Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har kört lite ID3 och måste säga att man nog behöver vara en väldigt försiktig förare för att komma i närheten av 30 mil med den i motorvägsfart (vilket är vad jag tycker att man bör förhålla sig till när man pratar räckvidd).

Tycker att den drar nästan lika mycket som min ID4, Som har en tredjedel större batteri.

Så om räckvidden är viktig skulle jag satsa på en bil med 75+ kWh batteri snarare än 55+.
Fast ID.3 har väl 77 kWh batteri? Några limited edition som finns kvar med mindre batteri...
 
S sjoelund skrev:
Fast ID.3 har väl 77 kWh batteri? Några limited edition som finns kvar med mindre batteri...
58 eller 77
 
Ett 64kWh batteri drar ca 1.9 kWh per mil i stadskörning. Det blir ca 35 mil i stan per laddning.
På landsväg i normalhastighet kan man nå 45 mil.
Det är ungefär samma förhållande mellan stadskörning och landsväg med El som med bensin. Det drar mer energi i blandad stadskörning.
 
  • Haha
  • Gilla
Fn87 och 1 till
  • Laddar…
Traden Traden skrev:
58 eller 77
Jag trodde att de fortfarande främst hade 58. När jag tittade på den för ett år sen fanns den bara som fyrsitsig med 77 kWh-batteri, även efter att den lämnat 1st edition-stadiet. Men det kan förstås ha ändrats, det är ju trots allt precis samma platta som ID4 och Enyaq.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag trodde att de fortfarande främst hade 58. När jag tittade på den för ett år sen fanns den bara som fyrsitsig med 77 kWh-batteri, även efter att den lämnat 1st edition-stadiet. Men det kan förstås ha ändrats, det är ju trots allt precis samma platta som ID4 och Enyaq.
jag vet inte vad som är ”standard” eller vad som säljs mest. Jag har en 1:st edition med 58..det fanns inga 77 vid tillfället för uttagandet. Frugan har en nyare med 58 kw oxå. Skulle jag välja idag så hade det blivit 77:an. Tittar med spänning på id:5an för stunden. Vi får se vad det blir..
 
  • Gilla
Espen K
  • Laddar…
Jag köpte en Hyundai Kona med 64 kWh batteriet i mitten på januari och har nu kört den dagligen i knappt 500 mil. Jag är överlag mycket nöjd med bilen och dess räckvidd. Under dessa "vintermil" i Stockholm med omnejder så har förbrukningen snittat 17,3 kW/100 km. Under sommaren bör jag kunna köra c:a 45 mil eller mer på en fulladdning.

Tänk dock på att man vanemässigt inte bör ladda ladda över 80% och inte heller dra ner batteriet under 10%, enligt vad jag har läst mig till. Det finns naturligtvis en osäkerhet i dessa siffror men inriktningen är korrekt. Detta faktum ledde mig att köpa en bil med ett stort batteri eftersom ovanstående innebär att bara c:a 70% av batterikapaciteten kan utnyttjas om jag följer generella batteriråd för den typ av batterier som de flesta elbilar nu använder. Hade jag köpt en Kona med det lilla batteriet (39 kWh) så hade ovanstående reducerat praktisk räckvidd till c:a 16 mil på vintern.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Svårt att säga vad man tjänar mest på. Kör man nästan uteslutande korts resor kan ju ett mindre batteri löna sig då det är billigare i inköp, även om det skulle ha slitits mer fram till försäljning jämfört med ett större batteri som kunnat vårdas bättre.

