Det blir stora förändringar i miljöbonus på elbilar och hybrider.

70.000 året ut för elbil, sedan 50.000

Dessutom sänker man lägsta och högsta bonusnivåerna för laddhybrider som haft en variabel bonus beroende på utsläppsnivåer. En laddhybrid kan som högst få 20 000. Samtidigt skärper man C02-utsläppsgränsen för att erhålla bonusen från 60 gram till 50 gram.

Många stora SUV med lite elmotor får sedan ingen bonus.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
ecb182 ecb182 skrev:
Vår 24 kWh Leaf från 2016 saknar den funktionen. Sett till användningen av den numera, som andrabil med korta körsträckor, är jag inte orolig att batteriet dör innan bilen i övrigt är slut. Men jag håller med om att det finns anledning att bara ladda till 80% normalt sett, har det inställt så i vår e-niro. Däremot drar jag mig inte för att ladda upp den till 100% inför längre resor.
Exakt behöver man åka lite längre så skall man inte vara rädd för att ladda fullt. Men till vardags så nöjer jag mig med 60-80 %. Runt 60 % så visar flera studier att livslängden blir störst. Men just nu i rådande världsläge så laddar jag till 90 %. Vill komma en bit bort om det blir skartp läge..
 
  • Gilla
alothman
  • Laddar…
Min input till frågeställaren.
Pendlar dagligen fram och tillbaka till jobbet, vilket är cirka 17 mil.
Laddar på jobbet fullt och "stödladdar" hemma på nätterna (timdebitering) eller laddar fullt på dagen under helgen om solen behagar lysa (solceller)

Bilen är en Hyundai Inoniq 28 kW 2019. Kontrollerar batteriestatus på sista servicen och alla cellertog 100%
Bilen hade rullat 7500 mil när jag köpte den och nu har den gått 12 500 mil.

Ångrar inte en sekund att jag köpte den och frugan som inveserade i en Kona 64 kW tycker min Ioniq är en aning bekvämare att köra.
Visst har jag kört längre turer i för jobbets räkning men med en viss planering ser jag inte det som något problem med det lilla batteriet.
 
Jag var och tittade och provkörde lite imorse efter jobbet.

Tyvärr föll inte id.3 varken mig eller frugan i smaken.


Vi provkörde även Kona som vi gillade betydligt bättre.
Kändes mer som en "vanlig bil" och utan att allt måste vara tutch knappar och spaceig design.

Vi skulle vilja lägga ut någonstans under 400k helst.
Vad tycker ni man bör välja, helt ny bil med mindre batteriet och mindre utrustning eller en 2 år gammal med större batteri och lite mer utrustning?

Såklart en smaksak men finns det något speciellt på de nyare modellerna som motiverar att köpa en ny.?
Vad jag kunnat läsa mig till så hittar jag bara lite små design ändringar plus lite bättre ljudisolering.


Kan också passa på och fråga om det är några andra bilar under 400k man bör överväga innan köp?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M
Kan de leverera något?
 
För en ny Hyundai Kona så finns valet litet batteri (39 kWh) och stort batteri (64 kWh). Vad alla inte tänker på är att dessa varianter har olika motorprestanda, 100 kW (136 hk) för bilen med lilla batteriet och 150 kW (204 hk) för den med stora batteriet. Jag kör 150 kW varianten och den är rapp i trafiken och enkel att köra om med.
 
G Gillar att bygga skrev:
För en ny Hyundai Kona så finns valet litet batteri (39 kWh) och stort batteri (64 kWh). Vad alla inte tänker på är att dessa varianter har olika motorprestanda, 100 kW (136 hk) för bilen med lilla batteriet och 150 kW (204 hk) för den med stora batteriet. Jag kör 150 kW varianten och den är rapp i trafiken och enkel att köra om med.
Kan bara intyga detta själv då jag kör systerbilen Kia Niro.
 
