöver också få sig en översyn.
 
Har också haft en liknade Stiga men med hydralisk drivning av klippagregatet. Tyckte att växellådan och diffklumpen var dåligkvalitet på. Men annars var den ganska bra. men hade för tora lutningar som den hade svårt att ta sig up för. där är ju dom med mittmonterat klippagregat mycket bättre. om man nu inte har råd med 4x4. vilket jag inte har provat än på en gräsklippare.
 
Det var lite lustigt med "tappen" som sticker fram under styrtrissan ... det är nog inte original ... kanske någon händig som varit framme för att förhindra att wiren hoppar av eller att trissan gör det?

Det är väl iaf härligt med mekprojekt... hehe!

Detta är iaf delarna till "min" styrwire...
25-300_l.jpg
och
25-1129_l.jpg

och japp... det finns säkert på classe också !
 
galento
Hej,hur gör Ni för att få flera bilder med i meddelandet ? Har inte fattat detta än :-[ :-[
 
föresten angående dubbelremmen .... man kanske kunde köpa 2st smala remmar... tex på Lantmännen Maskin ... där det är ganska billigt ... köpte en där för att ha mellan midja-klippagregat ... bara drygt 100 kr jämfört med Stiga originals flera hundra....

Lagerglapp växellåda...
Remskivan på ingående axel känns ganska glapp, kanske därför remmen hoppar av ?
Bör man försöka åtgärda ett ev lagerglapp snarast/under vintern eller funkar det ändå ?
Ska det bytas olja i lådan någon gång ?
Vad är det för typ av glapp ? lite spel är nog normalt... dvs att det går att vrida runt remskivan lite innan det tar emot och börjar dra runt hjulen...
Ingen olja i lådan ... men däremot kan man öppna locket och lägga på lite fett på kugghjul och kedja....
 
johanFa skrev:
Det var lite lustigt med "tappen" som sticker fram under styrtrissan ... det är nog inte original ... kanske någon händig som varit framme för att förhindra att wiren hoppar av eller att trissan gör det?
Är det plattjärnet du menar så ser det ut att vara något hemmamek :)

Ang dubbelremmarna så funkar det säkert med 2 vanliga std remmar också, men för att det ska bli riktigt bra bör man nog beställa "parade remmar", dvs remmar som är exakt lika långa för att båda ska dra lika mycket.

Tackar för den utförliga beskrivningen av styrvirebyte. Tyvärr har Classe lite sämre sortiment än Biltema på detta område, men en stump vire borde man hitta på dyra järnaffärn också.

Kollade priserna hos sefir:
Styrvire = 385:-
Drivrem = 111:-
Dubbelrem = 414:-

Växellådan då.
Kontakten som sitter där har jag fått för mig är "startspärren", dvs den som känner av att lådan ligger i neutralläge för att kunna aktivera startmotorn.

Ang glappet så går det att vicka remskivan lite vilket inte känns helt bra. Tyckte dock att det var mindre denna gång jag kände efter så det får nog undersökas lite mer när jag kastat kryckorna och har lättare att kräla på marken ::) Kan tänka mig att det är skillnad med remmen på/av och med växel i/ur  :-?

galento skrev:
Hej,hur gör Ni för att få flera bilder med i meddelandet ? Har inte fattat detta än :-[ :-[
Enkelt, man använder knappen "insert image" som ligger bland knapparna ovanför smilisarna när man skriver inlägg.
Klickar man på den knappen blir det såhär img][/img (Obs jag har raderat första och sista haken för att det ska synas i detta inlägg)
För att göra bilden synlig måste länken till bilden in på rätt ställe, då kan det se ut såhär:
img]www.minhemsida.nu/bilder/bilden.jpg[/img
Vill man ha in fler bilder trycker man på knappen igen och gör samma sak igen
img]www.minhemsida.nu/bilder/den andra bilden.jpg[/img

Har man ingen egen hemsida kan man använda t.ex. http://www.imageshack.us/index.php för att ladda upp bilder.
På den sidan får man även hjälp med dessa "img" och "/img" som behövs (men man brukar behöva radera lite "skräp" före och efter hakarna)

En finess är att göra små klickbara bilder istället så blir det inte så jobbigt för dom som sitter med modem, typ som denna
pict0014hj6.th.jpg



 
galento
Tack för infon om detta Ubbe !!!! :) :)
 
Galento
Du får väl prova lite - brukar sällan bli rätt första gången :)
Den sidan jag länkade till fungerar mkt bra så den rekommenderas.
En bra funktion där är automatisk justering av bildstorleken. De stora bilder jag lagt in här i tråden är 640x480

Åter till topic :D
Några fler tips kring mina frågor ?
T.ex. vilken olja vill motorn ha ?
Justering av bromsarna som sitter i naven ?
Smörjning ?
 
Åter till topic
Några fler tips kring mina frågor ?
T.ex. vilken olja vill motorn ha ?
Justering av bromsarna som sitter i naven ?
Smörjning ?
betr växellådan så är den väldigt enkel att ta isär... typ 4 skruvar i locket... därefter kan man lyfta kugghjul och växelförare upp som i ett stycke.... därefter finns ett kugghjul kvar på botten, och detta är ingångskraften från motorn ... genom att plocka bort en låsbricka under remskivan så kan du lossa denna... och då kan du dra upp tappen genom botten på växellådan och på så vis kolla hur det ser ut med lagret där... eller vad det är som behöver åtgärdas... jag skulle tro att det inte tar mer än 10 min att ta isär detta... och inte mer att få ihop det heller... ;)
 
johanFa skrev:
betr växellådan så är den väldigt enkel att ta isär... typ 4 skruvar i locket... därefter kan man lyfta kugghjul och växelförare upp som i ett stycke.... därefter finns ett kugghjul kvar på botten, och detta är ingångskraften från motorn ... genom att plocka bort en låsbricka under remskivan så kan du lossa denna... och då kan du dra upp tappen genom botten på växellådan och på så vis kolla hur det ser ut med lagret där... eller vad det är som behöver åtgärdas... jag skulle tro att det inte tar mer än 10 min att ta isär detta... och inte mer att få ihop det heller... ;)
Tack för den infon!
Den var verkligen värdefull.
Normalt sett gruvar man sig lite för att öppna en växellåda men detta verkar ju busenkelt !


Gjorde ett lite försök att justera bromsarna och det blev nog bra på ena sidan, men på den andra fanns det inte mycket kvar på viren att justera så där är nog läge att antingen korta viren eller byta belägg. Mest troligt är väl beläggen slut...
Finns det möjlighet att justera bromsarna även fram vid pedalen ?
Blev lite konfunderad över konstruktionen med en fjäder mellan bromsviren och bromshävarmen. Är det något sorts ABS-system som omöjliggör handbromsvändningar ::)

Skulle verkligen uppskatta om någon hade en instruktionsbok och en reservdelskatalog att kopiera eller scanna av.
 
galento
Hej,ang oljan så kör på rak SAE 30 motorolja,använder själv Castrol gräsklipparolja SAE 30 men även bl.a OK har rak 30 olja.Vanlig "bilolja" typ 10W-40 blir för tunn varma sommardagar.Detta är uppgifter jag fått både från Briggs & Stratton och mekaniker som mekar dessa motorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.