Så visst, försiktig batterivård kan vara bra för batteriet, men även 24 kWh-Ionics som fulladdats dagligen har en bra plats på andrahandsmarknaden. Så man ska nog inte överdriva hur stort problemet kan bli heller.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Svårt att säga vad man tjänar mest på. Kör man nästan uteslutande korts resor kan ju ett mindre batteri löna sig då det är billigare i inköp, även om det skulle ha slitits mer fram till försäljning jämfört med ett större batteri som kunnat vårdas bättre.
Så visst, försiktig batterivård kan vara bra för batteriet, men även 24 kWh-Ionics som fulladdats dagligen har en bra plats på andrahandsmarknaden. Så man ska nog inte överdriva hur stort problemet kan bli heller.
hade tidigare en E-golf som jag har god koll på även idag då den finns i släkten. Den har idagsläget gått 9800 mil och alltid laddats till fullt, dvs 100% sen den var ny. Än så länge ser jag ingen som helst tapp på batteriet men risken är kanske att det kommer inom kort. Vad tror du?
Laddar båda id:3orna fullt hela tiden och följer aldrig rådet om 80%. Får helt enkelt ta på mig skämskudden:surprised:
 
  • Gilla
Lafon och 1 till
  • Laddar…
Det var @Gillar att bygga, inte jag, som propagerade för 80 % laddning, så jag vet inte vad jag ska svara. Jag har för egen del inget stort behov att ladda över 80 % i vardagen, så jag gör inte det. Några gånger i månaden laddar jag fullt för att åka långt, men tror inte heller att det är ett problem.

Och som sagt, att köpa en bil med kraftigare batteri än man egentligen har behov av för att värna andrahandsvärdet tror jag är överdrivet. Men det är en gissning, osäkerheten om andrahandsvärdet på alla bilar i framtiden bedömer jag som stor.
 
Magnus E K
Hur gör man rent praktiskt för att bara ladda till 80%? Att göra detta med elcykeln, gräsklipparen, trimmern, skruvdragaren funkar ju inte i praktiken om man inte sitter och vaktar laddningen.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur gör man rent praktiskt för att bara ladda till 80%? Att göra detta med elcykeln, gräsklipparen, trimmern, skruvdragaren funkar ju inte i praktiken om man inte sitter och vaktar laddningen.
Man ställer in det i bilens system att den ska ladda till en viss %. Behöver man ändra någon gång så tar det mig ungefär 5 sek att göra det.
 
E Elajomannen skrev:
Man ställer in det i bilens system att den ska ladda till en viss %. Behöver man ändra någon gång så tar det mig ungefär 5 sek att göra det.
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur gör man rent praktiskt för att bara ladda till 80%? Att göra detta med elcykeln, gräsklipparen, trimmern, skruvdragaren funkar ju inte i praktiken om man inte sitter och vaktar laddningen.
Tyvärr har inte alla elbilar den funktionen.
 
Vilka har det inte, gamla Zoe och Ioniq? Vi ska i det sammanhanget inte glömma att elbilar gått från ABC (always be charging) till fokus på batterivård. De är helt enkelt så mycket bättre än för bara en handfull år sedan att man kan unna sig att vårda batteriet lite extra istället för att alltid ha fokus på maximal räckvidd.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Aspekten "värna om andrahandsvärdet" har jag inte beaktat ovan, mitt resonemang ovan hänger ihop med att jag har timdebitering på mitt el abonnemang. Med ett större batteri så kan jag välja att ladda i stor utsträckning under de nätter då elen kostar som minst, och skippa när kostnaden ligger över tex 50 öre.

Det kan också vara värt att nämna att den batteridegradering som kan förväntas sannolikt ligger inom intervallet 1-2% per år. Om detta stämmer så kommer en 10 år gammal elbil att ha tappat c:a 10-20% av batterikapaciteten. Att detta påverkar räckvidden förstår vi alla, men hur andrahandsvärdet i sin tur påverkas kan jag inte bedöma.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vilka har det inte, gamla Zoe och Ioniq? Vi ska i det sammanhanget inte glömma att elbilar gått från ABC (always be charging) till fokus på batterivård. De är helt enkelt så mycket bättre än för bara en handfull år sedan att man kan unna sig att vårda batteriet lite extra istället för att alltid ha fokus på maximal räckvidd.
Vår 24 kWh Leaf från 2016 saknar den funktionen. Sett till användningen av den numera, som andrabil med korta körsträckor, är jag inte orolig att batteriet dör innan bilen i övrigt är slut. Men jag håller med om att det finns anledning att bara ladda till 80% normalt sett, har det inställt så i vår e-niro. Däremot drar jag mig inte för att ladda upp den till 100% inför längre resor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.