G Gillar att bygga skrev:
Jag köpte en Hyundai Kona med 64 kWh batteriet i mitten på januari och har nu kört den dagligen i knappt 500 mil. Jag är överlag mycket nöjd med bilen och dess räckvidd. Under dessa "vintermil" i Stockholm med omnejder så har förbrukningen snittat 17,3 kW/100 km. Under sommaren bör jag kunna köra c:a 45 mil eller mer på en fulladdning.

Tänk dock på att man vanemässigt inte bör ladda ladda över 80% och inte heller dra ner batteriet under 10%, enligt vad jag har läst mig till. Det finns naturligtvis en osäkerhet i dessa siffror men inriktningen är korrekt. Detta faktum ledde mig att köpa en bil med ett stort batteri eftersom ovanstående innebär att bara c:a 70% av batterikapaciteten kan utnyttjas om jag följer generella batteriråd för den typ av batterier som de flesta elbilar nu använder. Hade jag köpt en Kona med det lilla batteriet (39 kWh) så hade ovanstående reducerat praktisk räckvidd till c:a 16 mil på vintern.
Finns inget skäl att försöka begränsa laddningen uppåt, det sköter bilen om automatiskt. Möjligt att någrea få elbilar i början hade sämre kontrollelektornik och kylning, men nuförtiden behöver du inte tänka på det.

Nedåt kan man vara lite försiktig om bilen skall stå länge eftersom det finns en lite självurladdning. Och även om den är mkt liten så kan en del celler ta skada om man ligger väldigt lågt och den står under lång tid (månader)

Det man däremot brukar säga ät att snabbladdning inte är något ide att göra över 80%. de flesta elbilar drar då ned på hastigheten (för att spara batterierna) så det tar mycket längre tid att komma upp de sista 20% jämför med 10-80 %. Däremot är det fortfarande kontrollerat av bilens elektronik så det skall inte skada batterierna (i det korta loppet).
Snabbaladnding genrellt "sliter" dock mer på batterierna än din vanliga hemmaladdning. Ofta är det just snabbladdningscykler som tillverkaren räknar på när man kolar på hur många cykler batterier klarar, vilket också troligen är varför de flesta elbilars batterier håller bra mycket längre än garantierna i verkligheten

Till orginalfrågan: Vi har haft en Renault Zoe och har nu en Nissan Leaf som sambon kör 5,5 mil (enkel) till jobbet. Så 11 mil/dag.
Räckvidden på Zoe var ca 190 (vinter) - 270 km (sommar) på mestadels motorväg.
Leafen säger dryga 200 km (Vinter + motorväg), den har vi inte kört på sommaren ännu.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Jag var och tittade och provkörde lite imorse efter jobbet.

Tyvärr föll inte id.3 varken mig eller frugan i smaken.


Vi provkörde även Kona som vi gillade betydligt bättre.
Kändes mer som en "vanlig bil" och utan att allt måste vara tutch knappar och spaceig design.

Vi skulle vilja lägga ut någonstans under 400k helst.
Vad tycker ni man bör välja, helt ny bil med mindre batteriet och mindre utrustning eller en 2 år gammal med större batteri och lite mer utrustning?

Såklart en smaksak men finns det något speciellt på de nyare modellerna som motiverar att köpa en ny.?
Vad jag kunnat läsa mig till så hittar jag bara lite små design ändringar plus lite bättre ljudisolering.


Kan också passa på och fråga om det är några andra bilar under 400k man bör överväga innan köp?
Vi har köpt en begagnad (3 år, 2400 mil) Nissan Leaf.
Gillar den bättre än ID3. Massor av utrustning (om man gillar sånt) och stort bagageutrymme. Dock har den bara 40kwh batteri. Det finns nyare med 62 kwh dock...
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har kört lite ID3 och måste säga att man nog behöver vara en väldigt försiktig förare för att komma i närheten av 30 mil med den i motorvägsfart (vilket är vad jag tycker att man bör förhålla sig till när man pratar räckvidd).

