J
Peter2400 skrev:
Comviq är den enda operatören som använder sig av 3 olika nät, Tele2, Telenor och Telias nät använder dom.
Rimligtvis borde det fungera bäst, dessutom är det billigare.
[länk]
Det där förstod jag inte riktigt. Även Telenor och Telia har ju tre olika nät rent tekniskt, eller menar du att det är bra för att de delar nät med andra och inte har eget? Du vet att Comviq är ett varumärke hos Tele2? Precis som Hallon (Tre), Halebop (Telia) etc är samma hos andra?
 
mexitegel skrev:
Täckningskollen är ett bra verktyg för att få en uppfattning om vad man kan förvänta sig [länk]
Jag kan enligt ovan inte förvänta mig täckning av någon operatör eller teknik där jag bor. Inte så tillförlitligt (än).
 
Jocke Best skrev:
Det där förstod jag inte riktigt. Även Telenor och Telia har ju tre olika nät rent tekniskt, eller menar du att det är bra för att de delar nät med andra och inte har eget? Du vet att Comviq är ett varumärke hos Tele2? Precis som Hallon (Tre), Halebop (Telia) etc är samma hos andra?
Tele2, Telenor och Telia använder endast sina egna nät, Comviq använder sig av alla tre, det borde väl rimligtvis kunna bidra till bättre täckning.
Visst Tele2 driver Comviq, men Tele2 kör bara på sitt egna nät.
 
Näe det stämmer inte Peter. Det finns tre nätsamarbeten på denna marknad.

SUNAB som ägs av Telia och Tele2, kör 3G.
Net4Mobility ägs av Tele2 och Telenor, kör 2G och 4G
3GIS, Tre och Telenor, kör 3G.

Så, varken Tele2 eller Telenor eller Telia använder endast sina egna nät.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Näe det stämmer inte Peter. Det finns tre nätsamarbeten på denna marknad.

SUNAB som ägs av Telia och Tele2, kör 3G.
Net4Mobility ägs av Tele2 och Telenor, kör 2G och 4G
3GIS, Tre och Telenor, kör 3G.

Så, varken Tele2 eller Telenor eller Telia använder endast sina egna nät.
Nätsamarbeten är inget som någon operatör förutom Comviq skyltar om, så jag hade helt missat det!
 
Näe, det är ju inget som ger några pluspoäng hos kunderna men alla är ju mer eller mindre tvingade till det eftersom alla inte kan vinna frekvens-auktionerna. För att lösa det problemet (tillgång till frekvenser) så bildar man nätägarbolag. Det är ju till del också ett sätt att dela på infrastrukturkostnader, men jag tror det är rätt att säga att man i de flesta fall tvingas till detta. Man skulle hellre ha egen kontroll över näten om man kunde det.
 
Ja, det var ett jäkla hallå när man mer eller mindre tvingade operatörerna att börja dela master för att hela landet inte skulle se ut som jättestor igelkott.
 
mexitegel skrev:
Tre är en ung operatör. De har inte ett gammalt teknikarv att ta hand om, vilket är fallet med t.ex Telia. När jag gjort prisjämförelser, förvisso på företagsabonnemang, så har Telia inte varit bland de billigaste, snarare tvärtom. Vilken operatör man väljer beror på många faktorer. Jag hade själv Telia innan eftersom det skulle vara de som hade bäst täckning. Jag rör mig mycket i vårt avlånga land men kan inte med fog påstå att Telia var bättre än Tre som jag har nu. Båda operatörerna har områden där den ena är bättre och den andra sämre (Nu pratar jag om södra södra Sverige ) Frun har Telia och jag upplever att Tre's datanät generellt har högre tillgänglig bandbredd än Telia.
Det har varit med ett tag nu grundades 99 och lanserade 2003 så de har varit med ett tag, bor man norr om Gävle så kanske man bör använda en annan operatör pga begränsad täckning, men i storstäderna märker man ingen skillnad mot övriga operatörer, det är lite lite samma lika.
 
TS har tre som operatör. De har inget 2G nät ;)
 
mexitegel skrev:
TS har tre som operatör. De har inget 2G nät ;)
Har slutat med 2G roaming utanför hemnäten?
 
Ja, det är säkert 5 år sen. Under en övergångsperiod nyttjade de fortsatt Tele2s infrastruktur i norra Sverige men jag tror även det är avvecklat nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.