Vi bor i ett hus klassat som fritidshus som vi hade planerat att bygga ut när vi köpte det för snart ett år sedan. Efter många beräkningar har vi kommit fram till att det är bättre att bygga nytt. Dock vill vi behålla nuvarande hus som har en platta på 45 kvm och med två små rum på vinden. I kontakt med kommunen fick jag svaret att om vi bygger nytt måste vi riva bef hus (galet synd på så fint och ganska nytt hus). Då det står i detaljplanen att man kan ha komplementsbyggnad på 30 kvm som kan behållas och återuppföras frågade jag om man kunde klassa om bef lilla hus till just komplementsbyggnad. Fick svaret att då det är klassat som huvudbyggnad på tomten går ej detta. Finns det någon som kan komma med förslag på hur man kan komma runt detta? Är det möjligt? Ska vi skala av antal kvm för att kunna klassa om det till Attefall eller komplementbyggnad? Någon som har gjort liknande?

Mycket tacksam för svar!
 
Om detaljplanen tillåter komplementbyggnad på 30 kvm, så borde det gå att bygga om det bef. huset till 30kvm, som komplementbyggnad.

Det som möjligen kan sätta käppar i hjulet i så fall är väl om placeringen på tomten blir fel. Ibland specar detaljplanen ungefär hur huset (huvudbyggnaden) skall ligga i förhållande till gatan.
 
harry73
Kan man stycka av tomten? Kan dock leda till dubbla skatter
 
Jag begriper inte varför ni måste riva det gamla huset, om ni vill bygga större och då också vill ha exakt samma utformning som ni redan har på den äldre delen.
Kanske de går med på att ni river fasadpanelen och sätter upp samma som nybyggda delen?
Är det något med handikappanpassning? Att det huset som står där nu, har för smala dörrar och kanske också olika våningsplan med trappor, så det är svårt att nå toalett/badrum och kök?
 
Vi ska inte bygga ut bef hus utan bygga en helt ny villa. Tomten är inte avstyckningsbar tyvärr.
 
Bettyboop skrev:
Vi ska inte bygga ut bef hus utan bygga en helt ny villa.
Bygg ihop husen till ett! Nån glasad uterum/entré som binder ihop det nya och gamla.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Det var det vi tänkte från början men nu är vi inne på ett helt nytt hus pga olika anledningar. Mest min man vill säga då han tror att ett helt nytt hus är värt mera i slutlängden.
 
Jag tycker det verkar logiskt. Befintligt hus kan inte klassas om som komplementbyggnad för då skulle det inte finnas en huvudbyggnad och då går det inte att ha en komplementbyggnad. Det nya huset kommer ju först senare.

Ibland kan jag tycker att såna rubriker som "hjälp mig att komma runt bygglovsregler" är lite tveksamma. Ungefär som "Hjälp mig att komma runt högerregeln" eller "hjälp mig komma runt lagen om anställningsskydd"
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Jag tycker det verkar logiskt. Befintligt hus kan inte klassas om som komplementbyggnad för då skulle det inte finnas en huvudbyggnad och då går det inte att ha en komplementbyggnad. Det nya huset kommer ju först senare.

Ibland kan jag tycker att såna rubriker som "hjälp mig att komma runt bygglovsregler" är lite tveksamma. Ungefär som "Hjälp mig att komma runt högerregeln" eller "hjälp mig komma runt lagen om anställningsskydd"
Det borde gå att inom ramen för ett och samma bygglov dels bygga det nya huset dels bygga om det bef. huset till komplementbyggnad.

Sedan är ju frågan om det går att riva 15 kvm, och ändå ha ett vettigt hus kvar.
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Bygg om det gamla till ett garage med sovloft?
 
Sitter i ung samma sits, bef bostad ca 25m2.
Satt upp tillbyggnad på ca 40m2 som är en gammal timmerlada från slutet 1700-tal.
Planen är att efter allt är klart skicka in ändrad användning på ursprungliga byggnaden till komplement = Attefall.

Sen byggs nytt hus inom max tillåten BYA som är 140m2 totalt.
Enda kruxet är att det får endast finnas en bostadsbyggnad men jag löser nog det med...
 
Finns det plats på tomten för två hus av den storlek ni tänker? Vad säger era grannar? Har du pratat med byggnadsnämndens ledamöter direkt, eller bara en handläggare? Detaljplaner är politiska beslut på lokal nivå.

Ett annat alternativ kan vara att begära rivningslov och flytta hela huset, men då räknas det som nybygge på nya stället och måste uppfylla gällande regler om tillgänglighet och energi vilket fritidshus i regel inte gör.
 
Ok kanske lite dålig formulering på rubrik:) men ni förstår säkert vad jag menar! Vi funderar på att bygga om det till garage ja med sovloft men tror det kommer se för "fyrkantigt! ut... Vi vill utnyttja byggrätten till nya huset sen får man ha en komplementsbyggnad på 30 kvm..
 
Kan ni bygga om huset på 45 kvm så att det blir 30 kvm på något sätt? T.ex genom att ta bort en del av mellanbjälklaget så att ni får dubbel takhöjd i halva huset? Eller genom att en del av huset blir klassat som biyta (snetak eller liknande)
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Bettyboop skrev:
Vi bor i ett hus klassat som fritidshus som vi hade planerat att bygga ut när vi köpte det för snart ett år sedan. Efter många beräkningar har vi kommit fram till att det är bättre att bygga nytt. Dock vill vi behålla nuvarande hus som har en platta på 45 kvm och med två små rum på vinden. I kontakt med kommunen fick jag svaret att om vi bygger nytt måste vi riva bef hus (galet synd på så fint och ganska nytt hus). Då det står i detaljplanen att man kan ha komplementsbyggnad på 30 kvm som kan behållas och återuppföras frågade jag om man kunde klassa om bef lilla hus till just komplementsbyggnad. Fick svaret att då det är klassat som huvudbyggnad på tomten går ej detta. Finns det någon som kan komma med förslag på hur man kan komma runt detta? Är det möjligt? Ska vi skala av antal kvm för att kunna klassa om det till Attefall eller komplementbyggnad? Någon som har gjort liknande?

Mycket tacksam för svar!
Huvudregeln är att det måste finnas en huvudbyggnad för att få uppföra en komplementbyggnad. Men varför inte bygga till och inkorporera, det som du säger är ett fint och ganska nytt hus på ett genomtänkt och smart sätt. Alternativet är att behålla plattan och utgå ifrån det. Sen kan du bygga ditt Attefallshus eller komplementbostad/byggnad.

Om du vill och behöver flera råd, mejla mig på accent10@outlook
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.