Hej,

Lite tips och idéer...

Tänk på att bygga så att värdet höjs så mkt som möjligt (du nämner att du kanske inte ska bo så länge). Diskmaskin höjer värdet.

Tänk på att köra neutrala färger på kakel etc. Bänkskivan.. Snåla inte, köp en som känns bra och lyxig. Du kommer få igen det vid försäljning. Eluttag, det finns sådana "konferensuttag" som poppar upp ur skivan. Mkt snyggt och praktiskt.

Om du kan gör bänkskivan något djupare än standard (typ 65cm)

Vitvarorna, skippa IKEA och gå på ngt bättre. www.tretti.se är ett mkt bra alternativ, de kör hem det gratis. Jämför, det är inte jättestor skillnad. De har bra kökspaket.
Tro mig, DET höjer värdet.

//Daniel
 
DanielSkåne skrev:
Hej,

Lite tips och idéer...

Tänk på att bygga så att värdet höjs så mkt som möjligt (du nämner att du kanske inte ska bo så länge). Diskmaskin höjer värdet.

Tänk på att köra neutrala färger på kakel etc. Bänkskivan.. Snåla inte, köp en som känns bra och lyxig. Du kommer få igen det vid försäljning. Eluttag, det finns sådana "konferensuttag" som poppar upp ur skivan. Mkt snyggt och praktiskt.

Om du kan gör bänkskivan något djupare än standard (typ 65cm)

Vitvarorna, skippa IKEA och gå på ngt bättre. www.tretti.se är ett mkt bra alternativ, de kör hem det gratis. Jämför, det är inte jättestor skillnad. De har bra kökspaket.
Tro mig, DET höjer värdet.

//Daniel
Intressant, självklart borde jag tänka i dessa banor. Jag förstår att en diskmaskin kan höja värdet. Den jag funderat på kostar runt 5000, skulle du säga att man säkert får tillbaka dessa pengar vid försäljning?

Även vitvarorna har jag faktiskt redan funderat över och jag har koll på tretti.se, de har paket med ugn och häll för 6000:- och uppåt, höjer märket på vitvarorna verkligen värdet på en lägenhet? Jag kan få Groenje eller Samsung istället för IKEA ifall jag lägger på 2000:-, är det värt det?
 
DanielSkåne har fått mig att tänka om lite, så här kommer en version med diskmaskin. Om diskmaskin ska in i köket kommer jag få lite dåligt med förvaringsutrymmen (vilket jag hade redan tidigare) så därför har jag nu ställt ett högskåp till höger om kyl/frys. Luftigheten tar en smäll, är det värt det?

kok5.jpg
 
Jag tycker att det ser ut att vara värt det. Och ja, jag tror också att märket på vitvarorna påverkar intresset hos spekulanterna. Tyvärr.
 
Har lekt lite med Sketchup och ritat upp köket. Det ger en lite mer möjligheter eftersom man kan lägga på texturer (kakel, golv, osv). Vad tycks om kaklingen som täcker hela "hörnet" mellan kyl och diskbänk? Bilden ger även en bättre uppfattning av hur det blir att bygga upp väggskåpen hela vägen till taket vilket man inte kan göra i IKEA Homeplaner.

kok_sketchup.jpg
 
Såg riktigt snyggt ut de där!
 
Jag håller med - det där börjar bli bra nu.
 
Notera att jag har tagit bort väggen mellan sovrum och kök, i sketchupbilden står man i sovrummet och tittar in i köket (vilket man inte kan göra i verkligheten). Så köket kanske upplevs lite väl luftigt mot vad det verkligen kommer att bli.
 
Redigerat:
Planeringen av köket går vidare och jag har nu funderingar på att sänka taket och montera in spottar. Jag är novis på detta område och behöver därför lite hjällp med placering av dessa.

Som ni ser på ritningen är spottarna de röda prickarna, jag har placerat fyra stycken över köksbänken. Kommentarer?

Edit: det kommer även vara spottar under väggskåpen, dessa är inte utritade på denna skiss. Skissen gäller bara de spottar som ska sitta i taket.

kok_spottar.jpg
 
Otroligt snyggt med kakel på hörnet! Har du tittat runt efter sådan mosaik?
 
sapel skrev:
Otroligt snyggt med kakel på hörnet! Har du tittat runt efter sådan mosaik?
Jo, jag har börjat kika runt lite, men jag vet inte vad det blir för färg eller form på kaklet. På bilden är det svart/grå stavmosaik, och det tycker jag är snyggt. Men som sagt, det finns så mycket att välja mellan och jag har inte bestämt mig ännu. Jag har dock bestämt mig för att kakla in hörnet :)
 
Jag skulle inte sprida spottarna så där i taket.
Jag är egentligen ganska mot spottar i taket helt och hållet.
Men om du ska ha det så skulle jag rekommendera en rad ovanför arbetsbänken och så en rad nära väggen mitt emot, så att den blir snyggt upplyst.
Har du möjlighet, så kanske ett par som lyser upp sakerna i fönstret kan vara snyggt också.
 
Om du inte redan har beställt köket så skulle jag ändra på en sak...

Jag skulle tagit och satt in ugnen i skåpet med micron, där ugnen var skulle jag ha en till del med 3 lådor. Det skapar dels en jämnare linje i köket som är ganska litet och med det en risk att bli lite rörigt. Och sedan av erfarenhet har man mycket mer nytta av utrymme i underlådor än ett högre upp, skräpsamlare ställe ;)

Till vitvarorna så tycker jag att du ska gå på en mellanklass, kika ut ungefär vad du vill ha och sätt ihop en lista och skicka ut till olika företag och be dom sätta ett pris på dessa eller liknande varor, du kan gärna ringa innan och säga att du vill ha en offert och fråga vart du ska maila dina önskemål. Sedan tar du ett varv till och talar om för de andra hur mycket den billigaste är på. Du ska köpa en del saker så du är självklart en bra kund om du väljer att ta allt från en affär
 
Angående placering av ugnen kan jag inte göra annat än att hålla med. Det skulle dock innebära att jag måste dra om el vilket jag inte är så sugen på då det blir mer jobb och kostar en del pengar. Fast jag ska helt klart tänka mer på det, man blir lätt låst i sina tankebanor och det är förslag som dessa som tvingar en att tänka lite nytt, tack för det.
 
Men du har mikron där ....den måste väll ha el ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.