Hej!

Jag har behov av att köpa en ny bärbar telefon (dvs för fasta nätet). Jag vet inte riktigt vad jag ska ha eller hur funktionerna skiljer sig. Vet inte heller om det finns några speciella funktioner som man verkligen borde ha. Det rör sig om vanlig telefon, ej IP.


Jag vill:

Lätt kunna se vem som har ringt, samt när. Viktigt att den infon inte försvinner för att den har visats i displayen

Lätt kunna se vem jag har ringt och när.

Kunna se vem som har ringt men som kom till telefonsvararen pga att jag redan var i ett samtal

Bra räckvidd.

Räcker med en lur.

Sen är det såklart bra med en rejäl telefonbok, stor o tydlig display.




Tips? Har varit på elgiganten och media markt, tyvärr är inga demotelefoner laddade så det är svårt att ha koll på hur de funkar i menyer etc. Nuvarande har otroligt dåligt och rörigt menysystem som bara är irriterande. Tittade lite på bland annat Gigaset sl910 som påminer lite om typ iphone, men den hade fått rätt dålig reviews på nätet.
 
Har haft Philips CD 280 duo i fem-sex år, och de har funkat utmärkt.

Visar "missed calls" när man varit hemifrån, och det går att bläddra mellan senast uppringda och senaste samtal,
förutom kontaktboken.

Bra med två, för en kan sitta på laddning medan den andra är lätt att nå.
Kostade inte så mycket, och jag har för mig att vi köpte dem på El Gigo.

Två vita trådlösa Philips-telefoner på laddningsstationer med display visande menyer.

Här är tydligen en uppdaterad modell:
http://www.elgiganten.se/product/mo.../D400DUO/philips-d400-duo-tradlos-telefon-vit
 
Detta är ju lite som att gå till affären och fråga efter en "inspelningsbar VHS-spelare".....


...men jag har använt Gigaset-lurarna med viss framgång tidigare. Någon av dessa kanske kan passa?

https://www.netonnet.se/art/telefon/hemtelefon?page=1&filter=30496900

Kanske slå på stort och ta något som både är trådlöst, funkar med fasta nätet OCH kan användas som ip-telefon?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
ullberg
Jag röstar också för Gigaset, har fortfarande en gammal SL370 som allt jämt tuggar på, blir lika chockad varje gång den ringer då jag oftast glömt att jag fortfarande har fast telefoni (iof via fiber i mitt fall)


Ditt önskemål:
Daniel_N skrev:
Kunna se vem som har ringt men som kom till telefonsvararen pga att jag redan var i ett samtal
Är det ens möjligt i PSTN/POTS? Telefonsvararen måste väl i så fall ligga hos operatören och inte går väl caller ID genom en upptagen linje, eller minns jag fel?
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Detta är ju lite som att gå till affären och fråga efter en "inspelningsbar VHS-spelare".....
Haha va?! utgör min tråd någon form av underhållning som går rakt över mitt huvud?

OK...IP-telefon. då måste jag ha en fiber in i fastigheten? eller har jag inte koll?
 
Daniel_N skrev:
OK...IP-telefon. då måste jag ha en fiber in i fastigheten? eller har jag inte koll?
Nej, ip-telefoni fungerar med adsl, "bredband via kabel-tv", mobilt bredband mm.
 
Panasonic har en modell man kan blocka utvalda inkommande nr på. Kostar en femhundring på elgiganten, panasonic brukar dessutom hålla hög kvalitet.
 
Daniel_N skrev:
Haha va?! utgör min tråd någon form av underhållning som går rakt över mitt huvud?

OK...IP-telefon. då måste jag ha en fiber in i fastigheten? eller har jag inte koll?
Well, jag får iallafall verkligen skärpa mig för att inte göra som vi brukar här, dvs att ifrågasätta varför du tycker du behöver en fast lur 2016.

Vill du inte ha iptelefoni via din internrtanslutning så kan du ju koppla ett "fast" nr till en mobiltelefon (som antagligen har alla funktioner du söker).
 
harry73
Jag skulle säga att mobil är det bästa alternativ
 
MathiasS skrev:
Well, jag får iallafall verkligen skärpa mig för att inte göra som vi brukar här, dvs att ifrågasätta varför du tycker du behöver en fast lur 2016.

Vill du inte ha iptelefoni via din internrtanslutning så kan du ju koppla ett "fast" nr till en mobiltelefon (som antagligen har alla funktioner du söker).
Hmm, det är nog rätt bra med att ifrågasätta! Speciellt som jag ju inte har koll alls.

Bakgrunden är såhär:

I området där mitt snickeri ligger är mobilsignalen ganska dålig, typ 3/5 "prickar". Det funkar helt ok att tala i telefon utomhus men inomhus, med ett stort plåttak och väggar i siporex (där jag misstänker att armeringen är problemet) är det helt omöjligt att få mobiltelefoner att fungera. Vissa abbonemang är lite bättre men alla är urdåliga och opålitliga. Oftast får jag en radda sms när jag går ut och kör hem på kvällen.

Lösningen idag är en fast telefon samt internet via bredbandsbolaget, mobilt bredband 4G. Det mobila bredbandet funkar faktiskt bra, eftersom routern står ställd i ett fönster "åt rätt håll" och skickar vidare till datorn via wifi.

Skulle man kunna köra IP-telefoni på detta vis istället? Eller borde jag ha någon helt annan lösning? Pålitliga lösningar och behålla samma telefonnummer som idag är krav.
 
Daniel_N skrev:
Haha va?! utgör min tråd någon form av underhållning som går rakt över mitt huvud?

OK...IP-telefon. då måste jag ha en fiber in i fastigheten? eller har jag inte koll?
Ja.... ;)

Men jag tror inte du vill klydda till det med IP, du vill plugga ur den gamla och in med den nya => klart.

Vi har också en Siemens Gigaset som har några år på nacken men funkar perfekt och räckvidden är riktigt bra. Det enda jag saknar är just tidpunkten för samtal men det borde väl kunna finnas i nyare modeller. Annars inga problem att se ringda och missade nummer.
 
Mobiltelefon är ju bra om man har stabil täckning. Fasta telefoner fyller fortfarande en funktion ute på landet, trots jag inte fyllt 40 än skulle jag inte vara utan fast telefon hemma. Själv gillar jag BeoCom som nu kan köpas relativt billigt begagnad, men Siemens Gigaset är inte dumt heller.
 
MathiasS skrev
Detta är ju lite som att gå till affären och fråga efter en "inspelningsbar VHS-spelare".....

Daniel_N skrev:
Haha va?! utgör min tråd någon form av underhållning som går rakt över
mitt huvud?
eller att fråga efter en "grammophone"? :)

https://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
 
Jag rekommenderar så billigt som möjligt.

Tyvärr har Kjell slut på sin kampanj där man fick två helt OK lurar för 299kr. Enligt prisjakts betyg så verkar denna vara den mest prisvärda luren (utav de lurar som fått betyg och de som jag känner till):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2143594

Och eftersom den säljs billigt av SIBA så kan det vara läge att kolla om du har någon personalrabatt på SIBA (de brukar vara duktiga på sådant), men det beror ju på vart du arbetar iofs. Jag har 25% rabatt rakt av på ordinariepriserna! :)

Hmm, jag kanske skulle slå till själv. Mina gamla Philipslurar börjar ge upp i LCD-displayen. De var inte bra dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.