Sök bygglov för en komplementsbyggnad samtidigt. "Riv" befintligt hus genom att flytta det dit där komplementsbyggnaden ska stå och gör det mindre så att det uppfyller kraven för bygglovet. Bygg det nya huset där det gamla stod. Då har du uppfyllt kraven på rivning, du har en huvudbyggnad där det ska stå en enligt komumnen och du har lyckats behålla det befintliga (nästan i alla fall eftersom du måste trolla bort några m2 om jag förtod det rätt).
 
Seriöst undrar jag om du har presenterat dina idéer rent praktiskt för byggnadsnämnden där du bor eller har du bara rent allmänt berättat och då fått svar utifrån de bestämmelser som råder utan att tjänstemännen förstått hur du har tänkt dig.
Min erfarenhet är att det alltid brukar gå att få förståelse för de egna idéerna om de har presenterats inför nämnden och en dialog har skapats.
Beställ tid för ett möte, kostnadsfritt, ta med alla tillgängliga upplysningar i form av ritningar och jämförande byggnader, presentera dem för berörda och lyssna på hur de ser på frågan och jämka ihop en bra lösning.
Ingen tjänsteman eller politiker vill sätta käppar i hjulet för en seriös och trevlig byggare utan min erfarenhet är att de är mycket hjälpsamma och villiga till lösningar där alla parter är nöjda.
Lycka till önskar
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Bra där OveR, de flesta bygg & Bo enheter har väl dropp-in tider.
Gå dit och fråga, blir alltid bättre med en dialog.

Och beroende på vad du får för svar, hur kan du göra rätt förutsättningslöst; med byggnad som finns byggs om och till alt. ta bort byggnaden och utgå från början med tomten helt fritt.
 
Tack för alla svar! Låter som en bra idé att boka ett möte. Det lutar åt att skala av antal kvm på nuvuarande hus när nya är byggt och samtidigt flytta det. Verkar så lätt att flytta hus när man googlar och tittar på hur andra gjort men känns som om det blir en kostsam historia även om huset bara ska flyttas några meter på samma tomt. Fattar inte riktigt tekniskt hur det går till men det får komma när det är dags!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.