Tycker att den drar nästan lika mycket som min ID4, Som har en tredjedel större batteri.

Så om räckvidden är viktig skulle jag satsa på en bil med 75+ kWh batteri snarare än 55+.
Det är väl därför man ser dessa i 80km/h på motortrafiklederna
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det är väl därför man ser dessa i 80km/h på motortrafiklederna
electroluxaren skrev:
Det är väl därför man ser dessa i 80km/h på motortrafiklederna
Ett typiskt uttalande som symboliserar okunskap. Du har nog rätt i att man kör ”lugnare” men oerhört fel att det inte skulle vara möjligt att hålla normal hastighet.
 
Traden Traden skrev:
Ett typiskt uttalande som symboliserar okunskap. Du har nog rätt i att man kör ”lugnare” men oerhört fel att det inte skulle vara möjligt att hålla normal hastighet.
Naturligtvis inte omöjligt om man laddar oftare. Såg förra veckan många elbilar som låg i högerfilen bakom lastbilar i 85 km/h på 100, 120 och 120 väg. Stora dyra bilar som Tesla S mfl, (och blandat med nytvättade små billiga bilar framförda av äldre förare :D).
I högre hastighet kommer man ca 20 mil mellan laddning på långresa (från 10 till 80 % snabbladdning). Bara att räkna på vad 70% av batteriets kWh blir högre hastighet och vinter.
 
Eco körning är faktiskt viktigare med en elbil, att man tar det lugnt och använder motorbroms "= generera energi".
Ligga bakom en lastbil i suget syns mera på en elbil i kW/100km än på t ex en bensinbil.
Det går att köra 35 mil med ett 64kWh batteri. På 75 mil blir det 3 stopp och laddning 30 minuter.
Beteendet blir inte annorlunda, man stannar ett antal ggr på långresa ändå.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Eco körning är faktiskt viktigare med en elbil, att man tar det lugnt och använder motorbroms "= generera energi".
Ligga bakom en lastbil i suget syns mera på en elbil i kW/100km än på t ex en bensinbil.
Det går att köra 35 mil med ett 64kWh batteri. På 75 mil blir det 3 stopp och laddning 30 minuter.
Beteendet blir inte annorlunda, man stannar ett antal ggr på långresa ändå.
Jo så är det i princip och kör du då lite snabbare kommer du betydligt kortare. Testade med Kia Eniro i 130 och då drog den över 2,5 kWh/mil. Dvs räckvidd under 20 mil mellan snabbladdningarna längs vägen.

Men ibehöver du tre laddstopp på 75 mil om du kör så försiktigt? Det blir ju 19 mil mellan stoppen samt att du borde kunna starta resan hemifrån med 100% och inte ca 80 % som du kommer upp med i snabbladdaren. Det är ju mina fortkörarsiffror :surprised:. Men tycker det är för lite att komma under två timmar motorväg innan det är dags att ladda. Kör du bakom en lastbil drar väl bilen långt under 2 kWh/mil?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Man skall ju inte hamna under 7% laddning.
Full laddat 100% vid utresa. Ligga med cruse på 100 på storvägarna istf att hetsa.
Ha en tänkt rutt med bra laddning till vettigt pris på vägen. Men ser man att något skiter sig så får man ladda tidigare på något annat ställe. Priserna på snabbladdning skiljer minst 100% ibland.
Det är lätt att hitta rätt laddning med mobilapparna. Men jag tror största problemet i sommar blir att hitta ett "ledigt" laddställe när alla är ute och far. Det är trångt redan nu ont om bra laddstolpar.
Har 5 km till närmaste snabb laddstation, utanför Volvo, 4 portar 50kW, men ständigt upptagna av Volvobilar.
Räknar med ca 300:- el på 75 mil resan mot ca 800:- bensin på andra bilen.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.