På min Solberga blir det ett sådant system. Dahlanderkopplare med samma funktion som originalet och på inkommande kabeln en separat låda med nödstopp och nollströmsrelä och motorskydd.
 
  • Gilla
bjornhallberg
  • Laddar…
Tack för alla förslag! Jag kollade upp vad en identisk brytare från K&N skulle kosta och det var väl ~1500 spänn (plus moms?) så det kan vi nog glömma. Som ni säger, man kan ju i framtiden byta den mot en lagerförd dahlanderomkopplare + stopp och nollspänningsbrytare.

Det ska dock sägas att brytaren fungerar som den är idag trots mina tidigare farhågor. Fick igång den andra växeln när jag tryckte in brytaren till "nödstoppsläget" och roterade medsols. Aldrig sett något så onödigt (?) komplext tidigare. Video:


Det är väl bara att se om man kan designa ett nytt vred och 3d-printa.
 
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Tack för alla förslag! Jag kollade upp vad en identisk brytare från K&N skulle kosta och det var väl ~1500 spänn (plus moms?) så det kan vi nog glömma. Som ni säger, man kan ju i framtiden byta den mot en lagerförd dahlanderomkopplare + stopp och nollspänningsbrytare.

Det ska dock sägas att brytaren fungerar som den är idag trots mina tidigare farhågor. Fick igång den andra växeln när jag tryckte in brytaren till "nödstoppsläget" och roterade medsols. Aldrig sett något så onödigt (?) komplext tidigare. Video:

[media]
Det är väl bara att se om man kan designa ett nytt vred och 3d-printa.
Den typen av brytare var inte helt ovanlig på Solberga, jag har en på min pelarborrmaskin. Om man inte har tryckt in knappen ("nödstoppat") så räcker det att slå den till läge 1 eller 2. Men om knappen har varit intryckt så måste man slå den till läge 1 eller 2 och sen vrida den (med återfjädring) ett steg till. Jag vet inte om det är någon speciellt fördel med detta, men det är lätt när man är van.
 
  • Gilla
bjornhallberg
  • Laddar…
Tog isär första delen av brytaren. Jisses vilket myller där inne med mekanismer. Som en klocka nästan. OM jag får ihop den igen så har jag iaf en approximering modellerad nu för 3D-printing. Förhoppningsvis kan den funka som ersättare. Och JA, KN var tydliga med mig att det inte var ok att reparera brytare.

3D-modell av en mekanisk brytardel avsedd för 3D-utskrift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Tog isär första delen av brytaren. Jisses vilket myller där inne med mekanismer. Som en klocka nästan. OM jag får ihop den igen så har jag iaf en approximering modellerad nu för 3D-printing. Förhoppningsvis kan den funka som ersättare. Och JA, KN var tydliga med mig att det inte var ok att reparera brytare.

[bild]
Firman "Modern Elteknik" i Göteborg säljer en hel del K & N.
Frågan är om de har lös axel, och om den axel som var när det begav sig fortfarande....
Det är inte farligt att ringa och fråga!
Det brukar dock bli bäst om man först själv har vänt katalogen ut och in, den finns på nätet...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.