Ja det kommer bli en bra lösning, de andra operatörerna lanserar också snart.
 
När jag köpte min trådlösa telefon Gigaset SL400 för några år sedan var Gigaset den enda som hade klocka. Därför kan jag, förutom datum, se vad klockan var när samtalet missades.
Jag är även nöjd med övriga funktioner.
 
Redigerat:
Faktum är att många (alla?) DECTare är rätt usla på det du önskar, medan en modern smartphone är ypperlig på det.
Åas är en modern smartphone dyr och relativt bräcklig i din typ av miljöer...
Pest eller kolera således ;)
 
Peter2400 skrev:
Om man har Tre som mobiloperatör så kan man aktivera WiFi-samtal, då kan mobilen automatiskt använda sig av wifi om mobiltäckningen är dålig.
[länk]
Detta är en jättebra lösning (jag har varit lite inblandad i utvecklingen av tekniken faktiskt), men notera att tekniken ändå har lite svagheter, den är inte lämplig om man kan tappa WiFi-täckningen exempelvis. Tyvärr är det bara Tre som sjösatt tekniken i Sverige och iom att de har så dålig täckning på landsbygden så går de bort för mig i alla fall. Jag vill kunna ringa om jag får problem med bilen exempelvis...
 
  • Gilla
BlueX
  • Laddar…
Jag har köpt flera DECT-telefoner, och de flesta har haft någon brist i designen som man inte märker förrän man köpt och använt den.

1. En hade så svagt ljud i hörluren att det var svårt att höra vad som sades om jag hade störande ljud omkring mig
2. En hade samma högtalare för samtal och ringljud. Råkade man hålla den vid örat och det ringde så var det risk för hörselskador.
3. Nummerpresentatören på den Gigaset A400 jag använder nu kommer bara ihåg numren för samtal jag missat. Om jag svarar så raderas det inkommande numret ur minnet. Väldigt irriterande om man vill ringa tillbaka till någon som man inte kan numret till.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Jag glömde en dålig egenskap (samma telefon som hade risk för hörselskador):

4. En hade ingen intelligens i batteriladdningen. Den laddade med konstant ström så länge telefonen satt i hållaren. Batterierna var småvarma hela tiden och hade väldigt kort livslängd.
 
Jag har haft Gigaset några år. Bra ljud, bra funktioner och vanliga AAA laddningsbara batterier.
Bytte nyligen till Tele2 hemtelefon via mobilnät dock för 49kr per månad.
 
Peter2400 skrev:
Om man har Tre som mobiloperatör så kan man aktivera WiFi-samtal, då kan mobilen automatiskt använda sig av wifi om mobiltäckningen är dålig.
[länk]
Detta kändes som en väldigt bra lösning! Lyckades aktivera det på tre.se (har företagsabbonemang) och sen även i telefonen (Iphone5s). Tydligen skall man öppna port 500+4500 i sin router. Det vet jag inte hur man gör (har en huawei med tele2). I vilket fall så verkade det nog funka....fick upp tex i telefonen att jag ringde via wifi och testade ett samtal. Funkade bra i 5 sekunder, sen fick jag en liten aning täckning, dvs 1 prick. Då tror jag att wifitelefonerandet kopplade över till "vanliga"...där det var en prick och hörbarhet nolla.

Kom på att jag har varit ute för exakt samma problem när jag kör spotify på mobilen via wifi....funkar super tills man råkar får en prick i täckning, då blir allt kass.

Detta måste man väl kunna ställa in på något sätt i sin Iphone? Hade ju varit otroligt smidigt om detta fungerade.
 
Daniel_N skrev:
Detta kändes som en väldigt bra lösning! Lyckades aktivera det på tre.se (har företagsabbonemang) och sen även i telefonen (Iphone5s). Tydligen skall man öppna port 500+4500 i sin router. Det vet jag inte hur man gör (har en huawei med tele2). I vilket fall så verkade det nog funka....fick upp tex i telefonen att jag ringde via wifi och testade ett samtal. Funkade bra i 5 sekunder, sen fick jag en liten aning täckning, dvs 1 prick. Då tror jag att wifitelefonerandet kopplade över till "vanliga"...där det var en prick och hörbarhet nolla.

Kom på att jag har varit ute för exakt samma problem när jag kör spotify på mobilen via wifi....funkar super tills man råkar får en prick i täckning, då blir allt kass.

Detta måste man väl kunna ställa in på något sätt i sin Iphone? Hade ju varit otroligt smidigt om detta fungerade.
Tre skriver så här i frågor och svar,

"Kan jag påbörja ett samtal via WiFi och sedan byta till 3G/4G?
Nej, det är inte möjligt."

Det tyder väl på att du har problem med ditt WiFi, om du har möjlighet att prova tjänsten
på ett annat WiFi nätverk så kan du kanske utesluta det.

Är ingen expert på portmappning, men det finns säkert en manual till din router på Tele2:s hemsida.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Någon aning om man kan välja wifi eller 3g/4g? Verkar som att 3g4/g väljs automatiskt om det finns minst en pricks täckning. Tyvärr går det inte att ha samtal när man har bara en prick...helt värdelöst
 
Jag kör mycket WIFI-samtal på kontoret med företagsabb från Tre och det finns inga inställningar vad jag hittat i vart fall.

WIFI-samtal är prioriterat över 3G (telefonsamtal går bara på 3G, inte på 4G). Så anledningen till att samtalet bryts är att du har för dålig WIFI-täckning. Värt att notera här är att det behövs hyfsad signalstyrka på WIFI också för att det ska gå att ringa. En "plupp" på WIFI går heller inte att ringa på :)

EDIT: Det finns som tipsats om tidigare också repeaters, finns att köpa på Ebay för billig peng om man bara har koll på vilka frekvenser som de ska klara att förstärka. Tillstånd från operatören är bra, men det funkar ändå :). Jag tror dock ändå mest på WIFI lösningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Repeater verkar inte kunna funka. Att köra från tredjepart utan tillstånd av operatören är uteslutet, kör enligt reglerna. Priset för en repeater via operatören är uteslutet pga priset.

Tänker att jag då borde fpkusera på en förstärkare eller repeater (är det samma sak?) för wifin. Vad bör jagta hänsyn till när jag väljer en sådan?
 
Glöm förstärkare eller repeater för wifi. Rätt sätt är att montera accesspunkter där du behöver dom och ansluta dessa till din bredbandsrouter.
 
Daniel_N skrev:
Priset för en repeater via operatören är uteslutet pga priset.
Du behöver inte köpa via operatören. Du kan köpa från annat håll och fråga operatören om tillstånd. Operatören får inte neka utan rimlig anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.